søndag 30. november 2014

Stormen og stillheten av Miriam Neegaard - en anbefaling!

Året går mot slutten og vi bokbloggere er opptatt av å få lest de aller beste norske bøkene før vi går inn i et nytt år, og det er tid for nominasjoner. Anita tipset om Neegaard sin bok, og den tok jeg med meg på min lille ekskursjon med Hurtigruten. Det angret jeg ikke på, tusen takk til Anita for supert tips!

Fra bakpå boken:
Stormen og stillheten følger Amalie i tiden etter broren Andreas’ uventede død. Forvirringen etter tapet fortoner seg som et grenseland, et sted mellom drøm og virkelighet, og hun kommer seg bare så vidt igjennom dagene. 
Romanen tar oss også med tilbake i tid, til tiden før Andreas døde, til da han var et vidunderbarn som spilte piano. Som attenåring fikk han en hasjutløst psykose, og ble etter dette tvangsinnlagt i psykiatrien. 
Amalie skjønner at hvis hun noen gang skal kunne se fremover, så må hun finne ut hva som egentlig skjedde med han. Hun krever å få innsyn i journalene hans, og det viser seg at systemet nok en gang har sviktet mennesket.


Handlingen i boken var ukjent for meg da jeg begynte å lese, og det gjorde det til en ekstra fin leseopplevelse. Vi får tidlig vite at lillebror Andreas er død, men det er ikke før litt ut i boken at årsaken blir klar. Det er storesøster Amalie sin sorg over tapet av lillebroren som driver handlingen. Begynnelsen, når vi blir kjent med Andreas er aldeles nydelig, og måten det blir gjort på er veldig virkelighetsnært. Bildet blir dannet litt etter litt, og uten at han er med i romanen blir jeg veldig glad i ham.

Amalie forteller om da Andreas setter seg ved pianoet i et selskap:
Hun kjente en tåre trille nedover kinnet. Han hadde komponert en egen sonate. En hyllest til besteforeldrene. Hun åpnet øynene og merket at alle de fremmede, voksne menneskene stod som fjetret. Hun forstod at de hadde vanskeligheter med å forstå at den unge gutten som bare hadde gått rundt og sparket i en ball var den samme som nå satt inne og klarte å gi uttrykk for så mye han enda ikke hadde opplevd. 

Livet til Amalie som nå er tynget av sorg virker også veldig reelt. Jeg tenker at mange nok hadde vært sykemeldt hvis de hadde opplevd en sorg som denne, men Amalie går på jobb og presterer etter beste evne. Jeg likte godt at hun har tatt med Trude, kontorets middelaldrende fjols, en dame som gjør livet surt for Amalie. Dette til førte litt humor, sår og ekkel, men det ga en fin speiling til alt det andre.

Det tok tid å spise rundstykker. Hver bit måtte tygges så det var mulig å svelge. Hele tiden måtte hun fylle på med vann. Innimellom måtte hun huske på å puste.

Det som er verre å lese om enn sorgen til Amalie, er behandlingen Andreas fikk etter han ble syk. Skrekk og gru, håper jeg aldri trenger hjelp fra psykiatrien. Temaene som blir tatt opp i denne boken er viktige og alvorlige, men historien gir leseren innsikt og viten om psykisk helsevern, på en skremmende men lettfattelig måte. Hun bruker et vakkert språk, som får frem sterke følelser uten de store utbroderingene.
Hva mer kan jeg si enn: Les den!

Forlag: Juritzen
Utgitt: 2014
Sider: 293
Kilde: Leseeksemplar

16 kommentarer:

  1. Intressant bok. Tack för smakebiten!

    Hurtigruten skulle jag vilja åka någon gång, det verkar så oerhört vackert.

    SvarSlett
  2. Tack för en intressant smakbit. Ha en fin söndag.

    SvarSlett
  3. Fin omtale - imponerende hvor mye du rekker over av ulike typer bøker.

    SvarSlett
  4. Takk for smakebiten. Har prøvd å få tak i en på biblioteket, men har ikke lyktes enda. Det er ikke mulig å lese alle de norske bøkene som er utgitt, så det har jeg ingen ambisjoner om. Håper du fortsatt koser deg på båtturen! Jeg skal i dag skrive julebrev, med levende lys og peisbål, julemusikk og gløgg,

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten. Sorg kan vara både vackert och plågsamt att läsa om.

    SvarSlett
  6. Tack för intressant smakbit!. Ha en fin adventssöndag. :)

    SvarSlett
  7. Så mye bra norske romaner du har lest de siste månedene. Det er kult!

    SvarSlett
  8. Denne har jeg stående i bokhylla og skal snart begynne på. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  9. Så bra at du fikk lest denne og likt den ikke minst. En utrolig sterk bok som jeg får vondt av enda når jeg tenker på den.. Heldigvis finnes det folk som får hjelp i psykiatrien også, alle blir ikke utsatt for det grove sviket som Andreas her gjorde. Men noen gjør, og jeg leste senest her om dagen om et tilfelle med ekstrem medisinering og selvmord som resultat, hvor Fylkeslegen har gitt foreldrene medhold i at jenta ble utsatt for behandlingsvikt. Det er for mange slike tilfeller.. Adresseavisen hadde en serie om dette tidligere i år. (selvmord og psykiatri) . Kos deg videre på ferden.:)

    SvarSlett
  10. Denne boken er blant de jeg virkelig må få lese i desember. Jeg innser at jeg ikke får tid til alt, så jeg må med hardhånd velge ut noen som kan bli desemberbøker og denne skal med :-) Ønsker deg en fin adventssøndag!

    SvarSlett
  11. Tack för smakbiten! Ha en fortsatt trevlig söndag.

    SvarSlett
  12. Ser frem til denne boken, jeg måtte bestille den etter at Anita snakket så varmt om den, og når du også likte den så gleder jeg meg ekstra mye til å få den inn dørene.

    SvarSlett