fredag 1. januar 2021

Oppsummering av årets siste lesemåned


Da var endelig annus horribilis 2020 over, og vi kan vel ikke si annet enn herfra går det bare opp! I min omgangskrets har vi ikke opplevd å bli syk, heldige oss, så jeg håper statistikken fortsetter å se sånn ut fremover. For meg som går mye på konsert, teater, foredrag etc. så har den tomme kalenderen preget hverdagen, men da er det godt å ha bøkene å ty til. I 2020 leste jeg 212 bøker, korona ødela for ønsket om å lese mindre, men jeg tar ikke det så tungt.

Dette har jeg lest i desember: 

  1. Edvard Hoem - Felemakaren - 4
  2. Ernest Hemingway - Den gamle mannen og havet - 5
  3. Jon Kalman Stefansson - Stjernenes knitring - 4
  4. Tarjei Vesaas - Fuglane - 5
  5. Cormac McCarthy - Veien - 4
  6. Knut Hamsun - I eventyrland - 4
  7. Libby Page - Alltid åpent - 4
  8. Jon Fosse - Septologien III - V Eg er ein annan - 4
  9. Truls Unholt - Mor forsvinner - 4
  10. Selma Lagerlöf - Keiseren av Portugalien - 5
  11. Neil Gaiman - Coraline - 4
  12. Astrid Lindgren - Brødrene Løvehjerte - 5
  13. Mark Twain - Huckleberry Finn - 5
  14. Britt Karin Larsen - Fuglene tar ikke telefonen - 5
  15. Ida Fjeldbraaten - Jerv - 5
  16. Geir Tangen - Vargtimen - 6
  17. Maria Kjos Fonn - Heroin Chick - 5
  18. Ingebjørg Berg Holm - Rasende binne - 4
  19. Michel Houellebecq - Utvidelse av kampsonen - 5
  20. Christian Krohg - Albertine - 5
  21. Lewis Carroll - Alice i Eventyrland - 4

Krim: 1
Noveller: 1
Romaner: 15
Barnebøker: 4
##


Bergen ble rødt igjen i desember, og atter en gang ble teaterstykker og konserter avlyst, men litt har vi gjort. DnS satt opp Jon Fosse monologen Slik var det, et stykke som gjorde inntrykk. Som alltid med Fosse, var det litt "rart", men ikke verre enn at jeg lot meg inspirere til å lese andre bok i Septologien som kom ut i høst. Real Ones hadde konsert i selveste Håkonshallen med den latinamerikanske messen Misa Creolla.

Vi var blant de 50 som fikk oppleve Frode Grytten Band sin årlige julekonsert, som virkelig rocket i år.  Ingmar Bergmans stykke Scener fra et ekteskap fra 1973 har jeg også sett, igjen flotte skuespillerprestasjoner, men litt slitsomt å se på.

I tillegg var det mye som gikk fløyten, blant annet Janne Stigen Drangsholts foredrag om boken som jeg har blitt så engasjert av Fra Shakespeare til Knausgård.

Tusen takk til alle dere som er innom bloggen, og spesielt til alle som legger igjen noen ord, det gjør meg varm om hjerterota. Det skjer noe på bloggen nesten hver dag, men jeg beholder stilen jeg har hatt i 2021. Jeg prøver å skrive om de fleste bøkene jeg leser, men har ambisjoner om å lese noe uten å tenke omtale. Jeg leser etter innfallsmetoden, men gir 1001-lesesirkel, Hamsun- og Klassikerprosjekt litt ekstra oppmerksomhet. Kanskje det blir litt dikt inspirert av Artemisias engasjement også ☺

Riktig godt nytt år!



10 kommentarer:

  1. Som du leser ... og opplever :)
    Glad for at du fortsetter å skrive omtaler. Det er alltid interessant å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette året har det blitt mye lesetid. Veldig kjekt at du liker omtalene mine, jeg skal fortsette å skrive omtaler, formidlingsbehovet er stort når jeg er begeistret, men av og til unner jeg meg en pause, og leser som "vanlige folk" uten å tenke så mye.
      I dag har jeg gått min første tur med Strava, så jeg frykter at jeg kan bli bitt av trim-basillen :)

      Slett
  2. Imponerende antall bøker du har fått lest. Herlig å vite at du også har tenkt å fortsette å skrive blogginnlegg. Jeg leser også etter innfallsmetoden og hva som inspirerer meg av tematikk og som jeg kan knytte opp til min virksomhet. Også er det inspirerende med de ulike sirklene som Anitas dikt. og 1001 bøker.
    Hadde jeg ikke blogget, ville jeg ikke vist og kunne gått tilbake til bøker på samme måte. Jeg har blogget i 10 år og har tenkt til å fortsette.
    Gleder meg til coviden gir seg og det åpner for mer utstillinger,teater osv

    Godt Nytt ÅR!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår Ingun! ja i fjor gikk det over alle støvleskaft, jeg skylder på koronaen, som frigjorde massevis av tid til lesing. Jeg har også stor glede av bloggen min, du aner ikke hvor mange ganger jeg har søkt, og funnet ut at jeg har lest en bok, som jeg ikke husket. Også er det gøy å formidle, og ikke minst få tilbakemeldinger fra andre likesinnede.

      Slett
  3. Du leser imponerende mye! Og skriver fine omtaler, der jeg ofte finner tips om bøker som interesserer. Jeg vurderer å trappe ned omtaler, men å lese bøker slutter jeg ikke med! Godt nytt leseår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nytt leseår til deg også Åslaug!
      Huff ja, i år har jeg ikke gjort annet enn å lese, føles det som. Høres ut som vi tenker litt om å omtale alt, det er arbeid med det, men det er kjekt å ha et arkiv som dette. Så lenge jeg har dette formidlingsbehovet så skriver jeg om det som har gjort mest inntrykk, tenker jeg.

      Slett
  4. Hemingway, Vesaas,Unholt og Krogh har jeg lest av dine denne måned. Skal også lese noen av de andre; Rasende binne, Houellebesque, Hoem. Fuglane kan jeg tenke meg å lese på nytt, det er så lenge siden jeg leste den. Vi får se. Alltid prioriteringer...
    Godt nytt leseår til deg Tine.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår Anita! Kjekt å høre at du har fått med deg disse gullkornene også. Jeg kjøpte noen av klassikerne som jeg følte på meg at jeg vil lese igjen, når jeg pensjonerer meg, Fuglane er en av dem :)
      Nyt den første lørdagen i året!

      Slett
    2. Vi leste vel Fuglane og Isslottet på videregående, så det er en stund siden. Vil sikkert lese de annerledes i dag. For enn snakk om. når jeg blir pensjonist ;) (hm, ikke sååå lenge til)

      Takk, og fin dag til deg også.:)

      Slett
  5. Godt nyttår. Skal si du leste mange romaner i desember.
    Har lest Veien og Brødrene Løvehjerte av bøkene fra din liste.

    SvarSlett