mandag 23. mars 2020

Gratulerer med Verdens bokdag alle leseglade!

                              Bilde lånt av Horten bibliotek
UNESCO har siden 1995 holdt av denne datoen, som en festdag for bok og opphavsrett, og kalt den Verdens bokdag. Målet med dagen er å markere bokens rolle i samfunnet, og boken som uttrykksform.
Datoen har symbolverdi da både Cervantes, Shakespeare og Garcilaso de la Vega døde på denne dagen i 1616.

Røttene til denne feiringen går tilbake til middelalderen, da katalonierne i Barcelona feiret sin skytsengel Sankt George med opplesing og poesikonkurranse.

Tilfeldighetene ville ha det til at skytsengelen og martyren Sankt George dukket opp i boken jeg leser i skrivende stund, så jeg fikk lyst å ha en liten markering på bloggen, på denne Bokdagen, litt utenom det vanlige.

Det er en spesiell tid for oss alle nå når koronaviruset har satt samfunnet ut av spill. Hos oss har vi hjemmekontor alle tre, det byr på utfordringer, men jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke har små barn å aktivisere om dagen.

Når hjemmearbeidet er gjort for dagen er det tid for lesing, for lese gjør jeg jo alltid uansett. Mars kommer til å bli en formidabel lesemåned, også når det gjelder terningkast, for denne måneden har jeg vært heldig når jeg har valgt meg ut bøker, med fire 6`ere i rask rekkefølge.

"Bøker kan vise vei bak fasader, boken kan opplyse, provosere, inspirere og gi ny erkjennelse ved å rive fasader som fordommer og uvitenhet". Disse vakre ordene sier mye om de flotte bøkene som har  begeistret meg i koronaens tid. 
 - God bokdag dere!


Dagens: Frankenstein i Bagdad, Vår, Mitt liv som rotte, Dette er ikke oss

4 kommentarer:

  1. Jeg har vanskelig for å konsentrere meg om boklesing for tiden. Har omsider funnet en bok jeg greier å fullføre etter noen som jeg har begynt på , kikket, på, lagt fra meg..
    Det er så mye for tiden i tillegg til coronasituasjonen som gjør de ekstra omstendighetene ekstra krevende.
    Hadde det bare vært meg selv og tenkt på så hadde det her ikke gjort så mye for en stund, er jo vant til å være alene, mye inne..
    Men det går over dette og, jeg håper leselyst og konsentrasjon kommer tilbake snart:)
    Ha en fin bok-kveld.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke tvil om at vi klarer oss godt vi som er komfortabel med mye alenetid, men som du sier mye spiller inn på leseroen. Tittet inn på bloggen din, og antar det er den øverste boken som har greid å fange oppmerksomheten din?

      Slett
    2. Ja, den Lenth-boka ja. Fornøyelig. Ble ferdig før jeg sovnet i går.
      Prøver meg på Kjølners siste Olivia-krim nå.

      Slett