lørdag 29. november 2014

Hurtigruten fra Bergen til Tromsø - del l av ll

Et sted mellom Trovik og Ålesund
Tur med Hurtigruten er noe jeg alltid har hatt lyst til å gjøre. Har nok tenkt at jeg skulle vente til jeg ble pensjonist, men nå bød muligheten seg, og jeg svingte meg rundt og kom meg avgårde. Jeg prøvde å holde forventningene til et minimum, og bare være tilstede og ta inn det som byr seg.
Så lett å begeistre som jeg er, så var jeg nok frelst før vi la fra kai i Bergen. Lugaren var stor, ren, lys og luftig, med deilig seng, sofa, stol og massevis av hyller til å legge tingene på.

Her har jeg det viktigste: Bøker, kikkert og tidtabell
Da vi la fra kai presis etter ruten kl. 22:30 satt jeg i en deilig stol, helt fremme i baugen på øverste dekk og hørte på lydbok. Selve avgangen foregikk så stille at jeg knapt merket at vi hadde lagt fra land. Ingen gassing av motorer eller andre "jobbelyder", plutselig seg vi bare ut fra kaien.  De få turistene som satt rundt meg i mørket, var helt stille noe som bidro til å gjøre dette til en magisk opplevelse. I det vi gikk under Askøybroen var lydboken min ferdig, og jeg var særdeles fornøyd både med den og opplevelsen jeg var midt inne i.

Etter en deilig natts søvn sto jeg opp fredag morgen. Var først til frokost kl. 7:30 og fikk med meg soloppgangen da vi seilte over Stadthavet. Her pleier det å gå hardt for seg, men i dag var det 7 grader, glimt av blå himmel og helt blikkstille.

Første stopp i våken tilstand var Trovik, en liten bygd med fem hus, så det ut til. Hva i all verden skal vi stoppe her for tenkte jeg i mitt stille sinn. Ikke lenge etter la vi til kai i Ålesund og vi kunne gå i land i to timer. Jeg hadde bestilt lunch ombord i båten og måtte nøye meg med en time landlov, men det var mer enn nok. Ålesund har sin jugendstil, men husene er høye og gatene smale, så en må jobbe litt for å få øye på de fine fasadene. Inntrykket blir også forringet av at butikkene er av de kipe slaget med alskens reklameskilter og rask utenfor.

Ikke så høy woao-faktor i Ålesund, men en fin båt lå til kai
Lunchen var deilig, men bufeen var ganske sparsommelig. Bortsett fra kjøttet var det bare en fiskerett jeg kunne forsyne meg av. Heldigvis var det en god salatbar, og litt dessert også. God og mett ble jeg i alle fall. Etter middag deltok jeg på et foredrag om Aurora Borealis, som var veldig interessant. Håper jeg får sjansen å se nordlys når vi kommer lengre nord. Dagene er korte og etter 7 timer med dagslys er det slutt.

Da vi våknet lørdag lå vi allerede til kai i Trondheim. Etter frokost tok jeg meg en tur opp i byen, og var så heldig å gå rett inn i den store nasjonale happeningen som går av stabelen i dag. Salmeboken minutt for minutt heter det, og tar jeg ikke helt feil blir dette overført på tv. Her skal altså alle sangene i den nye salmeboken synges, fra flere kirker men jeg var tilstede ved Vår Frues kirke. Tenk å valse rett inn i en konsert i morgentimene, heldige meg!!


Koret som sang så vakkert i morgentimene
Denne trappen minner sterkt om broen vi hadde i Bergen i en liten uke 
Blikkstille også i Nidelven ikke bare langs kysten
Nidarosdomen 
Etterpå tok jeg turen over Nidelven for å besøke det koselige Bakklandet på Solsiden, før jeg tuslet tilbake til båten som la fra kai kl. 12. Trondheim har myyyye høyere woao-faktor enn Ålesund, her er så mye fint å se på, og mange fine områder med sjel. Neste landlov er ikke før i kveld, i Rørvik. Nå er førsteprioritering lunch, men etterpå skal jeg ta med meg fotoapparat, teppe og bok og finne roen på dekk til solen går ned.

8 kommentarer:

  1. Høres ut som du koser deg. God tur videre!

    SvarSlett
  2. Høres deilig ut med en slik tur særlig når det er stille sjø.. :) Også Trondheim da, fne byen, fine bilder… :) Kos deg videre!

    SvarSlett
  3. Ser du skal innom Rørvik i kveld. Synd jeg ikke er hjemme da, for da skulle jeg ha møtt opp på kaia - bor bare ei mil derfra. Og klokka halv seks i morgen tidlig passerer du Nesna der jeg er nå... Da møter jeg nok ikke opp ;-) Uansett. Nyt turen videre, og kos deg max!

    SvarSlett
  4. Så kult at du fikk med deg salmeboken - jeg har hatt på tv2 mer eller mindre sammenhengende siden i går kl 12.00 - Bjarte holder på å klikke i vinkel :) God tur videre Tine :) misunner deg den turen, en dag blir det nok min tur også.

    SvarSlett
  5. Fin reportasje - Hurtigruten har jeg aldri reist med, har "tenkt" på det i mange år - håper jeg realiserer tankene en dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke noe å stusse på, anbefales for bokormer og andre :)

      Slett
  6. Fint å få eit lite glimt frå Hurtigruten - på denne årstida. Dei fleste bileta ein ser frå denne turen er jo frå den lysaste tida, om sommaren.
    Sjølv har eg knapt reist med Hurtigruten - berre ein mini-mini-tur frå Bergen til Ålesund for nokre år sidan. Det var også i november, og det var forholdsvis stille over Stadthavet.
    Ha ein fortsatt fin tur!

    SvarSlett
  7. Så intressant att få läsa om din resa! Nu blir jag ännu mer sugen på att själv åka också. Tack för att du delar med dig! :-)

    SvarSlett