onsdag 5. november 2014

Barneteater: Urpremiere på Vaffelhjarte skrevet av Maria Parr

Å få vaffeljernet i sving var prekært da jeg kom hjem fra teater i dag. Snakk om å la seg rive med. I ettermiddag var jeg sammen med mine tre venninner og så teateroppsetningen av boken Vaffelhjarte. Maria Parr sin bok kom ut i 2011, men da jeg fortalte barna i barnehagen i dag hvor jeg skulle, kjente de stykket fra tvserien, ikke boken.

DnS sviktet ikke denne gangen heller. De er virkelig gode på barneteater, med en passe stor dose sangnummer, humor og spenning. Med Vaffelhjarte fikk vi også en dose sorg, og tårene strømmet hos oss fire da Tante farmor døde.

Stykket fulgte handlingen i boken slik jeg husket den. Lena og Trille er ni år, de bor på landet, er naboer og verdens beste venner. Trille er litt usikker på om han er Lenas beste venn, for hun er ikke så flink å si sånt, men hun er i alle fall hans. Lena er en villstyring som finner på utrolig mye rart. Mange ting er gjort i beste mening, men ender allikevel galt. Nesten sånn som med Emil...


Scenografien (Milja Salovaara) var som så ofte før på DnS, enkel men virkningsfull. De hoppet og spratt på en diger vaffel, (selvfølgelig...) I stykket er vi ved sjøen, i fjøset, ute på jordet og feirer jonsok, vi er på fjellet, det er både varmt og iskaldt, og alt dette greier de å ta oss med på uten et eneste sceneskift. Det er utrolig behagelig for publikum å slippe alt styret med sceneskiftene, og det er det sikkert for skuespillerne også.
Det er Jesper Halle som har dramatisert stykket. Han kjenner jeg fra Lilleskogen som jeg leste og så på teater tidlig i år. Han skuffet ikke denne gangen heller :)

Til og med de voksne humret og lo seg gjennom dette stykket, og jeg innbiller meg at det var flest voksne som trillet tårer. Skuespillerne var for det meste kjente. Jeg likte Suleka godt i rollen som Lena, men det var litt rart å se "Dyveke" som Lenas mor. Julia Bache-Wiig må ha gjort et kraftig inntrykk som Dyveke, siden den rollen satt så godt på henne. Jeg antar de ukjente fjesene på scenen hører til i Sogn og Fjordane Teater, for DnS har samarbeidet med dem om dette stykket.

Dette må være verdens koseligste ting å gjøre med barna når før jul, for stykket går til 20 desember. Jeg anbefaler det på det varmeste! Etter nyttår reiser Vaffelhjarte på turnè i Sogn og Fjordane i tre måneder for Den kulturelle skulesekken.



3 kommentarer:

  1. Å, den skulle jeg gjerne ha sett! Jeg var å så Tonje Glimmerdal av Maria Parr i fjor på Det norske teatret. Det var fantastisk, hun har så fine fortellinger. Jeg hadde med meg barnebarnet( da 7år) på forestillingen, han snakker enda om det.
    Teater er fantastisk,
    Jeg skal avgårde i morgen kveld, men det er for voksne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til jeg får barnebarn :) Er spent på hva du skal se? Så Hypokonderen på Oslo Nye i høst, det var kjempegøy!

      Slett
  2. Husker at du var så begeistret for boken når du hadde lest den, og kjekt å høre at teaterstykket ikke skuffet. Selv har jeg ikke vært på teater siden barna var små, det er nesten litt flaut å innrømme det. Og kos når et teaterstykker får en til å snøre i gang vaffeljernet når man kommer hjem igjen.

    SvarSlett