torsdag 2. desember 2021

Grå hoppe av Eli Fossdal Vaage

Jeg har tidligere lest diktsamlingen Hekla myter fra 2014, denne kom på langlisten til Bokbloggerprisen, men den ble ikke nominert av meg. Dessverre måtte jeg gi tapt, så jeg leste aldri Vaages andre diktsamling Estalåni som kom ut fem år senere. Nå er hun ute med en novellesamling, og jeg satte i gang med friskt mot ☺

Forlaget om handlingen:
Ein mann vert kontakta av sin avlidne ven hunden. Ein litteraturprofessor har slutta å lese. Eit ungt par kjem heim frå sjukehuset med den nyfødde babyen sin, og anar ikkje kva det no er meininga dei skal gjere. Ei kvinne greier ikkje følgje med på det sambuaren seier, fordi ho er for oppslukt med å vurdere teksturen av dei ulike møblane deira mot naken hud.

Med humor og alvor skriv Vaage tekstar om nære relasjonar, kjærleik og seksualitet, om menneske på randen av ørsmå eller kolossale innsikter, som slit like mykje med å leve som å dø.

Forlag: Tiden
Utgitt: 2021
Sider: 128
Kilde: Leseeksemplar

Da jeg begynte å lese Grå hoppe hadde jeg, av uviss grunn fått det for meg at dette er en kortroman. Derfor leitet jeg etter en eller annen rød tråd, mens jeg leste. Jeg fant ikke den, og ble litt oppgitt, men boken er kort, så jeg beit tennene sammen og kjørte på.

Dette er ikke blogginnlegget å søke til hvis du vil ha en kvalifisert uttalelse om denne boken, til det ga den, og sa den meg, alt for lite. Karakterene vi møter er alle anonyme, (bortsett fra Stig som kjørte ho hjem fra Oslo) mange noveller begynner med han eller ho, og alle består av 3-4-5 sider som skildrer et øyeblikk i tiden.

Helt i begynnelsen befinner vi oss på Åsane Senter, et sted hvor jeg er lommekjent, vi er også på hagesenteret, men ellers skjer handlingen i stuen, i bilen, på en togtur i Italia, i en av historiene er vi en norsk fjord med taleevne. 

Språket Vaage bruker har mye følelse, og hun har noen gode observasjoner leseren kan kjenne seg igjen i. De litt filosofiske spørsmålene som dukker opp, som Hva skjer i stillheten? og gode råd som å våge å ta i mot, er fin å ta med seg. Jeg kjente på utålmodigheten i novellen når ho lytter til mannens gang rundt grøten, mens hun bare tenker slutt å tyte, kyss meg!!

Som i novellen Museal, som tar for seg et kunstverk, undret jeg meg over illustrasjonen på forsiden av boken. Er den vakker eller bare grotesk? Det er flere måter å lese en bok på, Eli Fossdal Vaage har igjen utfordret meg, og jeg står ikke tilbake for en real utfordring. Da jeg skulle skrive, leste jeg flere av novellene på nytt, litt stykkevis og delt, og jeg kjente, at å gi Grå hoppe tid er et råd jeg kan gi videre. 

Siden så mange bloggere stemte frem Hekla myter, håper jeg at flere også leser og skriver om Grå hoppe. Det alltid interessant å lese hva andre skriver om en bok, den står i hyllen og får jeg noen tips som kan tilføre lesingen min noe, tar jeg den gjerne frem igjen, for ny gjennomlesning.

8 kommentarer:

  1. Ah, det var hun med Hekla myter, ja. Har også fått boka, navnet var kjent, men jeg koblet ikke med det samme. Men så ble heller ikke jeg så voldsomt begeistret for HM.
    Får se når jeg leser denne, ikke først i køen, for den er lang, men hvem vet. Korte bøker er veldig kjærkomne innimellom:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde samme tanke om forfatternavnet, og da jeg søkte på bloggen skjønte jeg hvem det var. Helt enig med deg korte bøker er gull verdt innimellom :)

      Slett
  2. Grotesk cover, sært og rart innhold. Er det rart jeg ble fristet? :) Plukker den nok med meg om jeg ser den på biblioteket etter denne omtalen ja. Den MÅ jo bare testes ut. Hekla Myter leste jeg ikke. Hva landet du på ang coveret? Jeg likte det ikke...

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, dette coveret ville ikke fristet meg til å kjøpe boken. Det sier sikkert noe om handlingen, men jeg nailer ikke den. Gøy at du ble fristet da, håper du snubler i den på biblioteket, sånn at jeg får høre hva du synes.

      Slett
  3. Coveret likte jeg ikke og har aldri lest noe av henne. Men, hvem vet om man en dag finner den på biblioteket og rasker den med seg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Stygt kan være pent, men ikke denne gangen, kjekt at vi er enig. Liker holdningen din, korte bøker kan bli prioritert, fordi de er kort (og har vekket litt nysgjerrighet)

      Slett
  4. Nå ble jeg nysgjerrig.
    Fant boken på Allbok og håper jeg får somlet meg til å lese den så vi kan diskutere :)
    God lørdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja les! du har nok noe å bidra med for min leseopplevelse :)

      Slett