torsdag 20. november 2014

20.000 Days on Earth aktuell film om Nick Cave

I tillegg til å se DnS sin lansering av 2015 programmet og se Henrik Ibsenstykket Når vi døde våkner, spiste jeg i går lunch med min datter og var på kino og så den nye Nick Cave filmen. Kinoturen var ment som et stille pust i bakken midt i flommen av gjøremål.

Dette sier Bergen Kino om filmen:
Nick Cave har alltid hatt en utsøkt sans for det teatralske, og blant nålevende artister er det få som kan matche hans talent for selvmytologisering. 
Cave har også en sjeldent god forståelse for film, og ved siden av å agere skuespiller og lage filmmusikk, har han skrevet manus til filmer som THE PROPOSITION (2005) og LAWLESS (2012). 

20,000 DAYS ON EARTH er en film om en dag i Caves liv - en velskrevet dokumentar som ubeskjemmet låner virkemidler fra fiksjonsfilmens verktøyskrin.




Filmen er innspilt under Cave og resten av The Bad Seeds' arbeid med fjorårets "Push the Sky Away", som er et av de aller beste albumene bandet har utgitt i løpet av sin 31 år lange karriere. Først og fremst møter vi multiinstrumentalisten Warren Ellis, som lenge har vært Caves nærmeste musikalske samarbeidspartner. Men også Einstürzende Neubauten-frontmann og tidligere Bad Seeds-medlem Blixa Bargeld dukker opp, og det gjør også Caves landskvinne Kylie Minogue. 20,000 DAYS ON EARTH er selvmytologisering av ypperste sort, og et eksempel på at kunsten ofte er ærligere og mer innsiktsfull enn rene fakta.

Jeg har en av mine aller beste konsertopplevelser med Nick Cave, i Grieghallen uten The Bad Seeds. Etter den har jeg lyttet til musikken hans, og liker godt det han lager. Jeg har også lest den første romanen hans som kom ut i 1989, en sær og temmelig grotesk bok.
Denne filmen var utrolig fin. Den tar for seg Nick Cave som vellykket artist og som menneske. Vi slipper å se ham dope seg og slite, som han gjorde i de yngre dager. Han er virkelig en reflektert mann, og jeg fikk enda mer sansen for ham etter å ha sett filmen, så jeg anbefaler den på det varmeste!

5 kommentarer:

  1. Fine fine filmen! jeg har sett den to ganger nå :)
    Jeg skrev om filmen nå nettopp. Moro at vi gjorde det på samme dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det gjorde vi vist. Herlig omtale du har skrevet :) Og Anita! Jeg er heller ikke blodfan :)

      Slett
  2. Jeg var litt blodfan. Det skal ikke så mye til for å få meg opp igjen til samme nivå, kjenner jeg. - For nå kjenner jeg ekstasen over muligheten til å se ham på kinolerretet.

    SvarSlett