onsdag 1. april 2020

Halvmorderen - siste nye fra Håkan Nesser

Håkan Nesser har gitt ut en hel haug med bøker, jeg har lest mange av dem og har aldri blitt skuffet. I det siste har han bevegd seg bort fra krimseriene med Van Veeteren og Barbarotti og kreert noen hovedpersoner som er gamle gubber. Dette funker så det suser i Halvmorderen, her fikk jeg meg til og med en god latter.

Forlaget om handlingen:
Adalbert Hanzon er 73 år da han bestemmer seg for å skrive sin selvbiografi. Ideen kommer naturligvis ikke ut av intet. Årsaken er at han har sett en kvinne på apoteket og tror han kjenner henne igjen.
Den aldrende mannen ser tilbake på livet som kanskje ikke var så mye å glede seg over. Han nyter friheten etter en lang fengselsstraff, dømt for en forbrytelse han selv ikke var til stede under. Hvis kvinnen han så på apoteket er den han tror, kan saken kanskje få sin oppklaring.

De eneste som kan hjelpe ham med å finne ut hva som skjedde for et halvt århundre siden, er irriterende nok hans småsinte nabo Henry samt en prateglad kusine som prøver å tvinge ham til å mosjonere.

Fornøyelig er vel det beste stikkordet for å beskrive denne romanen. Ikke det at du kan humre deg gjennom hele romanen, men den har noen fornøyelige passasjer, hvor gliset gikk helt rundt på denne lytteren.

Det virker som jeg tiltrekkes av romaner hvor eldre mennesker og deres utfordringer er en del av handlingen. Nesser har gjort dette før, og følte nok at han lykkes så pass med det at han kjørte på med en roman til med samme bakteppe. Ikke det, vi er tilbake til 70-tallet i lange strekk, hvor vi får høre om da Adalbert møtte kvinnen "in question".

Historien skildrer Adalbert når han i en alder av 73 år skriver sine memoarer, men teksten er ikke fortalt i tredjeperson, her er det mye dialog og mange sprang i tid. Handlingen er lett og følge, og Nesser holder så pass mye tilbake at lytteren ser frem til hva som skjer rundt neste sving.

På jakt etter underfundig påskeunderholdning? da er Håkan Nessers siste utgivelse midt i blinken. Denne boken passer for alle i alderen 9-99, enten du leser selv eller lar Jan Erik Madsen imponere deg med hans eminente innlesning. 


Utgitt: 2020
Spilletid: 6:58
Kilde: Lytteeksemplar

4 kommentarer:

  1. Adalbert. For et fint navn. Fikk lyst til å lese boken på grunn av det navnet. Jeg har lest mye Nesser. Han skrev mye bra krim, men jeg har glemt han litt.
    Glad for at du koser deg med lesingen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sant? Adalbert er og en skjønning, så ikke legg Nesser helt på hyllen :)

      Slett
  2. Jeg har også lest endel av dem. Men Håkan Nesser er ikke en forfatter jeg har fokusert på. Denne hørtes fin ut, så det var absolutt et alternativ til påskelesing :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne har et snev av krim, og er morsom til tusen, perfekt for påske i mine øyne :)

      Slett