søndag 29. mars 2015

Zweet - en ungdomsroman av Marit Kaldhol

Etter å ha opplevd hvordan Marit Kaldhol skriver for voksne, var jeg ikke i stuss når jeg så at hun har kommet med en ungdomsbok i vinter. Høye forventninger til tross, hun innfridde til gangs. Les gjerne min omtale av Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lodz.

Forlaget om handlingen:
Alarmen går, og ungdomsskulen blir evakuert på grunn av ein livsfarleg gasslekkasje. 10. klassingane Lill Miriam, Susan og Ruben opplever den dramatiske situasjon på kvar sin måte. Lill Miriam tenkjer heilt annleis enn dei andre. Ho som er så oppteken av at honningbiene forsvinn, er plutseleg sjølv forsvunnen. Overlever ho eller ikkje?
Susan har ein vond løyndom ho ikkje klarer å gløyme. Ruben er ny i landet og har berre ein venn, Lill Miriam. Klarer han å finne ut kvar ho gøymer seg før det er for seint?

Zweet er en fornøyelig liten roman som jeg leste på noen timer. Det er en ungdomsroman, men jeg kan absolutt anbefale den også til de som er godt inne i sin andre ungdom. Romanen er, som den forrige skrevet som et dikt, og jeg nyter å lese de korte setningene som klinger så vakkert på nynorsk. Det er ikke annet å si om romanen enn at den er til de grader velskrevet, med oppbygging og virkemidler som gjør den original i sin fremtoning.

Lill Miriam er i overkant interessert i bier og andre kryp. Hun snakker ikke med de andre i klassen og får kraftig gjennomgå av Susan og noen av de andre jentene. På tross av sin særhet aner hun at hun har et gryende vennskap i Ruben.

Ingen veit kor eg bruker å gøyme meg.
Ikkje han eg kjenner, heller.
Likevel kan han ha lagt merke til meg
då alarmen gjekk. Følgde han etter meg?
Tenker han at vi to skal gøyme oss saman?
Her kan vi sitte tett inntil kvarandre.
Vi kan kviskre. Vente.
Sjå på bilde av biene mine.
Overleve.

Susan er en av jentene som lar seg provosere av Lill Miriam sin annerledeshet. Hun plager henne, men det er Andrine som er klikkens leder. De har en stygg hemmelighet som sliter Susan i stykker.

Andrine, Nina, Sara og eg. Vi held saman, vi sladrar ikkje på kvarandre. Ingen av oss har nemnt badinga med eitt ord. Vi lova. Vi veit ingenting. Vi konsentrerer oss om å gløyme det som hende. Om å ikkje vite. Ingen har spurt oss. Så lenge ingen spør, går eg og ventar på at nokon skal spørje.

Jeg liker måten forfatteren vekker min økologiske samvittighet. Kapitlet Nøkkelen ligg i skogen er bygget på noe Frode Ødegaard har skrevet, og det traff meg midt i hjertet. Likedan er det med foredraget Miriam skrev på skolen som heter Alarm - insekta forsvinn! Utrolig tankevekkende...

Handlingen i Zweet er dramatisk, men på en stille og personlig måte. Vinklingen er briljant, for tematikken som omfavner både mobbing, og klodens helse, får leseren til å måtte se smått og stort på samme tid. For meg ble dette ganske så overveldende. Jeg anbefaler deg på det varmeste å lese denne flotte romanen!

Forlag: Samlaget
Utgitt: 2015
Sider: 190
Kilde: Leseeks

18 kommentarer:

  1. Det här verkar inte alls vara min typ av bok, men det är intressant att läsa smakebitarna :)

    SvarSlett
  2. Så flotte smakebiter. Denne boken fikk vi på jobb for ikke så lenge siden, så den skal jeg titte nærmere på. Ønsker deg en flott søndag, hilsen Anette :)

    www.anettesbokboble.com

    SvarSlett
  3. Låter som en bra bok. Tack för smakebiten

    SvarSlett
  4. En bok som jag inte hört talas om tidigare. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  5. låter som om det vore en bok att läsa tillsammans? tack för smakebiten och Glad Påsk!

    SvarSlett
  6. Något som "väcker det ekologiska samvetet" och dessutom "träffar hjärtat" låter som en lysande kombo. :)
    Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  7. Boken har jeg liggende og den skal leses snart, likte godt den andre boken hennes og ser frem til å lese enda mer av henne. Ha en fin palmesøndag, Tine! :-)

    SvarSlett
  8. Jeg har bare skummet omtalen, men jeg ser du anbefaler boken, og det gleder meg! Skal leses nå i påsken! :)

    Ha en fin palmesøndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du noe å se frem til, for denne er helt på høyde med den forrige boken hennes :)

      Slett
  9. Tenker jeg må skaffe meg denne boka, selv om jeg sjelden leser ungdomsbøker. Og så smiler jeg litt av : "-jeg nyter å lese de korte setningene som klinger så vakkert på nynorsk"
    Det hadde du ikke sagt for et par år siden, vel..
    Ønsker deg fortsatt god påske. Selv skal jeg skynde meg videre for å lese i Lukk øynene, er 100 sider inn, veldig spennende.. Den snek seg fremst i køen, etter at jeg avbrøt Elisabeth er borte, i dag. Tror det blir lite kommentering på andres smakebitinnlegg i dag,, har ikke tid..

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett Anita, jeg er nyfrelst nynorsk leser. Har prist meg lykkelig mange ganger for at jeg også har fått øynene opp for ungdomsbøker...
      Så gøy at du er fengslet av Lukk øynene, jeg DIGGET den boken!

      Slett
    2. :) Så bra-- men venner seg jo fort til nynorsk.. Lukk øynene er veldig bra, skal snart fortsette å lese…

      Slett
  10. Tack för smakbiten. Nu blev jag lockad att läsa en ungdomsbok på norska!

    SvarSlett
  11. Kul med en ungdomsbok, och en ny bekantskap. Låter intressant. Tack för smakbiten! ;)

    SvarSlett
  12. Marit Kaldhol har jeg ikke lest ennå, men skjønner jo at jeg har gått glipp av noe bra så jeg noterer navnet til senere lesestunder. Takk for bra anmeldelse og smakebiter :))

    SvarSlett
  13. Spennende smakebiter :) Og interessant at boka er skrevet som et dikt. Nynorsk egner seg veldig godt i diktform, så jeg burde sjekke ut denne :)

    SvarSlett