søndag 15. mars 2020

Udyr av Kristine Tofte

Ringer det noen bjeller når du hører forfatternavnet så er det dobbeltromanen Song for Eirabu fra 2009 og 2012 som spiller deg et puss. Disse bøkene var fantasy og det er også Udyr som er nominert til Bokbloggerprisen for 2019. Jeg frydet meg over at hun denne gangen skriver på bokmål, og har kost meg gjennom de 347 spennende sidene, som alle bokbloggere leser nå i mars.

Forlaget om handlingen:
Amund er skolelei og føler seg som en taper. En fredag i juni sender læreren ham til en avsides gård for å se om en praksisplass kan være noe for ham. Amund tviler. Bonden stikker av med en gang han kommer og dyr er ikke Amunds sterkeste side. Heldigvis dukker også Ida opp på den slitne gården. Hun er skolens peneste, og hun har peiling på dyr.

Men dyrene på Bru gård viser seg å være alt annet enn vanlige husdyr, og det er flere som brått viser interesse for dem. Før helgen er over må Amund og Ida beskytte de utrolige dyrene mot en fanatisk pastor, en menighet med våpen og en nobelprishungrig forsker.

En fantastisk og fargerik fortelling om hva som skjer når to helt vanlige ungdommer blir hovedpersoner i et veddemål mellom de høyst levende norrøne gudene Odin og Loke.

Rammen for denne historien er lett gjenkjennelig hverdag satt i vår tid, men ganske raskt merker vi at Bru gård er noe langt mer enn en antatt nedlagt gård.

Innledningsvis møter vi Amund på Idavoll ungdomsskole, vi møter Ida i sitt hjemmemiljø sammen med foreldrene på møte i Hedningmisjonen og stipendiat Gro Mandam når hun fortvilet prøver å lande doktoravhandlingen sin.

En litt motvillig Amund sykler til Bru gård hvor han blir møtt av en illeluktende og heller eksentrisk bonde. Amund blir presentert for dyrene på og rundt gården, og får noen kjappe instrukser, før bonden reiser sin kos. Så lang så godt, alt er "normalt", men det blir det rakst en slutt på.

Historien bygges videre når stipendiaten finner et eple i en arkivboks og sjekker DNA`et, og folkene fra Hedningemisjonen ser at Agnar fra Bru reiser, det er tid for et heidundranes møte!

Inni dette eventyret finner vi flotte betraktninger rundt det å være femten år. Amund har tenkt at Ida i klassen var litt dust (sånn som ham) siden hun er overlegen og stille, gjemmer prøvene sine og ikke går i bursdager. Amund selv har noen snåle foreldre, som kler ham i tøy fra gjenbruksstasjonen, nekter ham mobil og pc, og ikke bryr seg om at han skulker skolen.

Det gøye med denne romanen, det som gjorde at en gamlis som meg satt og klamret meg til boken er den totalt virkelighetsfjerne historien om Odin, Tor, Loke og de andre heltene i den norrøne mytologien. Ved hjelp av magiske epler, flygende griser, digre kuer og geiter som melker øl, sniker kunnskapen inn bakveien på en leken måte. Vi møter forvokste katter og haner og ikke minst Fenrisulven, han har vi jo hørt om før!

  Hun så seg selv i Aud, der hun knelte. Myk og varm og god, og helt, helt hjelpeløs i møte med de som bestemte, de som hadde Bibel og hammer. 
  Audhumbla far et fritt, urgammelt, stolt dyr, som ikke lot seg kommandere eller fornærme.
  Et levende vesen som hadde tilgivelse og glede i seg, helt uten forbehold.  
  Og nå bøyde hun hodet for denne hammeren, på samme måte som Ida hadde bøyd hodet hele sitt liv. 
Aud knelte, som Ida hadde knelt for Gud, for menigheten og pappa.
Ida kjente det i hele kroppen, hvor urettferdig det var, hvor inn i HELVETE SATANS URETTFERDIG det var!
Nei brølte hun.
Nei!

Begivenhetene som utspiller seg får sin naturlige slutt, og det er håp vi sitter igjen med når vi har lest boken. Håp og en irettesettende pekefinger. Håp for dyrene og plantene på kloden vår, og håp for menneskeheten, så lenge de slipper ungdommen til.

Men, der det er mennesker involvert, vet ingen hvordan det går, sier Odin til Ida, Amund og Gro helt til slutt, og det er et viktig budskap å ta med seg ut i hverdagen igjen. Takk for turen, og takk til de som har stemt på Udyr, for denne boken hadde jeg ikke kommet til å lese hvis ikke den hadde dukket opp på kortlisten ☺


Kristine Tofte vant Uprisen - Årets ungdomsbok 2019, for Udyr, sjekk ut de herlige omtalene fra ungdommene som har lest boken!

22 kommentarer:

  1. Kände inte till den här boken, men den låter spännande. Och nordisk mytologi är något av en favorit :)

    SvarSlett
  2. helt okänd bok för mig. men nordisk mytologi låter kul. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  3. Nordisk fantasy och nordisk mytologi låter ju inte helt fel :-)

    SvarSlett
  4. tack för smakbiten, har inte läst författaren tidigare, trevlig söndag.

    SvarSlett
  5. Ingen årsak -))
    Så nettopp serien Ragnarokk på Netflix (Gutt som blir Tor med hammern og må kjempe mot jetter). Udyr er mye bedre!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Leste det du har skrevet om boken, gøy at du likte. Håpte et øyeblikk her på et tips til serie, men ser at det holder med Udyr :) Her sitter vi koronafast hele gjengen, litt kjedelig men det blir da lest en del - fortsatt god søndag!

      Slett
  6. Jeg elsker Song for Eirabu og likte virkelig godt Udyr med. Kristine Tofte skriver virkelig bra fantasy :-)
    Ha en riktig fin søndag og pass på deg selv!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje jeg skal lese Eirabu også, for dette ga mersmak :) Vi har stort sett vært inne siden torsdag kveld, med bare korte turer opp på fjellet for litt luft. Min mann har begynt å snufse i dag, og vi ble skrekkslagen, håper han ikke er smittet :)

      Slett
    2. Jeg snufser jeg og, så da er det karantene på meg og. FHI bestemte i dag at alle med forkjølelse skulle holde seg hjemme. Det må bli noen korte turer ut for det, gjerne på stranden for der er vi som regel ganske alene på denne tiden av året. Og hunden vår elsker å løpe i vannkanten :-)
      Jeg anbefaler absolutt Eirabu. Den er skrevet på vakkert nynorsk.

      Slett
  7. Bra påminnelse! Jeg har denne i køen, men har utsatt den litt. Tenkt at den ikke var for middelaldrende damer... men der tok jeg visst feil :) Gleder meg til å lese den.

    Heldige er vi som kan klare å ta en pause fra den overveldende virkeligheten med å lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De som klarer å skrive ungdomsromaner som treffer både ungdom og oss ehm.. litt eldre, de har skjønt det.
      Ja, hva skulle vi gjort uten bøker (og voksne barn) :)

      Slett
    2. Sant! Bøker og voksne barn .. :)
      Jeg liker å være middelaldrende. Midt i livet. Ikke fersk, men heller ikke ferdig :)

      Slett
  8. Den boken hade jag inte hört talas om tidigare. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  9. Ja, Jeg har minst 6 bøker som ligger å venter på meg på biblioteket, men de får jeg ikke hentet for der er det stengt. Dette er en av dem og diktleser boka ligger der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bestilte noen i dag, håper biblioteket åpner før fristen for å hente går ut :) Den som venter på noe godt vet du Ingun, du kan glede deg!

      Slett
  10. Jag tycker jag känner igen omslaget, kanske har boken varit med i temat tidigare? Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvarSlett
  11. Denne har jeg lest og blogget om. Bra ungdomsbok! Håper jeg får ut noen bøker fra biblioteket også, hvis ikke har jeg flere liggende på eBokBib.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Jeg hadde ikke tenkt å lese den, men nå fikk jeg et spark bak :) Du minner meg på at jeg må sette meg ned med padda og låne meg noen flere bøker til uken som kommer, det kan bli en lang uke :)

      Slett
  12. Verkar jättespännande! Ska tipsa min make som slukar allt i den genren. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  13. Ny bok för mig, spännande omslag. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  14. En okänd bok för mig, men spännande och intressant med mytologi. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  15. Tack för smakebiten! Vi får hoppas den översätts till svenska.

    SvarSlett