søndag 27. oktober 2013

Helvetesuka: Dag 7 søndag - siste dag og en oppsummering

Fra dagens 3 timers tur opp Hønsestien
Jippi, jeg klarte det! Søndagen har ingen fokusområder og ingen oppgaver. Her går vi tilbake til utgangspunktet og han tar oss med lenger inn, forbi den indre dialogen. I dag skal jeg ha fri, men ta noen pauser fra kjas og mas og tenke litt. Tenke på de litt større aspektene i livet. For min del ble det meditasjon på matten min, og en tur med Frode på en del av byfjellene jeg ikke har vært på før.

Erik Bertrand Larssen snakket med store ord og store fakter på foredraget jeg hørte ham. Klart jeg måtte ha med meg boken hjem, og jeg var så inspirert at jeg leste den med en gang. Jeg ble ikke skuffet, og bestemte meg for å ha en helvetesuke a la Bertrand. Det har vært en fantastisk lærerik uke, selv om ingenting har vært direkte vont eller vanskelig, så har fokus vært på plass hele uken.
I boken blir det satt noen føringer og vi blir utfordret på en del ting, men han sier ingenting om hvordan vi skal gjøre det.
Spis sunt - hva som er sunt er veldig forskjellig i folks øyne. Jeg valgte å kutte ut hvetemel og sjokolade, to laster som plager meg i hverdagen. Da Sondre ville glede meg med en bit fra lørdagsgodtet sitt, stappet jeg den lykkelig i munnen, men det ble med den ene biten. I boken kan en lese forfatterens tanker rundt at vi skal gjøre ting "godt nok". Jeg føler ikke at jeg har mislyktes på dette punktet selv om jeg tok en bit.
Tren - minst en time pr. dag. Ved 2 av øktene skal det gjøre vont. Dette har jeg greid. Stoltzeturen sved skikkelig, og 3 timers turen over fjellet natt til fredag gjorde også vont. Ellers har treningene mine vært powerwalks på i overkant av en time. Ikke så vonde, men jeg har gjort det hver dag, og det er jo det som teller. Godt nok igjen :)
Søvn - opp kl. 05:00 og i seng kl. 22:00  Kjempelett! Tror jeg skal fortsette med å stå opp tidlig.
Ikke se tv - Kjempelett, for det gjør jeg aldri like vel :)

For min egen del har jeg presset meg til å la bilen stå hele uken. Jeg har gått til jobb, og det skal jeg også fortsette med. Jeg har også testet ut kjøpestopp. Dette gikk greit, men jeg ser at å holde på mer enn en uke vil by på utfordringer. Fokus er satt og jeg er meldt inni facebook gruppen til de som driver med kjøpestopp på fulltid.

Denne uken har vært utrolig nyttig, og jeg er sikker på 
at teorien fra boken vil følge med meg lenge.

Min syvende, og siste dag av helvetesuka:

05:00 Stå opp. Drakk kaffe og holdt på på pc`en til
06:10 Mediterte og gjorde litt yoga
07:15 Sto Sondre opp, vi pratet og leste
11:00 Fjelltur som tok over 3 timer, med bra mange høydemeter
16:40 Stille stund på yogamatten
17:00 Gå til Åsanehallen for å se Sondre spille håndballkamp
22:00 Til sengs


Tusen takk til alle som har besøkt bloggen denne uken
og på den måten gitt meg moralsk støtte,
det hjalp meg veldig.


10 kommentarer:

  1. Helvetes morsom og interessant uke du har hatt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var faktisk veldig lærerikt. Jeg strutter av energi og humør, så dette var ingen dum idè. Nå sitter Frode og leser boken :)

      Slett
  2. Wow, så flink du har vært!! Synd jeg ikke fikk med meg dette før nå, eller så skulle jeg ha heia på deg!!

    SvarSlett
  3. Gratulerer! Jeg er imponert. Tror det med å stå opp kl 05 og legge seg kl 22.00 er det letteste punktet for meg også.

    SvarSlett
  4. Har tittet innom flere dager, men skal ta meg tid til å lese igjennom alle litt mer ordentlig. Morsomt og riktig inspirerende prosjekt!

    - Og flotte bilder av flott dame :)

    SvarSlett
  5. Vel gjennomført! Veldig interessant å lese noen som har vært gjennom dette. Jeg er midt i tirsdagen av min egen helvetesuke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempegøy å høre at andre også hiver seg på dette. Noen uker senere kan jeg si at det var lærerrikt og gøy å gjennomføre og jeg har det i bakhodet i hverdagen. Lykke til videre! Det verste er ikke døgningen, men å holde fokus gjennom lørdag og søndag :)

      Slett
  6. Så morsomt!:D Oppdaget bloggen din først i dag, men har nå lest igjennom alle dagene i helvetesuka di!:D Min begynner nå på mandag nemlig, så dette var motiverende!:) Gleder meg mer nå!:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Masse lykke til! Min mann har også hatt seg sin Helvetesuke nå, og vi er begge enig om at dette var gode greier. Håper du får en fin uke, det vanskeligste var å holde fokus lørdag og søndag :)

      Slett
  7. Utrolig bra og inspirerende!! Jeg skal kjøpe boken i morgen. Hjem fra Åsane over fjellet i mørket var spenstig😉Jeg har heldigvis hund😉

    SvarSlett