lørdag 15. november 2014

Skatten fra Miklagard av Tom Egeland - ungdomsbok

Skatten fra Miklagard er andre bok i serien om Robert og moren hans som er arkeolog. Både Sondre (12) og jeg likte godt Katakombens hemmelighet, og nå har vi begge hørt bok nummer to.

Slik presenterer forlaget lydboken:
Robert blir med moren når hun drar til et nytt arkeologisk felt i Vestfold. Ryktet om et revolusjonerende funn sprer seg raskt. Moren hans avdekker en hittill ukjent vikinggrav, og Robert begynner å få merkelige drømmer. En vikinggutt som heter Ulv, snakker til ham i drømmene hans. Ulv vokter en stor skatt, men skattens skjulested kan bare avsløres hvis Robert klarer å tyde et sett med gamle runer. Kappløpet er i gang - Robert må finne skatten før den havner i gale hender.



Axel Aubert som leser denne boken er en av mine favoritter. Jeg lyttet til ham i høstferien, og gleden var stor da jeg så at det var han som har lest inn Tom Egeland sin nye ungdomsbok også. Han leser med en ekte innlevelse men uten at han prøver å være alle karakterene.

Historien følger samme lest som den forrige. Denne gangen er det vikinger i år 950 som er "den andre" historien. I nåtid er vi i Oslo i år, og Roberts mor er i gang med en ny utgraving. Robert er med, og han finner noe han ikke viser til sin mor. Litt klisjè at helten ikke blir sett og hørt og må være litt ulydig for å få gjennom viljen sin, men det er jo en historie for 12 åringer dette her, så litt slingringsmonn må vi gi her.

Robert blir kjent med Anita som også er over gjennomsnittet interessert i arkeologi. Sammen oppsøker de en historiker, en kirke og et bibliotek for å finne informasjon om runene som står på pinnen Robert har funnet. Det blir etterhvert veldig spennende, og både små og store kjeltringer får plass i historien.

I løpet av historien får vi en liten innsikt i hvordan det er å drive med arkeologi, og jeg kan godt skjønne at ungdom som leser dette kan bli litt interessert. Robert ble en folkehelt i den forrige boken, og sannelig blir han ikke det i denne boken også. Dette er eventyr på sitt beste, med gåter og koder og store bortgjemte skatter. Meldingen fra 12-åringen her i huset etter han hadde lest den var klar: Kjempespennende!! Mor registrerte at han lå krøllet sammen i sengen med store øyne og et fornøyd smil, flere kvelder på rad.

Lest av: Axel Aubert
Utgitt: 2014
Lyttetid: 3 timer og 41 minutter
Kilde: Anmeldereksemplar

7 kommentarer:

  1. Her fikk jeg det beste tipset på lenge; dette blir julegave til mitt barnebarn på tretten. Har nettopp fått noen krimbøker på bordet, så nå blir det krim en periode igjen. Er i gang med Karin Fossums siste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre at dette kunne være noe. Ville bare nevne at bøkene ikke nødvendigvis må høres/leses i rekkefølge :) Lykke til!

      Slett
  2. Hei Tine, jeg kommenterer ikke for å si noe om denne boken, men for at jeg ikke forstår hvorfor en som er anonym skal legge igjen en sånn kommentar som han/hun gjør. Hev deg over deg, jeg digger bloggen din, men er altfor dårlig til å kommentere.

    Ha en fin lørdag, gleder meg til mange flotte omtaler fremover fra deg Tine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha for fine ord og at du er innom akkurat nå når jeg trengte det.
      Hva en sånn person sier i en kommentar kan en nesten ikke ta alvorlig. Jeg ble mer stresset over at jeg kanskje drev å la ut link til blogginnlegg på en fb-side hvor den ikke var velkommen, noe som ikke var tilfelle. Alt det oppgulpet han kom med klarer jeg å heve meg over, med god støtte fra mange som har sagt fine ting om bloggen min :)

      Slett
  3. Denne fikk jeg lyst til å lese, jeg leste eller hørte "Katakombens hemmelighet" og likte den veldig godt. Kanskje jeg skulle prøvd meg på en ny lydbok snart....
    Ønsker deg en fin kveld, Tine :-)

    SvarSlett
  4. Takk for anmeldelsen din. Jeg vil gjerne lese denne boka og seriene. Kanskje skriver jeg om den på bloggen min. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende at du fant frem til Tom Egeland sin ungdomsserie :)

      Slett