søndag 22. mars 2020

Dette er ikke oss av Neda Alaei

Woao for en debut! Dette er ikke oss er Neda Alaeis første roman, en ungdomsroman som mer enn gjerne kan leses av voksne. Boken er nominert til Uprisen og også Bokbloggerprisen for 2019. Den var på vei under radaren min, inntil bokbloggerne skulle samlese boken i forbindelse med kåringen av Bokbloggerprisen.

Forlaget om boken:
Det er snart et år siden mamma døde. Hjemme må Sanna passe på pappa som bare vil sove og skrive, han spiser nesten ikke, og ser knapt på henne. På skolen er det ikke mye bedre, for bestevenninna har sluttet å snakke til henne. Så begynner Yousef i klassen. Han lærer henne å ta bilder og å se verden på en helt ny måte. Også han har mer ansvar enn en ungdom skal ha, og Sanna finner endelig noen som forstår henne. Men kan hun stole på ham eller er han bare som alle andre?

Neda Alaei er utdannet barnevernspedagog og jobber som miljøterapeut, en bakgrunn som i høy grad bidrar til at romanen føles så velskrevet.

Sanna har greid å komme seg videre etter at mamma døde, men det har ikke pappa. Hun er fjorten år, men er den som ser til at huset er noenlunde reint og at de får i seg noe mat hver dag. Ellers går det i kaffe hos Sanna, spesielt etter at bestevenninnen brutalt droppet henne til fordel for Mitra, den mest populære jenta i klassen.

Mitra legger også beslag på Yousef, som begynner i klassen deres etter sommerferien. Han er den vakreste gutten Sanna noen gang har sett, med sine èn million øyevipper. En del av denne romanen skildrer niendeklassinger akkurat sånn som de er, opptatt av likes på sosiale medier, og ganske så ufine måten de tekster og snakker til hverandre på.

   Det er fredag og pappa har ikke kommet hjem ennå. 
   Jeg må minne meg selv på å trekke pusten.
   Jeg legger meg ned i senga hans, lager våte flekker på puta. Jeg tenker på Yousef. Jeg tenker på alle følelser jeg føler som har blitt følt av andre før meg, tenker på at det er mulig å skjelve i tankene sine. Plutselig kjenner jeg meg vanvittig liten der jeg ligger, som om verden vokser seg større mens jeg bare blir mindre og mindre og forsvinner i endeløse tanker og av bunnløs tomhet. 

Tenåringsdramatikken blir dempet av det alvorlige temaet som skrives frem i denne romanen. Sanna er ensom, hun er selvstendig og sterk men bærer på en overmannende følelse av skyld. Over for klassekameratene later hun som ingenting, og hun blir mer og mer usynlig. Barnevernsdamene oppfattes som en trussel, mens nabokatten Sven blir hennes eneste mulighet for litt kos og nærhet.

Når overlevelse er målet gjør vi gjerne dumme ting. Så også med Sanna, som av og til handler før hun tenker. Gjør ikke alle det av og til? Karakterene i denne romanen er flerdimensjonale, og jeg blir oppriktig glad i flere av dem. Handlingen har en god fremdrift som gjorde det vanskelig å legge boken fra seg. Her er det ikke mange sprang i teksten, men en god og tydelig handling som vil si oss noe.

Takk til alle dere bokbloggere som stemte på boken, jeg er utrolig glad for å ha lest den, og anbefaler den varmt videre!

Flere bloggomtaler: Lattermild, Bokstabelig talt og Flukten fra virkeligheten

18 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Det låter som en läsvärd bok. Du skriver väldigt bra om böcker, jag blir nästan alltid sugen på att läsa dem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Lotten, veldig kjekt å høre. Jeg håper mange leser denne :)

      Slett
  2. Denne har eg på ebokbib, men har ikkje kome lenger enn det. Må leses!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet vi har samlesing på den snart, men jeg får ikke det til å funke (eller nettsiden for prisen) så jeg la lik-så-godt ut omtalen nå :)

      Slett
  3. Den boka må jeg få med meg etterhvert!
    Jeg har ikke oppdaget den. Takk for tips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er heldigvis mange bokbloggere som har lest boken, og stemt på den, sånn at vi etternølere kan få nyte denne vakre debuten :)

      Slett
  4. Glädje och sorg är så mycket större i den åldern. Lätt att bli en drama queen. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er faktisk det denne jenta IKKE er, en dramaqueen. Hun trekker seg inn i seg selv og kniper igjen munnen :)

      Slett
  5. Denne står på tbr-listen min på grunn av Bokbloggerprisen. Jeg hadde ikke fått den med meg før det. Jeg leser endel ungdomsbøker, så jeg kan godt tenke meg å lese denne og. Den høres veldig fin ut ut fra det du skriver om den.

    Jeg har blitt mer og mer glad i dystopier etter MadAddam :-) Tjenerinnens beretning er jo også Atwood og jeg elsker henne. :-)Planetfallserien er jo mer science fiction og fantastisk (!!), og Daudmannaland har jeg ikke helt kommet inn i enda - så jeg vet ikke helt hva den handler om. Det er helt tilfeldig at det ble en haug dystopier på en gang og det er helt håpløst at jeg ikke kan lære meg å begynne på færre bøker om gangen :-)

    Ha en riktig fin søndag, Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige oss som er alt etende når det gjelder litteratur, ikke lett å sette på bremsene. Jeg har presset meg selv til å vaske vinduene på min innglasserte balkong, før jeg begynte på neste bok, men nå er det Ali Smith sin Vår som står for tur, sammen med en velfortjent lunch :)

      Slett
    2. Jeg har litt brakkesyke, så i dag har jeg ryddet i skuffen med kjøkkenfiller og vasket fjernkontrollene :-)
      Ja, vi er veldig heldige som leser alt mulig!

      Slett
  6. Vilket annorlunda och kul bokomslag! :) Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  7. håller med Åsa om att bokomslaget är fint. har aldrig hört talas om boken. tack för smakebiten!

    SvarSlett
  8. Det var en okänd bok för mig också, spännande. Håller med Åsa och Mrs Calloway om omslaget. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten. Hade inte hört talas om boken tidigare.

    SvarSlett
  10. Tack för smakbit, ha en trevlig söndag

    SvarSlett
  11. Tack för smakebiten! Det här var en ny bok för mig, men jag skriver upp den bums!

    SvarSlett
  12. Takk for herlige ord!

    SvarSlett