tirsdag 11. november 2014

Teater på DnS: På gjengrodde stier av Ola B. Johannessen

DnS har en serie mandagsmonologer på gang, og i går var vi og så Ola B. Johannessen sin egen monolog, som er bygget på Knut Hamsun sin bok På gjengrodde stier.

                                           DnS sitt bilde
Ola B. Johannessen er skuespiller, sceneintruktør og pedagog og har i tillegg vært teatersjef på to forskjellige teatre. Han har iscenesatt mange stykker, tidligere har jeg sett DnS forestillingen fra i fjor høst Anne Franks dagbok, et stykke som gjorde sterkt inntrykk på meg.
Stykket vi fikk se i kveld var laget i anledning Hamsunåret 2009. Han har turnert med stykket og mottatt bare gode tilbakemeldinger. Mer om Ola B. Johannessen her!

I mai hørte jeg På gjengrodde stier på lydbok, så jeg følte meg godt forberedt til stykket vi så i kveld. Kanskje litt for godt, for jeg mistet litt tråden og kjente meg ikke helt igjen, gjennom hele forestillingen.


Noen ord om stykket: Ola B. Johannessen var alene på scenen og hadde sin godt innøvde monolog med seg. Han leste bra, med god innlevelse og mimikk så det sikkert viste på bakerste rad. Hvilket syn en har på det Hamsun gjorde avhenger nok av hvilke briller en har på seg. I sin egen roman, som kom ut i 1949 sier han litt om hvordan han hadde det da han sonte sin straff, men han sier ingenting om sitt nazistiske syn eller om han selv mente han fortjente denne straffen. Han spiller på at han er gammel og døvhørt, og ikke helt skjønner hva som foregår rundt ham.

Denne forestillingen gjorde ikke særlig sterkt inntrykk på meg. Det virket som han hadde holdt monologen sin ganske mange ganger siden premieren i 2009, og at dette bare var en vanlig arbeidsdag.
Jeg må innrømme at jeg ble veldig forstyrret av den femarmede kandelaberen som sto å brente på et lite bord rett ved ham. Trekken gjorde at talgen rant i strie strømmer og traff både vannglass og briller som lå på bordet. Gulvet rundt var dekket av talgsprut, og kveldens spenning lå i om han var ferdig å lese før lysene brant ned.

Boken jeg skal fordype meg i de neste dagene er Tore Rem sin bok om Hamsun
Reisen til Hitler. I dag leste jeg ferdig Marte Michelet sin nye bok Den største forbrytelsen, en utrolig sterk bok om det norske holocaust.

2 kommentarer:

  1. Ikke alltid at forstillingene går på skinner, men det kan ha vært en dårlig dag på jobben.
    Jeg har også startet med den store forbrytelsen, den er utrolig spennende og fikk sneket meg til å starte på den på søndag. Jeg har så liten tid til å sette meg ned å lese nå, siden det er mange juleutstillinger på gang så da blir det lydbøker som surrer å går i sted.
    Men ser virkelig frem til å komme videre i Martes bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sikkert bare meg som er veldig godt vant :) Prøver å skrive om Marte Michelet sin bok, men det var tøffe ting å lese om og veldig vanskelig å formulere noe som viser hvor god boken er.

      Slett