torsdag 5. mars 2020

Natt - ny spennende krim av Bernard Minier

Julian Hirtmann er tilbake! Dere som har lest de forrige bøkene i serien er nok klar for en dose grøss igjen. Det er litt uvant og litt gøy når en fransk forfatter starter sin nyeste krim på Bergensbanen, denne må du få med deg!

Forlaget om handlingen:
Den norske kriminalbetjenten Kirsten Nygaard etterforsker mordet på en av offshorebasens teknikere. Under oppropet om bord mangler én mann. I kahytten hans oppdager Kirsten Nygaard en bunke fotografier og noen dager senere har disse bildene brakt henne til Frankrike og Martin Servaz.
Den savnede heter Julian Hirtmann, en seriemorder Servaz har jaktet i en årrekke og det underlige er at Servaz selv er avbildet på flere av fotografiene man har funnet. Det kan se ut som om noen følger etter ham. 

Natt er en fin fortsettelse av historien om den litt reduserte politietterforskeren Martin Servaz og massemorderen Julian Hirtmann. Er du opptatt av kriminalhistorien som ligger til grunn, og oppklaringen av mordet som den norske etterforskeren er satt på, så vil du gjerne føle på at dette forsvinner i alt det andre.

Historien er til tider spennende, men den kritiske leser vil nok kjenne på at plottet er i overkant intrikat. Du må være villig til å svelge noen kameler underveis, men godtar du enkelte detaljer som på meg virket lite troverdig, så får du noen underholdende timer med Yngve Bervens eminente innlesing.

De siste par timene tar spenningen seg kraftig opp, forviklingene Martin Servaz har rotet seg inn i tar over hele handlingen, og leseren blir revet med. Det norske politiets ambisjoner om å oppklare mordet på teknikeren på plattformen er helt glemt, men handlingen har allikevel mål og mening. Jeg håper Minier rydder litt i plottet sitt til neste bok, for det blir en neste bok, det vitner den formidable cliffhangeren i Natt om.


Utgitt: 2020
Spilletid: 16:17:32
Kilde: Lytteeksemplar


Serien i rekkefølge:
- Natt

13 kommentarer:

  1. Elsker bøkene til Bernard Minier. Leser mye skandinavisk krim og måtte se på permen da jeg begynte å lese at det virkelig var Miniers bok jeg hadde begynt å lese da jeg var i Norge da handlingen startet.
    Lettlest bok, ferdig på to dager, ikke Miniers beste, men synes din 4'er var en grei karakter på boken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, ikke hans beste dette her, kjekt at vi er enige :)

      Slett
  2. Nettopp ferdig.
    Jeg må bare få igjen pusten, så kommer det en omtale etter hvert ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese dine bevingede ord om boken, enig med deg at slutten var til å få hjertebank av.

      Slett
  3. Kaster meg over denne, straks jeg får orden på den nye Aschehouggreia (Ugla), eller eBokBib, kommer an på hva som kommer først. Håper på førstenevnte så jeg slipper mobillesing.

    SvarSlett
    Svar
    1. I Bergen fungerer eBokBib fremdeles, men jeg har hørt at det er noe nytt på gang. Ugla har jeg ikke hørt om, men det er vel ikke lån?

      Slett
  4. Denne har jeg fått i hus, og sparer den til jeg virkelig har tid til å lese i strekk...
    Nå er jeg i Oslo på Krimfestival og la den med vilje igjen hjemme..
    Grugler mæ:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tipper du er inspirert til tusen etter denne helgen, gleder meg til å se hva det fører til :)

      Slett
    2. Ser ikke bort fra det.:) Og da må vi jo lese masse påskekrim vettu.:)

      Slett
  5. Har ikke lest noe av forfatteren. Tida får vise om jeg vil prioritere han. Det er jo så mye bra krim å velge mellom, og så er alle andre sjangere også veldig aktuelle og spennende. Og så har jeg så mye anna å holde på med også, ikke minst nå som våren kommer med sine mange uteaktiviteter, så jeg er rett og slett i tidsklemme!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er travelt å være pensjonist, gleder meg til det er min tur :)

      Slett
  6. Denne kom akkurat i posten. Jeg har bare lest den første og gått glipp av de neste. Men tenkte at jeg ikke kommer til å låne de i midten på biblioteket før jeg leser denne. Det er vanligvis det jeg gjør med en serie. Jeg er håpløst kronologisk i hodet og kan ikke fordra å gå glipp av bøker i en serie. Men det var en digresjon :-)
    Jeg får lyst til å lese denne etter det du skriver. Kameler og det hele :-) Så da gjelder det bare å finne tid til den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Av og til er det greit å droppe kronologien, har du lest den første vet du jo hva det går i med Julian og Martin :) Gøy at jeg fristet deg til å hoppe inn i serien igjen.

      Slett