søndag 9. mai 2021

Sjalusimannen - en samling noveller av Jo Nesbø

Jo Nesbø har siden debuten i 1997 vært en favoritt hos meg, både de 12 bøkene om Harry Hole, "blodbøkene", Macbeth og Kongeriket har falt i smak. Bøkene om Doktor Proktor har jeg også lest, den gang da jeg var så heldig å ha en leseglad liten gutt i huset. Min lille røde (Karusellmusikk) fra 2001 har forsvunnet, men etter å ha kost meg med korte og lange fortellinger i Sjalusimannen, dukket ønsket om å lese de gamle novellene opp igjen.

Forlaget om Sjalusimannen:
En gresk politietterforsker har med dyrekjøpte erfaringer fra eget liv blitt ekspert på sjalusi. Da en tysk turist meldes savnet på øya Kalymnos, er det han som blir tilkalt. En taxisjåfør finner sin kones øredobb i bilen til taxieieren. Hvordan havnet den der? En kvinne på vei fra London til New York har i kjølvannet av mannens affære med hennes beste venninne bestemt seg for å avslutte sitt eget liv. Men hvem er han som sitter ved siden av henne på flyet?

Fortellingene i Sjalusimannen kretser rundt de sterkeste menneskelige følelsene. På klassisk Nesbø-vis møter vi det potensielt dødelige utfallet av sjalusi, begjær og utroskap.


De syv fortellingene i Sjalusimannen varierer fra over 100 sider til 10 sider. Hovedpersonene kommer fra forskjellige land, og har ulike jobber, noe som bidrog til at nysgjerrigheten ble opprettholdt gjennom hele lesningen. 

Dette er krimnoveller, som avviker litt fra hvordan noveller normalt er bygget opp, siden slutten er langt fra åpen, men byr på en overraskende oppklaring av mysteriet til slutt. 

Historiene er handlingsdrevet, forfatteren briljerer med sin detaljkunnskap rundt forskjellige temaer, noe som kunne blitt slitsomt, men han holder seg godt innenfor, så det forblir interessant. Ugjerningene varierer fra selvmord, forsvinninger, hevn og mord, og innimellom får vi noen tankevekkere, som denne her, hvor noen forstyrrer freden ved å ta med seg et barn på første klasse på flyet:

     - På sikt får selskapet sin straff, vi er jo ikke villige til å betale for noe vi ikke får. 
     - Men hvorfor gjør de det?
     -  Foreldrene eller flyselskapet?
     -  Jeg skjønner at foreldrene gjør det fordi de har mer penger enn de har skam. Men flyselskapet må tape penger på at businessproduktet deres forringes?
     - De vil også tape omdømmepoeng om de henges ut som lite barnevennlige.

I den lengste historien møter vi Nikos fra Athen som skal etterforske en forsvinning på en liten gresk øy. Forvirringer med et tvillingpar, gjør fortellingen artig, selv om den føltes litt lang, når jeg var i novellehumør. At vår ferietur til Hellas kanskje ryker i år igjen, gjorde at jeg leste om livet og klatringen på den greske øya, med glede og vemod. 

Kanskje du er en av dem som hater at folk sniker i køen? og elsker skildringer av sterke kvinner? her er en novelle bare til deg!

Vi møter to gubber på søppelbilen (eller bossbilen som vi sier i Bergen) sjåføren Pijus er en innvandret psykolog og makkeren, som var sjåfør før hans eksplosive sinne overtok. 

Så er det Odd sin tur, forfatteren som plutselig tar sterk avstand fra all kommersialisering av romanene hans, og ham selv. Her hører vi også om Charles Dickens, og jeg som er inne i en Dickensperiode, frydet meg, over dette.

I den siste novellen møter vi en taksisjåfør, som finner en øredobb i baksetet på drosjen sin. At dette kan utvikle seg til en historie om sjalusi, har jeg skjønt etter å ha lest de andre novellene. Et snedig lite plott, som skjuler løsningen, før en artig vri åpenbarer sammenhengen.

Sjalusimannen er underholdende til tusen, leseren får trimmet sine små grå, samtidig som hjertemuskelen får seg noen ekstra slag. Her møter vi mennesker av alle samfunnslag, som bærer på en utfordring eller to. I den andre fortellingen som har gitt navnet til samlingen, skjønte jeg hva som kom til å skje, men Nesbø har nok villet ha det sånn, for som leser satt jeg frempå stolen og, (som små barn på teater) nær sagt ropte "ikke gjør det"!  

Er du glad i novellesjangeren må du forberede deg på at disse syv historiene ikke passer helt inn. Jeg kunne ønske meg, for flyten sin del, at historiene var noenlunde like lange, men dette er bare pirk, for jeg likte alt jeg leste veldig godt. Fortellingene har hode og hale, samfunnsengasjement, humor og et godt plott - denne må du lese!

Det er flere bloggere som har skrevet om Sjalusimannen, jeg fant Artemisias verden og Henningbokhylle


Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2021
Sider: 251
Kilde: Leseeksemplar

23 kommentarer:

  1. Spännande! Nesbø är en stor favorit och jag hade ingen aning om att han har skrivit noveller också.

    SvarSlett
    Svar
    1. I 2001 kom Karusellmusikk, både som noveller og på CD, og nå Sjalusimannen, en allsidig pennefører denne Nesbø :)

      Slett
  2. Den här novellsamlingen var okänd för mig. Tack för tips! 100 sidor låter lite långt för en novell, men ibland funkar det ju.

    SvarSlett
  3. Jag har aldrig läst Nesbø - men kanske är det med noveller jag borde börja! Tack för smakbiten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nesbø er jo oversatt til svensk har jeg forstått, og ganske så kjent. Begynn gjerne med novellene hans :)

      Slett
  4. Tack för smakebiten läst en bok av författaren.

    SvarSlett
  5. Tack för smakbiten! Det var länge sedan jag läste något av författaren.

    SvarSlett
  6. Den här kände jag inte till. Läser noveller mellan varven så det vore kanske något. Gillar Nesbö särskilt Harry Hole serien, de fristående som jag läst har jag inte fastnat för riktigt, tyvärr. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. De frittstående romanene ligner ikke på Hole-serien, så hvis en leser disse og forventer gode gamle Nesbø, så blir en nok skuffet :)

      Slett
  7. Jeg gikk lei bøkene til Jo Nesbø. Det ble for likt. Men noveller kan kanskje gjøre at jeg finner veien tilbake til bøkene hans.
    Så nå står jeg på venteliste :)
    Nyt søndagen, Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Harry Hole-serien kan kanskje føles litt likt, i alle fall sånn i ettertid, men de andre romanene hans er veldig annerledes, og absolutt lesverdig. Gøy at du fikk lyst å lese denne, gleder meg til å høre hva du synes :)

      Slett
  8. Godt at du likte denne samlingen med krim-fortellinger av Nesbø. Han skriver jo gulle godt. Det hender fortsatt at jeg tenker på fortellingen fra Hellas, der de klatrer..
    Apropos Hellas-tur, jeg har bestilt tur (flyttet fra mai) i september, da håper jeg virkelig det er greit å reise dit:) Da blir det Kreta igjen.

    Takk for link og god søndag til deg Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den lange historien fra Hellas gjorde inntrykk også på meg, og ikke bare fordi vi har en hellasferie på gang i sommer :) Kjekt å høre at du også skal avgårde, større sjanse for at det blir noe av i september enn i juni :)

      Slett
    2. Nå bestilte jeg faktisk noen hudpleieprodukter fra Kreta, som jeg vanligvis kjøper når jeg er der nede. :) Kom p at det var mulig å bestille online. Så kan jeg supplere- forhåpentligvis i september:)
      Håper det blir noe av din tur også, selv om ting ikke er helt klart vedr juni og reising til Hellas enda.. Juni er kanskje litt tidlig, men man vet aldri. Ny info hver dag, føler jeg..

      Slett
    3. Så kjekt, godt å kose seg med noe fra Kreta også før du reiser. Vår tur henger nok i en tynn tråd, og med nyhetene fra India, er det nesten så jeg helst vil bli hjemme i sommer, men vi får se hva som skjer :)

      Slett
    4. Jepp, og de har mine rene og naturlige favorittprodukter (BioSelect). Får bare si tvi tvi for din tur, men man kan ikke annet enn å forholde seg til det som skjer i disse tider.

      Slett
  9. Jag läser inte deckare, men blir lite nyfiken på krim i novellformat. Tack för smakbit

    SvarSlett
  10. Så lustigt med ordet sjalusi. Jag fick kolla upp ordet och ser att det betyder svartsjuka på svenska. Det svenska ordet jalusi (med sje-ljud i början) kan betyda svartsjuka, men används nog inte i den betydelsen längre. Jalusi betyder "för­hänge; skärm i fönster; neddragbar klaff av ribbor".
    I vilket fall som helst låter boken intressant. Takk for smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig artig å høre den svenske betydningen, får se om de oversetter tittelen til Svartsjukamannen :)

      Slett
  11. Jeg gleder meg til denne. Den ligger (nesten) øverst i haugen med krim på nattbordet. Så jeg burde få lest den snart :-)
    Jeg er spesielt glad i å lese noveller innimellom bøker, jeg har for eksempel lest alle Murakamis noveller innimellom andre bøker jeg har lest. Espen Haavardsholm skriver også fantastiske noveller.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går i perioder med min novellelesning. Sjalusimannen kan du glede deg til, håper du liker den bedre enn Murakami sin :)

      Slett
  12. Har någon bok av författaren man har inte läst den. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  13. jag vet att många älska Jens Nesbø, men jag har faktiskt aldrig läst något av honom. tack för smakebiten! noveller vore kanske något att börja med

    SvarSlett