lørdag 19. oktober 2013

Shoppingfri av Irina Lee - Et år med kjøpestopp

Hvis du tror et år med kjøpestopp er enkelt, så skal du prøve en uke. Det er ikke lett skal jeg si deg, jeg har flere ganger i forbindelse med fasten forsøkt å la være å kjøpe ting og tang, men jeg holder ikke mange dagene. Denne boken motiverte definitivt til å forbruke mindre, så jeg har meldt meg inn i facebookgruppen og vurderer sterkt kjøpestopp i 2014. Det var Beathes omtale av boken som fristet meg til å lese den.

Boken er delt inn i 12 kapitler, et for hver måned. Det var i januar Irina selv tok utfordringen fra to venninner, og vi følger dem i deres streben for å holde seg vekke fra uvettig pengebruk.
Med kapitalistiske øyne, var det jappetiden (1983-1987) som tok rotta på Norge. I denne boken lærer en mye om psykologien bak mange av våre valg, når det kommer til pengebruk. Hvilken shopper er du? Tilbudsshopper? Trofèshopper? Bulemisk shopper? Samleshopper? Det er mange gode grunner til å åpne lommeboken, og de fleste av oss vet kanskje ikke hvorfor vi velger å betale for det vi gjør.
Boken gir oss mye fakta om hvordan ting henger sammen. At full sysselsetting er noe vi ønsker oss, men at dette avhenger av høyt forbruk, noe vi egentlig ikke streber etter. Vi har 237.000 studenter ved universitetet men kun 17.000 mennesker som studerer yrkesfag. Muligens det burde vært omvendt?
Mitt private forbruk er faktisk ikke så ille. Jeg er flink å lage lister, og ha kontrollspørsmål som: "Har du en fra før"? og "Har du noe annet du kan bruke"? Det har fått meg fra å kjøpe aspargespanne, vindusvaskebøtte, og en masse annet som bare fyller opp i skapene. Allikevel har dette vært en nyttig bok å lese, og jeg kjenner at det er viktig å sette fokus på hvor pengene forsvinner, siden jeg helst vil ha sprengfull konto når jeg skal planlegge ferieturer. Boken var fantastisk inspirerende, og sammen med  Erik B. Larssens Helvetesuka skal jeg nok få skikk på uvanene mine.

4 kommentarer:

  1. Nå har jeg spist en litt sen frokost til meg å være og kost med med de siste innleggene dine. Så fint at du likte boken, den er inspirerende. Jeg er ikke shopping-gal men hadde vel en periode for mange år siden hvor jeg var på vei til å bli det. Tusen takk for link til meg. Nå blir det handling av mat og litt lesing på programmet. Ha en fin lørdag:-)

    SvarSlett
  2. Tror nok at jeg også kan lære en del av denne boka... Takk for flott omtale, må nok få lest denne :)

    SvarSlett
  3. Jeg er heller ikke shoppinggal, med unntak av bøker.. men boka kan nok være morsom å lese likevel. Tror nok den kan være viktig for mange..spørs om det er de som leser den da..

    SvarSlett
  4. Er heller ikke shoppinggal. Kjøpte mere dill tidligere. Men jeg tenker som deg; mere penger til reiser. Og da sparer jeg ikke på pengene. For jeg vet hvor mye glede jeg har av turene etterpå. USA-turen f eks . Den kostet "flesk", men den tenker jeg på veldig ofte, Hvor fint vi hadde det og alt vi opplevde. Jeg kjøper også lite på slike turer. Men bruker penger på god mat mv. Man kan jo heller bruke penger på teater, spise ute mv. Det setter folk i arbeid istedenfor at vi skal importere alt det rælet som ofte havner på søppelberget. Håper mange leser den fine omtalen din og bestemmer seg for å lese boken,

    SvarSlett