fredag 6. januar 2017

Far din av Bjørn Ingvaldsen

Jeg tenkte at 76 nye norske bøker er nok å velge i, når jeg skal nominere til Bokbloggerprisen, men sannelig lot jeg meg ikke friste til en siste bok før fristen 7 januar.

Fra bakpå boken:
Far din er en tyv. Det sier alle til deg. Alle hater faren din, fordi han stjeler. Alle hater deg, fordi du har en far som er tyv. Hva gjør du da? Skal du slåss? Skal du gjemme deg? Skal du flykte? For du kan ikke nekte. Alle har rett. Far din er en tyv.
Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2016
Sider: 144
Alder: 9-13
Kilde: Biblioteket

Far din er en hjerteskjærende historie om hva som skjer når fars forbrytelse blir alment kjent. Tilbake sitter sønnen og kona, som ikke ante hva far hadde fore.

Det er skremmende å lese om hvordan voksne "fornuftige" mennesker kan få seg til å si og gjøre. Klassekameratene til Leo bruker det nye de har fått høre om Leos far for å plage ham, men at lærere, naboer og butikkdamene også oppfører seg som udyr mot Leo og moren er helt uforståelig.

Dette er egentlig ikke en roman om mobbing, selv om Leo blir mobbet, men en roman om ensomhet og maktesløshet når livet tar en uventet og uhåndterbar vending. De forskjellige scenene er nydelig skildret, og handlingen er troverdig samtidig som en nesten ikke tror det en leser.

Far din er skrevet for barn i alderen 9-13 år, men boken er glimrende skrevet og absolutt verdt å bruke tid på. 

Tulleruska har lest Far din og avslutter sin omtale med: Det er en bok som sitter igjen. Hvor følelsene sitter igjen. Dette er en bok jeg ikke kommer til å glemme. 
Bokstavelig talt sier dette om boken: Dette kunne fort blitt melodramatisk, men Ingvaldsen skildrer det hele i et enkelt, hverdagslig språk som bringer fortellingen ned på jorda og gjør opplevelsen av det hele så utrolig mye sårere å lese om. Av de norske bøkene jeg har lest så langt i år, er dette så langt min favoritt.

4 kommentarer:

  1. Hjelpes, enda ei bok jeg virkelig burde lest før fristen! Fin omtale, Tine. Riktig god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å ja, men det begynner å bli litt sent nå. Er glad jeg fikk denne med meg, sånn på tampen :)

      Slett
  2. Denne boken har vi frontet på barnetorget på Ark der jeg jobber, og jeg har mange ganger tittet på den og tenkt at jeg burde lese den. Nå er jeg overbevist ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Litt sent for nominering, men boken er like bra i morgen :)

      Slett