tirsdag 29. oktober 2013

Nordisk råds barne- og ungdomslitteraturpris 2013

Denne tirsdagen har jeg to ungdomsbøker på vent. Bøkene skal hentes på biblioteket så snart det er min tur. 
Vil du se hva andre har på vent i bokhyllen sin må du for all del ta turen innom Beates bokhylle i dag, for dette er siste gangen hun arrangerer "Boken på vent". Alle gode ting må ha sin ende heter det jo så fint, og nå skal Beathe helt sikkert prioritere å gjøre andre gøye ting. 

Nordisk råds litteraturpris ble innstiftet for 50 år siden. I morgen onsdag, deles prisen for første gang ut for barne- og ungdomslitteratur. Prissummen er på 350.000,- danske kroner, og blir gitt til et verk som fyller høye litterære krav, på lik linje med "voksenprisen".
denne siden kan du se hvilke land som er med og hvilke bøker/forfattere som er nominert. Jeg sjekket selvfølgelig spesielt ut de to norske bøkene som er nominert. Begge var ukjent for meg, men etter å ha lest om dem, bestilte jeg dem begge på biblioteket.

I tiåra frå 1620 og utover blei i alt 80 ”trollkvinner” dømde til døden på bålet i Finnmark. I denne romanen møter vi to unge jenter som hamnar på kvar si side i denne utrulege og skremmande delen av norsk historie.
Romanen har to parallelle forteljarar, den velståande Dorothe frå København og den fattige Elen, som er dotter av ei ”klok kone” i Finnmark. 16 år gammal blir Dorothe gifta bort til ein mykje eldre mann og drar med han til Vardø, der Dorothes og Elens liv kryssast på dramatisk vis.
Kom ut på Samlaget i 2013

Fallteknikk av Inga Sætre er en tegnet roman. Vi følger Rakel som flytter hjemmefra for å gå på videregåendeskole. En tett venninnegjeng som forsøksvis ønsker å spille i band og drive med kampsport i den alderen der verden skal oppdages.
Målgruppen er 14-22 år.
Kom ut på Cappellen i 2011



Liker du å lese bøker fra forfattere som har fått priser?
Kan anbefale Monika N. Yndestad sin "Jentene fra balletten", den fikk Maurits Hansen-prisen "Nytt blod" i helgen.

Jeg krysser fingrene og heier på Basso og Sætre og håper 
selvfølgelig på en norsk seier i denne kategorien!!

10 kommentarer:

  1. Inn i elden har jeg hatt liggende i en hel evighet og forbi, det er nesten litt flaut å ha bøker liggende så lenge. Det var kjekt at Monika som ikke bor så langt unna meg fikk pris, men så var jo den boken god også da. Ha en fin dag,Tine:-)

    SvarSlett
  2. Jeg har lest og omtalt begge disse bøkene på min blogg :) Gode på hver sin måte. Inn i elden berørte meg langt inn i sjela.

    SvarSlett
  3. Takk for fine boktips, Tine, og ha en fin tirsdag :)

    SvarSlett
  4. Har bare lest Inn i elden av disse. Den er iallefall vrdt en pris. Krysser fingre for begge forfattere!

    SvarSlett
  5. Inn i elden står på leselista og skal leses. Men det kommer til å ta sin tid. Nå har jeg reservert 3 stk biblioteksbøker pluss innkjøpte egne bøker.

    SvarSlett
  6. Inn i elden ble jeg nysgjerrig på

    SvarSlett
  7. Inn i elden har jeg jo bare hørt godt om, skulle vel kanskje ha lest den selv:) Aino Basso er en kjempeflink forfatter, skriver gode bøker. Den andre boken har jeg så smått hørt om, må sjekkes ut:) Likte at aldersgrensen gikk fra 14-22, det var spranget sitt det:) Kan sikkert en 30 åring falle for den også:) Kos deg masse med bøkene!:)

    SvarSlett
  8. Inn i elden har jeg ønsket meg lenge! Fallteknikk har jeg aldri hørt om, men jeg skjønner at den må jeg se nærmere på! Takk for tips!

    SvarSlett
  9. Ukjente ungdomsbøker for min del, men kos deg når du får hentet dem på biblioteket. Den som venter på noe godt, venter vel ikke forgjeves, eller?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. De er allerede hentet, så nå er det elle melle mens jeg venter spent på om en av dem vinner pris i dag.

      Slett