tirsdag 25. november 2014

Oppgjørets tid av Alexander Wisting

Spenningsroman fra Christiania og Tyskland under revolusjonstiden på 1700-tallet. For meg har det vært Frankrike som har vært landet hvor revolusjonen var stor og kraftig, men i denne boken oppholder vi oss i Tyskland under tredveårskrigen.

Fra bakpå boken:
Høsten 1792 rystes Christiania av et brutalt drap som synes å ha rituell karakter. Drapet skjer midt i byens velstående kvartaler og utløser en serie av hendelser som vekker den norske hovedstaden fra døsig dvale.

Politimester Hermann Wedels jakt på løsningen leder ham tilbake i tid, til tredveårskrigens plyndring av Europas storbyer og etableringen av byen bak festningen.

Et skremmende scenario binder to urolige epoker sammen i tid. Med den franske revolusjonen som bakteppe kulminerer fortidens ugjerninger i Wedels Christiania.


I bokens begynnelse blir politimester Hermann Wedel dradd ut av sengen fordi  en mann blir forsøkt tatt livet av i byen på bestialsk måte. Det er mye dramatikk fra første side, og et persongalleri blir presentert i rask rekkefølge.

I parallellhistorien er vi i Magdeburd i Tyskland i mai 1631. Her blir vi kjent med William Christophersen og tre andre leiesoldater som kriger for Greven av Tilly. De har vært krigere i ti år, og William er i gang med sitt siste oppdrag før han gir seg.
Det er mye nedslakting, voldtekter og tortur som følger William og kamphanene hans, selv om de selv er trengt inn i et hjørne og bare med list og kløkt greier å holde seg i live.

Hermann våknet med en følelse av sviende smerte der han lå med ansiktet ned i våt brostein. I synsfeltet registrerte han en skikkelse som rolig reiste seg og gled unna i mørket mellom bygningene. 

Historiene har ikke noe med hverandre å gjøre, bortsett fra noen antydninger så er vi helt mot slutten før vi blir vist sammenhengen. Det føltes nesten som å lese to romaner på en gang. Kapitlene er korte så vekslingen mellom de to hendelsesforløpene skjer (nesten litt for) hyppig.

Politimester Wedel i Christiania får altså et mord å oppklare. Like etter skjer det flere overfall og en ung jente henger seg. Han jobber ufortrødent, kun hjulpet av legen Hansson og betjenten sin Hausmann. Politiarbeidet på denne tiden var mye synsing og gjetting, og uten de mange hjelpemidlene og resursene vi har i dag var det ikke lett å være etterforsker.

Dette er en roman satt i historiske kulisser og inspirert av faktiske hendelser. Den store keiserkrigen mellom katolikker og protestanter varte i 30 år, og danner bakteppe for historien som legger grunnlaget for plottet i romanen. Jeg for min del måtte konsentrere meg når jeg leste, og endte opp med å skrive en personliste for å greie å skille karakterene fra hverandre. Normalt kan jeg lese med litt tv-støy og småskvalder i bakgrunnen, men med denne boken måtte jeg ha helt ro for å ikke dette ut. Nysgjerrigheten min ble ikke vekket i særlig grad, selv om det var spennende nok med mange "cliffhangere".


Forlag: Kagge
Utgitt: 2014
Sider: 485
Kilde: Leseeksemplar

9 kommentarer:

  1. Når jeg så bilde innbilte jeg meg at det var en ungdomsroman dette her, uvisst av hvilken grunn egentlig. for meg høres dette litt stressende ut og ikke en bok jeg kommer til å lese. Ønsker deg en fin ettermiddag, Tine :-)

    SvarSlett
  2. Fin omtale om en bok jeg ikke har hørt om. Virker bra, men ikke noe for meg før etter jul, i alle fall.

    SvarSlett
  3. Virker jo spennende, men redd for at innholde kanskje er en smule tørt? Bra omtale:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tørt? Ja, kanskje. Det var nok av saftige nedslaktninger. Greier ikke helt sette ord på hvorfor dette ikke ble innertier. Jeg liker jo perioden og "historiske romaner" sånn generelt. Gleder meg til å lese flere omtaler av den.

      Slett
  4. Håpet denne skulle være Jørgen Brekkeaktig. Om den er for tørr for deg er det nok ikke noe for meg :)
    Spent på hva du synes om Stormen og stillheten som mange andre liker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte på Jørgen Brekke da jeg leste, men denne var mye mer grotesk og mindre spennende :)

      Slett
    2. Da slipper jeg jo å lese denne :)

      Slett
  5. Jaja... For meg spiller det ikke så stor rolle om det er innertier eller skivebom; jeg jobber med sjøldisiplin, og skal holde meg strengt til Off-shelf-lesing resten av året ;o)
    Synes det er imponerende å lese bortimot femhundre sider når det ikke fenger helt...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror jeg skal prøve å "rydde" litt i hyllene mine frem mot nyttår også. Fra nå er det strengt forbudt å lokke flere bokvenner inn i huset :)

      Slett