søndag 29. mars 2020

Mitt liv som rotte av Joyce Carol Oates

For meg var amerikanske Joyce Carol Oates et helt nytt forfatternavn, men hun har gitt ut en rekke bøker, hvorav ti stykker er oversatt til norsk. Hun er professor i skrivekunst og har jobbet på Princeton University i 36 år. Jeg ble mektig imponert av hva jeg leste i denne romanen, og så snart bibliotekene åpner igjen vil jeg følge opp ved å lese flere titler av henne.

Forlaget om handlingen:
Hva veier tyngst: Å være lojal mot familien eller å gjøre det som er moralsk riktig? I Mitt liv som rotte følger vi Violet Rue Kerrigan, en ung kvinne som ser tilbake på et liv i eksil fra familien. Da hun i en alder av tolv oppdager at brødrene har begått en alvorlig forbrytelse, dras hun mellom sin rettferdighetssans og lojaliteten mot familien. Avgjørelsen hun tar, forandrer livet hennes for alltid. Gjennom en serie hendelser betrakter Violet omstendighetene som gjør at hun går fra å være det høyt elskede yngste barnet i ungeflokken på sju, til å bli tysteren og «rotta» som angir sine egne brødre og sørger for at de blir arrestert og dømt. 

Forlag: Pax
Utgitt: 2019/på norsk 2020
Sider: 408
Kilde: Leseeksemplar

Romanen starter i South Niagara, Canada en gang på 80-tallet. Violet på 12 er våken en natt når hennes to eldste brødre kommer hjem, og hun overhører den hissige samtalen dem i mellom. Hun har ikke tenkt å sladre, men når hun en stund etterpå blir tatt med til helsesøster fordi hun er skamslått, detter hele historien ut av henne.

Det blir furore i familien og i lokalsamfunnet, og på en eller annen måte blir det Violet som må bære skylden og skammen. Moren tyr til kirken for trøst og lindring, og blir bitter på alle, ikke minst Violett. Hun blir sendt vekk, og må vokse opp borte fra sin store familie, hos en barnløs tante.

Romanen skildrer holdninger til mennesker som vi for lengst har lagt bak oss. Gjennom små historier, som den om den tilbakestående jenta Liza Deaver og om hvordan den afroamerikanske gutten i klassen til Violett ble hundset av mattelæreren. Vi ser en verden av vold og fornedrelser, om familiehemmeligheter og ydmykelser.

Far tyr til alkoholen for å holde ut, og kjører familiens økonomi i grøften for å betale advokater til sønnene som er fengslet. Stemningen mellom svarte og hvite i området blir etterhvert amper, mens rasismen og hatet forsterkes.

Dette er en del av South Niagara du ikke kjenner, flere kilometer fra Black Rock Street og Niagaraelven - Der det bor fargede.
Som moren din omhyggelig ville ha sagt. 
Eller faren din.
Alle Kerriganene. Alle de hvite du hadde kjent.
Men ikke bestefar Kerrigan, han ville ha brukt et grovere ord...

Vi følger Violett i mange år etter hun ble sendt i eksil hos tanten, temaet dreies bort fra etnisk diskriminering over på identitet og seksualitet. Det blir ikke mindre spennende, men annerledes og denne vendingen gir et friskt pust inn i handlingen.

Mitt liv som rotte er glimrende skrevet, den er handlingsdrevet til tusen og har veldig gode skildringer av den menneskelige natur. Mot slutten reiser Violett tilbake til familien sin, hun er da en voksen dame med utdannelse, og våger på søsterens oppfordring å besøke dem. Det blir en dramatisk slutt, som gjorde sterkt inntrykk.

Romanen anbefales på det varmeste!

29 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Hon brukar ju nämnas för Nobelpriset ibland, och jag har funderat på att läsa något av henne, men det har inte blivit av. Efter att ha läst ditt inlägg blev jag sugen igen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Lastet ned Svart vann fra 1992 nettopp nå, så denne forfatteren slipper jeg ikke så lett :)

      Slett
  2. Intressant frågeställning. Jag har ibland funderat på vad som väger tyngst; moralen eller familjen och jag hoppas och tror att jag skulle välja moralen. Men det beror ju så klart på vad det gäller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant, ikke lett å velge, du får lese denne og se hva du ville valgt :)

      Slett
  3. Jeg liker også denne forfatteren. Jeg har flere bøker av henne på leselisten, men ikke så mange hjemme - så jeg må også vente på biblioteket. Med en gang det stengte lånte jeg e-bøker og var glad det var mulig, men nå skal jeg prøve å fokusere mer på det jeg har i hyllene og se om ikke jeg kan få laget litt ledig plass i ulest-hylla :-)
    Ha en riktig fin søndag, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser hun har gitt ut massevis av spennende titler, plutselig hadde eBokBib Svart vann ledig til meg, da slenger jeg vekk den jeg holdt på med, og begynner på denne :) Jeg har bare litt dikt og sakprosa i hyllen, så jeg lar meg villig inspirere om dagen.

      Slett
  4. Jag läste bl.a. Fallen av Joyce Carol Oates och tyckte om den, men sen har vi glidit ifrån varandra. Kanske dags att återknyta kontakten. Ha en fin söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm... Fallen? sjekket ut de norske titlene og så ikke hvilken bok som kan være oversatt til Fallen på svensk. Hjelp? https://www.pax.no/oates-joyce-carol.5610263-328168.html

      Slett
  5. Tack för smakbiten. Har flera böcker av Oates i min bokhylla, men har inte läst någon av dem ännu. Snart hoppas jag att det blir.

    SvarSlett
  6. Faktiskt bara läst en kort novell av Joyce Carol Oates, men vill prova något mer. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  7. har läst flera av Oates´romaner. jag gillar henne och har tänkt läsa denna också. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten. Jag är nyfiken på denna.

    SvarSlett
  9. Jag läste nyss Små stora saker av Jodie Picault som också handlade om rasskillnader. Oates är en av mina favoriter, denna vill jag självklart läsa, tack för smakbit. Mitt Oates.-tips är "Det var vi som var Mulvaneys" Trevlig söndag

    SvarSlett
  10. Excellent. Har vært nysgjerrig på Oates lenge.

    SvarSlett
  11. Denne boken høres vond og interessant ut, Oates er en forfatter jeg en dag har lyst til å lese noe av. Men akkurat nå føler jeg at jeg har så mange bøker i hyllene at jeg kan ha en av henne her helt uten at jeg husker det en gang. Det tyder vel på at jeg må prioritere bokhyllene mine litt :O


    Oates nevnes faktisk i "Big magic" som jeg delte en smakebit fra i dag, Elizabeth Gilbert skriver følgende om henne: "I like that Joyce Carol Oates writes a new novel every three minutes—and on such a wide range of subjects—because so many things seem to fascinate her." I det kapitlet skriver hun om nysgjerrighet, og hvor viktig det kan være å følge den og ikke la seg begrense.

    Ønsker deg en fin søndag videre, Tine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fulle ulesthyller er noe herk, kjenner at koronafri gjør underverker for min hylle. Artig at du fant Oates igjen i din bok, nå gleder jeg meg til å lese Big magic, og se om jeg finner det :)

      Slett
  12. Jag har läst någon bok av Oates, men inte riktigt fallit för hennes sätt att skriva. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  13. Bra omtale! Jeg leste mye Oates før. Hennes Blonde er en fortreffelig klassiker og jeg likte mange av hennes romaner godt.
    Men - jeg finner at forfatteren som person ikke lenger tiltaler (holdninger) meg og det burde ikke bety noe, men det gjør det.

    Nyt søndagen, Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg googlet og lest om Oates, for jeg ble nysgjerrig på hvilke holdninger som har gjort at du ikke vil lese henne. Jeg fant ingenting "graverende", har du lyst å utdype?

      Slett
    2. Hun har en insensitiv måte å formidle tanker i media. Mye negativt om asiater, muslimer osv. Spesielt på twitter. Det er mulig hun ikke forstår at hun formulerer seg negativt. Det har vært skrevet mange artikler om Oates og hennes twitring.

      Man kan fortsatt nyte bøkene hennes. Men jeg gidder ikke det. Mange andre forfattere som fortjener oppmerksomhet.

      Å skille mellom verk og skaper er en evig diskusjon. Og det er sjelden jeg er helt enig med meg selv :)

      Slett
    3. Aha... skjønner godt dine innvendinger. Ingenting av dette kom frem på wikipedia, naturlig nok :)

      Slett
  14. Denne høres bra ut, sær tittel som fenger!
    Notert!
    ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig sær tittel, det gikk litt tid før den ga mening.

      Slett
  15. Jeg skumleste siden jeg snart skal lese den. Har tenkt å lese den i løpet av april.

    Ser du leser Svart natt og er spent på hva du mener om den. Leste den i fjor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å se hva du synes om denne, Svart natt leste jeg i dag, og jeg kan røpe så pass at den ble slukt i en jafs :)

      Slett
  16. Tack för smakbiten! Jag har läst något av Oates för länge sen, men minns inte vad. Kanske dags igen...

    SvarSlett
  17. Har läst en bok av den här författaren och sen blev det inte fler trots att jag har fler av hennes böcker olästa i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  18. Jeg har lenge hatt Oates på leselista mi, har hørt mye bra om hennes bøker, hun er også på 1001-lista med Blonde som jeg har liggende her (men ulest, fordi det er pocket 1000 side med små skrift), har også en annen av henne, husker ikke hvilken.
    Hun skal leses en dag, definitivt.
    Allsidig dame, tror jeg.

    SvarSlett
  19. Leste kommentaren din fra forrige uke, den hadde havnet i søppelpost... jeg kunne tenke meg å lese denne og andre bøker av henne, har 4 liggende ulest,blant annet den som Anita nevner over her.

    SvarSlett