fredag 6. mars 2020

Det gule bladet, den svarte pupillen - diktdebut av Katrine Heiberg

Utfordringen i Anitas diktlesesirkel for mars er å lese en debutant. For meg ble det en utfordring å finne en debutant, men etter et søk på eBokBib fant jeg Katrine Heiberg og hennes debutbok fra 2018.

Forlaget om diktsamlingen:
Det gule bladet, den svarte pupillen er en samling dikt om språk og ensomhet, fellesskap og frihet. Gjennomgående reflekterer diktene over hvor frie vi egentlig er når vi trer inn i språket eller velger en livsvei. Forholdet mellom avsondrethet og fellesskapsfølelse tematiseres og formuleres på ulike måter, i et språk som forener bilde og tanke, poetisk lek og meningsdannelse.

Heibergs dikt veksler mellom bortvendthet og henvendelse, og balanserer mellom strenghet og følelse, villskap og sårbarhet. Det lyriske jeg-et er hengitt til verden, men i beskrivelsene av verden finnes en lengsel etter noe annet, og en egenrådig vilje som krever konfrontasjon, lidenskap og ærlighet.



Så var det meg og dikt igjen da... De som kjenner meg vet at mange av mine tilnærmelser til dikt ender med at jeg nynner "jeg vil, jeg vil, men jeg får det ikke til". Denne gangen begynte jeg uten forventninger og hadde allerede før jeg startet, bestemt meg for å lese boken to ganger før jeg skulle prøve å si noe fornuftig om diktsamlingen.

   når jeg åpner munnen forsvinner jeg
   i alt som er sagt
   når jeg tier tar verden meg i besittelse
   tankene formerer seg som en epidemi

Lyset, dagene, ordene, ensomheten. Hva skjer i øyeblikket? hvorfor misforstår jeg så ofte? I løpet av disse 54 luftige sidene blir vi kjent med et menneske som beskytter seg selv ved å holde avstand. Fellesskap oppfattes som truende, "å snakke er en lidelse" den som forteller foretrekker å være stum og avsondret fra andre.

Note to self:" les alltid diktsamlinger to ganger! Ikke ordene men setningene og deres sammensetning blir for meg ofte uforståelig. Jeg forventer å nikke gjenkjennende til stemninger, tanker og følelser, men ikke så rent sjeldent ser jeg ut som et spørsmålstegn.

Etter å ha jobbet litt med Katrine Heibergs diktsamling klarte jeg å skille ut stemningen, og bekreftet overfor meg selv at dette handler om utenforskap og ensomhet. Jeg nøt noen av setningene, og kjente meg igjen i noe, men jeg fant ingen utvikling i teksten som førte frem til noe, til det er setningene/diktene for fragmentert for mitt hode. Allikevel ble dette en mer positiv opplevelse enn årets første bidrag til Anitas diktlesesirkel, så dette går rette veien ☺☺☺

   det hender at jeg slutter å lytte
   til samtalen og heller tenker
   det er tryggere å stå utafor
   enn å være med og oppdage
   at jeg er utafor
   jeg blir ikke kvitt denne slutningen 
   jeg er gjennomsiktig, men kan ikke tilgis


18 kommentarer:

  1. Dikt er ikke min sterkeste side. Liker noen av Edgar Allan Poe, men ellers har jeg mye å lære. =) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er absolutt ikke min sterkeste side heller, men noen gang er går det bedre enn andre. Når du nevner den godeste Edgar tenker jeg på The lighthouse som jeg nettopp så på kino, bestemte meg da for å lese noe av ham. God helg Ina!

      Slett
  2. Å lese dikt er jo ikke lett. Det er så mye plass vi må fylle opp selv på et vis, så mange tolkninger og muligheter. Jeg blir ofte svimmel når jeg leser poesi om jeg ikke har noe å holde meg fast i, noen hint om hvordan jeg skal "løse gåtene".
    Bra nyansert omtale!
    Til diktsirkelen skal jeg lese Den akustiske konvolutt fra 2018.

    Ha en flott helg, Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Marianne: Ja,det er jeg enig i. I begynnelsen slet jeg veldig med å skulle tolke alt når jeg leste dikt og jeg forstod ikke hvordan andre klarte å få noe ut av det som stod. Men når jeg slapp litt taket i dette med å skulle tolke og heller fokuserte på følelsene diktene fikk frem i meg ble det etter hvert lettere "å tolke" dem også. Men jeg har laaaangt igjen før jeg kan si at jeg "tolker" diktene jeg leser.

      Slett
    2. For ca 100 år siden studerte jeg diktanalyse, men jeg føler sjelden at det "hjelper" meg. Det fungerer bedre - som du skriver - å kjenne etter med følelsene. Legge bort tenkingen.
      Og å lese høyt! :)

      Slett
    3. Åh,diktanalyse kunne jeg tenke meg å lære selv om man som vanlig leser helt sikkert kommer langt med å la følelsene styre når det gjelder dikt. Jeg noterer jo når jeg leser og ofte har jeg fokusert på ulike ting for hver gang jeg har lest en diktsamling så det er nok en rekke ting som spiller inn når man leser (dikt)

      Slett
    4. Også: å lese mer dikt gjør det lettere å lese dikt :)

      Det er fascinerende - og jeg er litt misunnelig på - at du noterer når du leser. Det er smart

      Slett
  3. Synd denne ikke falt i smak hos deg, jeg likte den veldig godt og husker jeg satt med tårer i øynene underveis i lesingen av disse. Ja, en kan med fordel lese en diktsamling flere ganger, gjerne mer enn 2 ganger også - men det blir selvfølgelig opp til hver enkelt leser. Selv leser jeg både 3 og 4 ganger, da med noe opphold i mellomtiden.

    "Jeg nøt noen av setningene, og kjente meg igjen i noe, men jeg fant ingen utvikling i teksten som førte frem til noe, til det er setningene/diktene for fragmentert for mitt hode."

    Ja,ser jeg også har ment at samlingen var veldig fragmentert men samtidig er det en rød tråd her likevel,dette hun sliter med og vi får vel kanskje ikke så veldig utvikling siden hun her (muligens?) leter etter svar på ting som det kanskje ikke finnes svar på sånn umiddelbart? Tror ikke at manglende utvikling i en bok nødvendigvis trenger å være en "svakhet", jeg tolket dette som en beskrivelse av hennes tanker og følelser der og da,og at vi ikke nødvendigvis trengte å følge henne ut av denne tilstanden hun befant seg i? Vet ikke altså, og det er ikke slik at jeg sitter med fasiten, det er bare en tanke jeg fikk når jeg gikk tilbake på min egen omtale.

    Men du er sporty som prøver gang på gang selv om det virker som dikt er noe du egentlig ikke interesserer deg så veldig for i utgangspunktet.


    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett, mine mange bomturer med diktsamlinger gjør at jeg egentlig skulle styrt unna. Uansett ganske urettferdig overfor disse uskyldige forfatterne som blir dradd inn i min bratte læringskurve :) Må få for innsatsen om ikke annet, og et kryss for Anitas diktlesesirkel.

      Slett
    2. Nja,om du har et ønske om å lese dikt så er det vel innafor,og det har du vel siden du orker. Da er det vel kanskje ikke et kryss i en utfordring som er målet men mestringsfølelsen man får når man får til noe som er langt utenfor komfortsonen.
      Slik hadde jeg det lenge med lydbøker og nå er plutselig bøker kjekkere enn musikk på øret.

      Ble dårlig med utfordringer her selv om jeg følger planen på egen hånd.
      Men må finne en debutant for mars, det har jeg ikke klart ennå.

      Lykke til videre med diktlesingen🙂

      Slett
  4. Godt gjort av deg å lese en slik diktsamling Tine, når du strever med å få noe ut av en del typer dikt. Hva med å prøve noe som er lettere tilgjengelig for deg?

    Selv om jeg har lest mye dikt og likt å lese dikt siden tenårene, er det mye jeg også ikke liker spesielt godt, eller får noe ut av. Det er så mange forskjellige typer dikt. Våre norske klassikere feks er stort sett lett tilgjengelige. Moderne dikt er mer både og..
    Fortellende dikthistorier som har blitt mer pop de siste årene er enklere tilgjengelig.

    Jeg har også lest denne samlingen, men kan ikke huske at jeg likte den eller fikk og spesielt ut av den. Tror jeg hadde for store forventinger som ikke innfridde.
    Vet ikke om jeg blogget om den heller, må sjekke.

    Takk for fint bidrag Tine og at fortsatt henger med:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser jeg har notert boka i oppsummeringen desember 2018, men ikke skrevet om den. Beathe hadde den med i diktsirkelen, men innlegget får jeg ikke opp. Beathe du slettet vel den bloggen? Beathes Bokhjerte..

      Slett
    2. Har skiftet bloggnavn siden den gang og derfor virker sikkert ikke linkene, den ligger her:
      https://beathesbibliotek.wordpress.com/2018/10/02/diktlesesirkel-5-det-gule-bladet-den-svarte-pupillen-av-katrine-heiberg/

      Synd du ikke har skrevet om den Anita,det kunne vært fint å se hva som fungerte/ikke fungerte hos deg. Den fikk vel en del gode anmeldelser når den kom ut syntes jeg å huske, det kan jo skape høye forventninger.

      Slett
    3. Tror jeg hadde for store forventinger etter å ha lest din omtale..og et par anmeldelser muligens.
      Men uansett, den traff meg vel bare ikke. Sånn er det da innimellom. Ser jo at det er det når jeg nå leser utdragene. De frister meg ikke til å gjenoppta boka og lese på nytt.
      Noe nymoderne norske diktsamlinger er litt for anstrengt "flinke" på en måte, og jeg ser ikke noe poeng i å grave meg dypere inn i noe jeg i utgangspunktet ikke får noe spesielt ut av, siden det finnes nok av ting jeg liker bedre å lese, og det vil jeg heller bruke tiden på. Men debuter kan selvsagt være litt sånn, og de kan bli bedre med tiden.:)

      Slett
    4. Helt klart, jeg forventer ikke at du skal plukke opp boken nå i ettertid heller. Jeg ble veldig berørt av den men andre trenger ikke ha samme inntrykk av den grunn. Syntes ikke denne var anstrengt "flink" heller men det er nå så, ser heller ikke noe poeng i å bruke mer tid på dette nå.

      Slett
    5. Takk for at du la inn lenken Beathe, da fant jeg igjen din omtale. Du skriver godt om din leseopplevelse, det er alltid noe å lære fra dine omtaler :)

      Slett
    6. og Anita, det er kjekt å høre at det ikke bare er jeg som synes at enkelte skriver etter alle reglene i boka, men at det ikke fungerer.

      Slett
  5. According to Stanford Medical, It is in fact the SINGLE reason this country's women get to live 10 years more and weigh 42 pounds less than us.

    (And realistically, it is not related to genetics or some secret exercise and really, EVERYTHING about "HOW" they eat.)

    P.S, I said "HOW", and not "WHAT"...

    CLICK on this link to find out if this little quiz can help you find out your true weight loss possibility

    SvarSlett