tirsdag 31. mars 2020

Oppsummering for lesemåneden mars

Det er ikke tvil om at denne måneden ble noe helt for seg selv. Ikke rart siden jeg ble sendt hjem fra barnehagen torsdag 12 mars, med beskjed om å ikke komme tilbake før jeg blir tilkalt. Koronaviruset har påvirket oss alle, og tankene mine går til alle de som synes dette er tøft. Jeg har blitt beroliget av at de som styrer landet vårt har gjort det på en tillitsfull måte, og at mine egne sjefer har hatt full kontroll på min arbeidsplass og mine kjære kolleger.

I mellomtiden har jeg hatt hjemmekontor. I leiligheten vår har min mann og jeg sittet på hver vår ende av spisebordet i stuen og gjort så godt vi kunne. Sondre har hatt hjemmeskole, men han er den eneste som har "eget rom" og har styrt seg selv der. Den innglassede balkongen har vært god å rømme ut på, når Frode har hatt telefonmøter og videokonferanser, og leselisten min viser tydelig at jeg har tilbrakt mye tid der ute:

  1. Margaret Atwood - MaddAddam - 4
  2. Katrine Heiberg - Det gule bladet, den svarte pupillen - 3
  3. Max Porter - Lanny - 5
  4. Kristine Tofte - Udyr - 5
  5. Joakim Zander - Vennen - 5
  6. Marta Breen - Hvordan bli feminist - 6
  7. Ali Smith - Høst - 4
  8. Neda Alaei - Dette er ikke oss - 6
  9. Jessica Fellowes - Mysteriet på Asthall - 5
  10. Linn Strømsborg - Aldri aldri aldri - 5
  11. Jørgen Brekke - Andre guder - 5
  12. Mark Billingham - Dø av skam - 4
  13. Robert Dugoni - Lysningen - 3
  14. Han Kang - Hvit - 4
  15. Amalie Skram - Constance Ring - 5
  16. Kristina Ohlsson - Henrys hemmelighet - 4
  17. Joyce Carol Oates - Mitt liv som rotte - 6
  18. Ali Smith - Vår - 6
  19. Ahmed Saadawi - Frankenstein i Bagdad - 4
  20. Jessica Fellowes - Strålende unge døde - 5
  21. John Alec Baker - Vandrefalken - 4
  22. Håkan Nesser - Halvmorderen - 5
  23. Nina Lykke - Nei, nei og atter nei - 5
  24. Anne Linder - Profesjonell relasjonskompetanse - 5
  25. Joyce Carol Oates - Svart vann - 5

Romaner: 14
Ungdom: 2
Krim: 6
Dikt: 1
Sak: 2


I begynnelsen av mars var jeg på et foredrag med Gunnar Danbolt hvor han snakket om Picasso og kubismen. For meg som pleier å gå på 3-4 arrangementer i uken, har dette blitt en rar måned. For gøy ramser jeg opp de tingene jeg skulle deltatt på, men som ble avlyst:
Diktkveld på Heim, Cabaret, Lyttelos med vinsmaking, Lyttelosforedrag, foredrag om Marcel Proust, La Clemensa de Tito - opera i Grieghallen, og Linn Ullmanns De urolige på DnS.

Lesingen min styres av innfallsmetoden, så bortsett fra de fire siste bøkene på leselisten min, lar jeg tilgjengelighet på eBokBib og evt. leseeksemplarer på pdf, styre hva jeg leser. I går var jeg tilbake på jobb igjen, og skal jobbe uken frem mot påske, men så blir det atter god tid til å lese. Måtte koronaen forsvinne, sånn at livene våre kan komme tilbake til normalen.

God lese-april folkens!


18 kommentarer:

  1. No lo eg høgt. Tjuefem bøker. Du er ikkje sann.

    Nokre få velkjende og mange ukjende forfattarar for meg på lista. Og eg fekk ein idé: Kanskje dette er tida for å ta til på Margaret Atwood sitt forfattarskap?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lo litt jeg også, men ante jo hvilken vei det bar. Tar æren for idèen din, Atwood er virkelig en dame å se nærmere på. Jeg har kastet meg over Joyce Carol Oates, er halvveis i den tredje boken jeg leser av henne, og er fremdeles begeistret :)

      Slett
  2. Du har virkelig fått lest en hel del! :-) Jeg elsket MaddAddam-trilogien - så det ser ut som jeg likte den bedre enn deg.
    Det ser ut som du også har likt det meste av det du har lest. Oates er fin, men jeg har ikke lest denne boken. Lanny likte jeg veldig godt, men kanskje ikke Andre guder like godt som deg :-)
    Jeg har endelig fått roen til å begynne på mine egne uleste bøker, det blir bra å få lest litt som har ligget og ventet en stund :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. "Roen" er viktig for å få lest litt, enten for å få satt seg ned eller for å greie å sitte lenge. Jeg sliter sjelden med denne "roen", men kan bli utålmodig når jeg har for mange bøker liggende i kø. MaddAddam-trilogien er mange timer lesing, og det gikk litt opp og ned, jeg var nok litt lei mot slutten :)

      Slett
    2. Ja, det er virkelig mange timer :-)
      Jeg er rolig og tålmodig som person, men når omgivelsene rundt inneholder endel uro - som samfunnet vårt gjør for tiden, påvirker det meg. Men kanskje er det likevel det å ha ME og streve med å få hodet til å fokusere som skaper mest uro. :-)

      Slett
  3. Du har lest mer enn jeg har gjort i hele 2020. Hatten av. Har faktisk (for en gangs skyld) lest flere av bøkene du har på lista. Juhuu for Constance Ring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehehe.. ja her går det unna. Burde jo egentlig snøret joggeskoene og fått fart på kotelettene, men det er mye mer behagelig å sige ned i lesestolen med en god bok. Heia Amalie! alltid :)

      Slett
  4. Atwood, Brekke, Skram, Lykke og diktboka di har jeg lest.
    Ser du leser Khartago, den har jeg liggende.
    Apropos dikt, håper jeg du har sett Inguns innlegg, både den boka hun og jeg har lest er nok mer tilgjengelig enn Pupillen..;)

    Ellers tenkte jeg det samme som Berit; du er ikke sann...
    skjønner ikke hvordan det er mulig. Hvordan greier du å fordøye så mye? *målløs*

    Her har det gått motsatt veien, mye mindre lest i mars enn vanlig.. Men jeg har lært mye om Coronavirus, Covid-19, smitteveier, pandemie-utvikling, håndtering lokalt og globalt, konsekvenser på individ- , gruppe- og samfunnsnivå og alt rundt dette... Det er også ganske interessant. Alt er ikke bare fælt med nyhetene, selv om vi helst skulle ha vært foruten dette.

    God april til deg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en rar tid, og vi reagerer alle forskjellig. Vi ser bare nyheter kl. 19, pluss pressekonferansen kl. 16, ellers holder vi oss unna, sånn at vi får sove. Og så drømmer jeg meg vekk i bøkene :)

      Skal sjekke ut deres diktbøker, også har jeg fått et langdikt på pdf i dag, det skal jeg lese.

      Slett
  5. La livet komme tilbake til normalen! Heimekontor er så keisamt, og eg blir så jabbesjuk av å vere heime aleine. Takk og lov for at det er lov å snakke i telefonen og på sosiale medier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en voksen datter som bor alene, så jeg kjenner til behovet for å mase litt. Jeg avsluttet 14 dager med hjemmekontor nå på mandag, men jeg lover deg det er enda kjedeligere å være på jobb med fire barn fra andre avdelinger som er for spredd i alder til at de leker sammen. Hverdag kom igjen!

      Slett
    2. Eg hadde og nokon barn innom eit par dager, men det var eit søskenpar som er gode til å leike med kvarandre. Men det var nokon lange timar...

      Slett
  6. Oyyyyy! Så mage bøker du har lest!Jeg har flere av bøkene liggende her, men mars har bare vært jobbing og stort sett lydbøker som ruller i bakgrunn. Håper på fin sol og lesetid i påsken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja i disse koronadager gikk det unna hos meg. Håper på turvær i påsken, så det går an å la bøkene ligge og få fart på kotelettene :)

      Slett
  7. Jeg teller positive meldinger og tilbake på jobb er en sånn, hurra. Og du har fått lest mye denne måneden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og nå sitter jeg hjemme og leser igjen, snørrete og hoster med hodepine, så to dager på jobb var alt jeg fikk. Aldri lurt å juble for tidlig :)

      Slett
  8. Håper at du og andre snart kommer på jobb igjen, når det er trygt nok. Selv er jeg vant til lange dager hjemme i en del år nå. På meg ble det bare fem bøker. Kunne ha lest mer men Nintendo og fargelegging stjeler litt av tiden også. Den eneste boka jeg har lest fra din liste er: Svart vann og likte den godt. =) Og har et håp om å få lest Mitt liv som rotte i april. Har det i hvert fall i planleggingslisten.

    SvarSlett
  9. Virkelig en fantastisk oppdatering! Omtrent det antall bøker jeg leser på et år :D Mange gode titler!

    SvarSlett