tirsdag 4. november 2014

Ikke ville se av Jan Guillou - bok fire i den spennende serien

Følger du med på "Det store århundret" serien til Jan Guillou kan du glede deg til å lese dette fjerde kapitlet som kom ut i oktober. Serien er planlagt til hele ti bøker, så vi får håpe den 67 år gamle forfatteren beholder helsen og skrivegleden, for dette er virkelig bra.

Fra bakpå boken:
Utenfor Sveriges grenser ulmer verdensbrannen som med tiden vil bli kalt andre verdenskrig. For Lauritz, den eldste av brødrene Lauritzen, blir det stadig vanskeligere ikke å ta stilling.
Familiens største økonomiske inntektskilder befinner seg i Tyskland, og det samme gjør Lauritz`svigerforeldre. Men tyskerne har også okkupert brødrenes hjemland Norge. Lauritz`eldste sønn Harald er offiser i SS og stasjonert i Oslo, mens eldstedatteren Johanne er aktiv i Hjemmefronten. Karl er offiser i den svenske flåten og Rosa muligens spion. Krigen holder ikke bare på å slite Europa i stykker, men også familien. Og hver gang det begynner å se lysere ut, blir det i stedet bare verre. Ikke engang i det idylliske Saltsjøbaden kan man beskytte seg mot mørket.

I denne fjerde boken har vi kommet til andre verdenskrig. Familien Lauritzen er samlet i Saltsjøbaden i Sverige hvor de lever et liv i rikdom men ikke uten bekymringer. Handlingen starter når alle i 1940 samles til julefeiring, og med det får vi også en kjapp oppsummering av livene til familiemedlemmene.

Midtsommerfeiring var noe stort i Sverige, den gang som nå, og de neste scenene utspiller seg når de igjen skal nyte noen dager sammen. Dramatikken stiger ute i verden, Finland/Tyskland invaderer Sovjetunionen og permisjonene til flere av de som er ventet hjem til midtsommers blir inndradd.

Det er artig å lese en bok hvor vi har et blikk på andre verdenskrig med svensk/tyske øyne. Familien er splittet når det gjelder synet på invasjonen, med både en SS offiser og en spion fra Hjemmefronten rundt samme bord. Det som gjør at familien Lauritzen kan opprettholde den høye levestandarden er formuen deres fra tidligere forretninger. Betydelige deler av denne er bundet opp i bygninger i Dresden, men i 1942 vil Oscar reise ned og forsøke å selge noen av disse bygningene. Byråkratiet i Tyskland krever en attest fra de svenske myndighetene på at bedriften deres er jødefri. Dette er den eneste gangen jødeforfølgelsene er nevnt i romanen, før krigen er slutt og sannheten kom for en dag, også i Sverige.

Jeg velger å tro på de historiske detaljene Guillou gir oss, og på at brorparten av svenskene hadde det synet på invasjonen som kommer frem her. Familien vi følger er jo særdeles tyskvennlig av seg, selv om Lauritzenbrødrene selv er norske. I løpet av romanen tegner forfatteren et bilde av Sverige under andre verdenskrig som jeg aldri har sett før.

Dette er en ytterst velskrevet og innsiktsfull historie. Karakterene kjenner vi jo fra før, men de utvikles og viser nye sider av seg selv. I tillegg er barna blitt voksne og det kommer nye tilskudd til familien. Han greier med sine flotte beskrivelser av sjølivet og familieetiketten og formidle stemningen i en familie som på tross av sorger, greier seg godt gjennom krigen. Når det er sagt, må jeg presisere at romanen er medrivende og spennende nær sagt tvers igjennom, med enkelte triste innslag som fikk tårene til å trille. Her introduseres nye aspekter hele tiden, samtidig som grunner over deres tanker rundt det som skjer i Europa.

Slutten er en skikkelig "cliffhanger" men det er jo helt på sin plass, når vi vet at det kommer en ny bok, om forhåpentlig vis ikke lenge. Ikke ville se er i mine øyne den beste av de fire bøkene som til nå har kommet på norsk.

Utgitt: 2014
Sider: 397
Kilde: Leseeksemplar

7 kommentarer:

  1. Har ikke lest et ord av denne forfatteren men jeg blir jo mer og mer nyfiken på hva dette er for noe, kanskje jeg må gi bøkene hans en sjanse en gang? Ut fra det du skriver så kan dette være bøker for meg likevel. Ønsker deg en fin kveld, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du ikke lest noe i det hele tatt av denne forfatteren? Jeg er nærmest oppvokst med ham, og har lest det meste. Forfatterskapet hans har forandret seg underveis, og jeg er sikker på at du vil like denne serien.

      Slett
  2. Har kun lest en bok i serien Arn av forfatteren, kanskje jeg burde gjøre noe med det :)

    SvarSlett
  3. Var ikkje klar over at 4'aren var utgitt. Denne skal eg så klart få med meg, for eg er veldig enig i at dette er ein bra serie. Eg har også lest mykje av Guillou tidlegare. Serien om Arn er vel dei bøkene eg har likt aller best, men eg har også stor sans for Hamilton-figuren.

    SvarSlett
  4. Gleder meg til å ta fatt på denne - har ventet lenge på å få vite hvordan det går med de tre brødrene Lauritzen. Bok nr 2 var litt langtekkelig, så din anmeldelse Tine gjør at jeg gleder meg masse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre, du kommer ikke til å bli skuffet.

      Slett
  5. Jeg er enig med deg at dette er det beste og mest spennende boka i serien. Nå er synsvinkelen lagt i sin helhet til Lauritz. Det er han som "Ikke vil se". Når sannheten om tyskerne går opp for ham på slutten, raser verden omkring ham sammen. Men jødeforfølgelsen er da tatt opp flere ganger i boka. Hvorfor flyktet broren Oscar med kona Christa og ungene til Sverige i 1934? Fordi hennes far fortalte at det var jøder i familien.

    SvarSlett