mandag 30. mars 2020

Strålende unge døde av Jessica Fellowes

I en planlagt serie på seks bøker blir vi kjent med virkelige, uløste forbrytelser fra mellomkrigstiden, og med livene til de glamorøse, berømte og beryktede Mitford-søstrene. Strålende unge døde er den andre boken i serien, som begynner med Mysteriet på Asthall.

Forlaget om handlingen:
Mitford-søstrene dras inn i kretsen rundt Londons Bright Young Things - de unge, blaserte og festglade menneskene som avisene elsker å skrive skandalehistorier om. Da Pamela Mitford fyller atten, bestemmer de seg for å arrangere skattejakt, men det ender tragisk idet den karismatiske, men ikke spesielt sympatiske Adrian Curtis faller i døden fra et kirketårn.
Politiet konkluderer raskt med at det er tjenestejenta Dulcie som står bak drapet. Hun har sine egne grunner til å hate Adrian Curtis. 

Louisa Cannon er fremdeles barnepike på Asthall Mannor, til tross for at jentene hun skal ha et øye med begynner å bli voksne. Godset ligger i Oxfordshire, ikke lengre unna London enn at det blir turer dit i forskjellige ærender.

Louisa blir dradd med av Pamela og hennes venner til flere etablissementer for unge mennesker i London, og hun begynner å filosofere over hva hun vil med livet sitt. Kanskje livet ikke bare består av å finne seg en mann og bli godt gift? Hun ser hvor frigjorte kvinnene er i storbyen, de har sine egne leiligheter og egne jobber, og greier fint å ta vare på seg selv.

Handlingen er preget av livet til flere gjenger som regjerer i London. En gruppe på 40 kvinner driver med ran og lommetyveri, mens en tilsvarende gruppe menn holder på med innkreving av gjeld og heleri. Salg og misbruk av narkotika er også en del av bildet, som skildrer noe av det "gode gamle London" fra før alt ble stuerent der borte.

Fellowes skriver med stødig penn, nydelige skildringer av samfunnet, og et spennende plott. Vi møter igjen politimannen fra forrige bok, han er like dust på det personlige plan som før, men har avansert til Skottland Yard siden sist.

Bodil Vidnes-Kopperud leser som alltid helt perfekt, det er en nytelse å lytte til hennes behagelige stemme.

Utgitt: 2020
Spilletid: 10:17:44
Kilde: Lytteeksemplar

5 kommentarer:

  1. jeg har tenkt å hive meg over denne serien, men det får vente litt. Så fint at du liker den. Har akkurat startet på bok 9 av brobyggeren!
    Håper du har det fint om dagen, tross corona!

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hva du synes om Den andre dødssynden. Du er jo en racer på lydbok og likte du Downtown Abbey så vet jeg at du kommer til å like denne serien her :) Alt vel på koronafronten, jeg var tilbake på jobb i dag etter over 2 uker hjemme, det ble en lang dag med 4 barn og 4 voksne :)

      Slett
  2. Jessica var på Krimfestivalen, men jeg droppet de postene siden hun ble markedsført for de som liker Downton Abbey.. Da la jeg inn matpauser istedet.
    Virker som du liker boka, serien, men jeg nøler fortsatt...
    Ha en god uke Tine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Likte du ikke den serien? det var forfriskende med litt spenning inni intrigene :) Men, mat må man ha, selv på krimfestival, så jeg skjønner at du måtte velge vekk noen :)

      Slett
    2. Jeg har ikke sett den fordi de snuttene og omtalene jeg har lest ikke har fristet meg. Det er utenfor det jeg synes er interessant, for å si det sånn. Betyr ikke at det ikke er bra. Bare at jeg liker andre ting bedre.:)

      Slett