torsdag 27. november 2014

Hurtigruten - en vintertur fra Bergen til Tromsø

Hurtigruten ankommer Bergen i et vanvittig regnvær i sommer en gang 
Det hopet seg opp med avspaseringsdager rundt en helg, og plutselig fikk jeg en anledning til å ta meg en tur med Hurtigruten. Dette har vært noe jeg har drømt om, men aldri fått mulighet til, før nå. Avgjørelsen ble tatt og billettene kjøpt på mandag, og i kveld går jeg ombord i MS Polarlys på kaien i Bergen. Turen skal ta 3 døgn og 16 timer og min ankomst i Tromsø er mandag ettermiddag.
Med på turen er et knippe med bøker, vannkoker, te og kamera. Litt sært kanskje, men jeg jobber i en travel bransje, og spesielt nå før jul går det hett for seg, så en lading av batteriene er påkrevd.

Jeg har aldri reist med Hurtigruten før, men jeg tenker dette om opplevelsen:
  • Håper lugaren er lydtett, med godt leselys, passe varm og koselig
  • Om nettet deres er dårlig, hisser jeg meg ikke opp
  • Sjøen er uten de helt store bølgene, men rister godt i båten
  • Båten er halvfull av utenlandske turister og pensjonister
  • De serverer god mat (jeg har bestilt lunchbufèt)
  • De har gode lesestoler
  • Håper jeg får se hval og nordlys
  • Får jeg gå i land et sted?
  • Kanskje  jeg kjeder meg...
  • Kanskje ikke :)

Bor du langs løypen? Da må du fortelle meg når Hurtigruten pleier å passere ditt hus, så skal jeg tenke på deg :)

12 kommentarer:

  1. Åh,det må jo være helt fantastisk og kunne lade batteriene på denne måten!Og jeg tror neppe du kommer til å kjede deg på veien så lenge du har nok lektyre med deg og det går jeg ut i fra at du har. Så er det sikkert en del å ta bilder av på veien også. Gleder meg til å lese reisebrevet ditt. Da blir det fly nedover igjen da, eller skal du ta båten i retur også? Uansett ha en riktig god tur:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er heldig som kan gjøre noe så crazy og spontant. Har masse bøker med, men håper på å kjede meg litt. Skal bo på Amalie hotell i Tromsø en natt, før jeg flyr hjem via Oslo tirsdag ettermiddag. Håper på masse fine bilder, og et spennende reisebrev :)

      Slett
  2. God tur! Får håpe det blir oppholds for deg slik at du kan nyte utsikten. Har aldri vært på Hurtigruta, men regner med det er en fin opplevlse.

    SvarSlett
  3. God tur!
    Det har jeg tenkt på lenge og ta en vintertur med Hurtigruta. Det skal bli spennende å høre hva du syns, så lykke til! Håper du ser nordlyset!

    SvarSlett
  4. Åh, heldige du! Kos deg masse, Tinemor, det fortjener du 😊📖🚢

    SvarSlett
  5. God tur Tine.:) Kos deg. Den passerer Trondheim, men jeg husker ikke akkurat når på nordgående. Har brukt å møte min søster der når hun jobbet der, vi spiste lunsj eller frokost der noen ganger.. Det er på formiddagen i alle fall.:) Håper det blir rolig sjø da, spesielt over Statt, Folla og Vestfjorden..

    SvarSlett
  6. Så gøy Tine, du er kul som gjør alt det vi andre bare tenker på å få gjort en gang - god tur - og send en klem inn til Ole når du passerer Bodø :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i dag besøker jeg både Ole og Øyvind - de skal få klem begge to :) Du har kanskje litt rett Solveig, det hender jeg agerer før jeg får riktig tenkt meg om. Angrer ikke et sekund, koser meg fremdeles (selv om jeg kapitulerte og kjøpte kortstokk i Trondheim i dag)

      Slett
  7. Å, så roligt för dig! Jag har också funderat mycket på att jag vill åka Hurtigrutten. Ser väldigt mycket fram emot att få läsa mer om din resa. Önskar dig en trevlig och intressant tur! :-)

    SvarSlett
  8. Du er heldig! Reisen er nydelig på denne tiden av året :-) Tok den Bergen-Kirkenes-Bergen da jeg var 14. Hadde arbeidsuke der og det var bare helt fantastisk! Tror du slipper unna de verste bølgene siden du stopper i Tromsø. Etter det kan det være ganske heftig. Jeg hadde meg en ettermiddag på lugaren da ;-) Kos deg i Tromsø! Det er min favorittby i Norge- etter Bergen selvsagt!

    SvarSlett
  9. Svar
    1. Ruten Hurtigruten følger går ikke til Svalbard, men jeg vet de har turer dit, den kunne jeg godt tenke meg å ta :)

      Slett