onsdag 18. mars 2020

Høst av Ali Smith

Høst er den første boken i serien til denne skotske forfatteren. Jeg har lest Vinter, og den likte jeg så godt, at jeg ville lese Høst også, før jeg leser Vår, som er den nylig utkomne tredje boken i serien. Takk og pris for eBokBib, da kommer ikke handling langt etter tanke ☺

Forlaget om handlingen:
Høsten 2016. Daniel har levd i mer enn hundre år. Elisabeth, født i 1984, har blikket rettet mot fremtiden. Storbritannia er delt i to av en historisk avstemning som vil få konsekvenser for alles fremtid. Folket har vunnet; folket har tapt. Veien fra håp til håpløshet er kort. Heldigvis finnes kunsten og litteraturen. 

Høst er Ali Smiths varme og samfunnskritiske meditasjon over verdenen vi lever i: en verden som blir stadig mer avgrenset og eksklusiv. Smith utforsker erfaringer av tid, hvordan vi er våre erfaringer, hvordan vi bærer dem med oss og hvordan de former oss. 

Høst kom ut i 2016 og er på 238 sider, boken kom på kortlisten til ManBooker-prisen.

Utgangspunktet for denne romanen er gamle Daniel som ligger på et pleiehjem, tilsynelatende i koma, men han sover. Tidligere i livet ble han kjent med nabojenta, til tross for hennes mors advarsler mot å tilbringe tid med den gamle gubben ved siden av. De finner fort ut at de har en felles interesse i å dikte opp ting, og liker å være sammen.

I nåtid er Elisabeth en voksen dame. Hun har ikke sett Daniel på mange år, men noe får henne til å oppsøke ham på pleiehjemmet. Også hennes tanker om forholdet deres tar vi del i, og jeg tenker at hun kanskje ikke hadde blitt kunsthistoriker om hun ikke hadde blitt kjent med Daniel i sin barndom.

Romanen har flere tydelige referanser til dagens samfunn, blant annet innvandring, Brexit og ikke minst flyktningekrisen.

  Over hele landet gikk landet i stykker. Over hele landet løsnet landene fra hverandre.
  Over hele landet ble landet delt opp, et gjerde der, en mur der, en grense trukket opp her, en grense overtrådt der, 
  en linje som ikke må trås over her, en linje du ikke bør krysse der, 
  en vakker linjeføring her, 
  en linedanser der,
  en linje du ikke vet finnes her, 
  en ny politisk linje der, 
  en helt ny ildlinje,
  frontlinje, 
  bunnlinje, 
  her/der.

Jeg blir alltid veldig glad når det i min lesende hverdag dukker opp historier om kunst eller kunstnere. I denne romanen blir vi kjent med verdens første kvinnelige popkunstner, Pauline Boty. Hun markerte seg i kunstmiljøet, men døde bare 28 år gammel.

Romanen er bygget opp av det som foregår inni en døende manns hode, når han ligger og sover, og tilbakeblikk på livet fra både Elisabeth og Daniel. Den litt oppstykkede handlingen fungerer, men kan virke litt rotete, før en kommer inn i det. En visuell lesning anbefales, og ikke press på for å få kronologi og sammenheng til å stemme med en gang, det løser seg, og føles troverdig etterhvert.


Jeg likte boken godt, og det gjorde Beathes bibliotek også, 
ta gjerne en titt på hennes omtale!

8 kommentarer:

  1. Liker at den feministiske siden til Smith gjør seg gjeldene i disse hyllestene til glemte kvinnelige kunstnere, i Vår som jeg nettopp har lest er det blant annet Katherine Mansfield som blir nevnt og som jeg nettopp har lest en bok av i forbindelse med Elidas 1001-lesesirkel for november. Er Vår kommet på eBokBib allerede? Fant den ikke...?

    Også dette med at hun i bøkene et sted skriver en slags gjenfortelling av gamle klassikere av både Dickens og Shakespeare for å nevne noen, det er fascinerende.

    Tusen takk for link til tross for at jeg er fraværende på egen blogg om dagene.


    SvarSlett
    Svar
    1. Ali Smith er en spennende forfatter, hun gir av seg selv i tekstene sine, uten at det blir for påfallende. Takk for info om Mansfield, skal sjekke opp henne før jeg setter igang.
      Litt krise med tilgang på bøker, eBokBib tilbyr ikke særlig mye annet enn dameromaner når jeg søker på romaner, så jeg fikk meg et leseeks på pdf. Klart jeg linker til deg, må jo ha litt aktivitet på bloggen din, selv om du har tatt deg en pause.
      Håper det går greit med deg i denne koronatiden, jeg jobber hjemmefra, sammen med de to jeg bor med, så det er travle tider :)

      Slett
    2. Jeg låner sjelden på eBokBib,det er mye "kiosklitteratur"ute å går og nye bøker,de få som er blir lånt bort med det samme. Nå er jeg glad for at jeg har nærmere 1200 uleste bøker liggende så det er ikke noe problem for meg.

      Tror den nye ebok-appen til bibliotek skal komme nå i vår en gang.

      Måtte titte innom bloggen min nå og litt besøk er det og det er bra. Takk🙂 får se om det kommer en omtale eller to om ikke lenge. Leste en Atwood bok jeg har lyst å skrive om..og en jeg holder på med nå.

      Gratulerer med ny jobb🙂 hva jobber du med? Uansett kjekt å ha det litt travelt.

      Her går det fint med karantene, litt tur og mye lesing og tv-serier. Butikker holder jeg meg unna.



      Slett
  2. Jeg har ikke lest noe av Ali Smith enda, men har henne i tankene. Takk og pris for eBokBib nå om dagen, når biblioteket er stengt er det redningen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ga opp eBokBib i går, temmelig irritert etter at det bare dukker opp bøker jeg ikke er interessert i å lese. Hadde heldigvis hentet 3-4 bøker og holder på med Amalie Skram som er den siste. Takk og pris for leseeksemplarer på pdf sier jeg i dag :)

      Slett
  3. Husker du jeg snakket om at eBokBib skal legges ned? Nå har de fått en ekstra bevilgning i disse korona tider. Siden folk ikke kan gå på biblioteket. MEN. Det har dukket opp to nye bibliotek-apper som noen bibliotek har byttet til. De heter BookBites og Allbok. Ved å bruke alle tre får du flere bøker å velge mellom.

    Et annet godt tips er dette. Jeg regner med du har Norgeslån kort på bibloteket. Da kan du ringe til bibliotek og be de registrere deg. For eksempel ved biblioteket i Stavanger. Da får du også tilgang til Stavanger biblioteks bøker i bibliotekappene. Jeg har registrert med på mange fylkesbibliotek. Som regel ved å besøke dem. Men de fleste er villige til å registrere deg over telefonen. På de fleste bibliotekene jobber det folk fordi om biblioteket er stengt. (Tips fra en tidligere bibliotekar) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Astrid Terese, det der var gode nyheter. Jeg leste at BookBites skal overta eBokBib, men at Bergen Offentlige ikke har gått over...
      Skal sannelig sette meg ned å få fart på bibliotekkortet mitt :)

      Slett
  4. Ali Smith skriver virkelig fantastisk! Er enig i at teksten kan virke litt rotete før man kommer inn i handlingen, men du verden for en opplevelse å dykke inn i hennes fortellermåte! Jeg ser virkelig frem til å lese Vår, den må jeg skaffe meg ja :)

    SvarSlett