mandag 2. januar 2017

Bokliste Jan - Des 2017

I fjor leste jeg 188 bøker fordelt på flere sjangere. De som kjenner meg vet at jeg liker å lese romaner, krim, noveller, sakprosa, ungdomsbøker og barnebøker. Jeg leser også litt dikt, men har mye å lære her. Boklisten for i år kommer til å inneholde de tre siste bøkene i storverket til Marcel Proust og mye Knut Hamsun, men ellers vil jeg lese etter innfallsmetoden, kun med fokus på å gi hver bok mer tid, og ikke styre utenom "mursteinene".


Boklisten 2017: Forfatter - Tittel  - Terningkast
  1. Øystein Hellesøe Brekke - Knut Alvssons krig - 4
  2. Knut Hamsun - Sult - 5
  3. Nora Szentivanyi - Leiligheten - 5
  4. Åsne Seierstad - To søstre - 5
  5. Bjørn Ingvaldsen - Far din - 5
  6. Heidi Sævareid - Slagside - 6
  7. Lucinda Riley - Skyggesøsteren - 4
  8. Nicolai Houm - Janne Ashlands gradvise forsvinning - 6
  9. Anna Munch - To mennesker - 4
  10. Knut Hamsun - Mysterier - 4
  11. Ian McEwan - Nøtteskall - 6
  12. Jon Krog Pedersen - Bekymringsmeldig for Hanna Tidemann - 3
  13. Yrsa Sigurdardottir - Dragsug - 5
  14. Anne-Cathrine Riebnitzki - Orkansesongen og stillheten - 4
  15. Therese Aasvik - Noe skal skje - 4
  16. Knut Hamsun - Redaktør Lynge - 4
  17. Camilla Grebe - Når isen brister - 4
  18. David Foenkinos - Charlotte - 6
  19. Wencke Muhleisen - All gjeldende fornuft - 5
  20. Vidar Sundstøl - Drømmenes land - 5
  21. Chris Kraus - I love Dick - 4
  22. Han Kang - Levende og døde - 4
  23. Knut Hamsun - Pan - 4
  24. Han Kang - The Vegetarian - 4
  25. Wencke Muhleisen - Kanskje det ennå ... - 5
  26. Alejandro Zambra - Bonsai - 3
  27. Torill Thorstad Hauger - I Dorotheas hus - 5
  28. Marta Breen og Jenny Jordahl - 60 damer du skulle ha møtt - 5
  29. Knut Hamsun - På turnè - 5
  30. Tove Alsterdal - Evas siste vitne - 5
  31. Anna Ekberg - Den hemmelige kvinnen - 4
  32. Henrik H. Langeland - Marcel Proust - 5
  33. Marcel Proust - Fangen - 4
  34. Ingri Lønnebotn - Konekunst - 4
  35. Frode Granhus - Forliset - 4
  36. Frode Eie Larsen - På overflaten flyter vannliljene - 4
  37. Graham Swift - Morsdag - 6
  38. Jussi Adler-Olsen - Selfies - 4
  39. Marta Breen - Født feminist - 5
  40. Doris Lessing - Det synger i gresset - 5
  41. Lena Lindahl - Biene i New York - 5
  42. Anna Fiske - Palle Puddel drar til New York - 5
  43. Lars Mæhle - Jag är Supermann - 6
  44. Elena Ferrante - Hjemreise - 5
  45. Cilla&Rolf Börjlind - Sov du vesle spire - 5
  46. Anders Bortne - Ulvens år - 5
  47. Marcel Proust - Uten Albertine - 4
  48. S.K. Tremayne - Ildbarnet - 5
  49. Eirin Gundersen - Alt som ikke har blitt tjoret fast - 3
  50. Erik Eikehaug - James Franco spytter når han snakker - 4
  51. Jo Nesbø - Tørst - 5
  52. Jacob Arvola - Jeg vet hva du driver med - 5
  53. Lars Mæhle - Den stille flokken - 5
  54. Elena Ferrante - Svikne dagar - 5
  55. Sondre Midthun - Farvel til alt dèt - 6
  56. Abbi Waxman - Hagen for små begynnelser - 3
  57. Ruth Ware - Kvinnen i lugar 10 - 4
  58. William Shakespeare - Som dere vil - 4
  59. Vidar Sundstøl - De døde - 4
  60. Jenny Rogneby - Alle midler tillat - 5
  61. Ludvig Holberg - Nils Klims reise - 5
  62. Jessica Schiefauer - Guttene -  4
  63. Jørgen Brekke - Avgrunnsblikk - 5
  64. Ida Lòrien Ringdal - Dette skjer ikke - 5
  65. Petter Fergestad - Armageddonalgoritmen - 5
  66. Orhan Pamuk - Kvinnen med rødt hår - 6
  67. Pål Gerhard Olsen - Si bare ett ord - 4
  68. Bernard Minier - Hvis helvete var av is - 5
  69. Geir Tangen - Hjerteknuser - 6
  70. Agnes Matre - Skinnet bedrar - 6
  71. Birte Svatun - Høysensitive barn i bhg og hjemme - 5
  72. A.J.Kazinski - Drømmetyderens død - 6
  73. Noah Hawley - De som faller - 5
  74. Knut Hamsun - Markens grøde - 5
  75. Lisa Strømme - Malerens muse - 4
  76. Belinda Bauer - Den synske - 5
  77. Carlos Ruiz Zafòn - Tåkens hersker - 5
  78. Karl Ove Knausgård - Så mye lengsel på så liten flate - 6
  79. Dag Solstad - irr! grønt! - 4
  80. Nathan Hill - Nøkken - 4
  81. Cathrine Wilhelmsen - Tusen ønsker - 5
  82. Bjørn F. Rørvik - Bukkene Bruse begynner på skolen - 6
  83. Karen Dionne - Myrkongens datter - 5
  84. Levi Henriksen - Snø vil falle over snø som har falt - 6
  85. Elif Shafak - Kjærlighetens førti bud - 3
  86. Levi Henriksen - Like østenfor regnet - 4
  87. Knut Hamsun - Svermere og Under høststjernen - 5
  88. Marcel Proust - Den gjenfundne tid - 3
  89. Myriam H. Bjerkli - Lille Linerle - 5
  90. Ketil Bjørnstad - Historien om Edvard Munch - 4
  91. Gunhild Haugnes - Kvinnen ved jordas kant - 4
  92. Levi Henriksen - Dagen skal komme med blå vind - 5
  93. Colson Whitehead - Den underjordiske jernbanen - 3
  94. Jenny Erpenbeck - Går gikk har gått - 6
  95. Olivier Bourdeaut - Mens vi venter på Bojangles - 5
  96. Jan Chr. Næss - En familie om høsten - 5
  97. Helga Flatland - En moderne familie - 4
  98. John Hart - Det siste barnet - 6
  99. Cecilie Enger - Pust for meg - 4
  100. Anne B. Ragde - Liebhaberne - 5
  101. Runa Fjellanger - På motorveiene - 3
  102. Kristin Storrusten - Barsel - 5
  103. Olga Ravn - Celestine - 3
  104. Malin Persson Giolito - Størst av alt - 4
  105. Thomas Enger - Killerinstinkt - 5
  106. Matt Wesolowski - Seks historier - 5
  107. Tommi Kinnunen - Lyset bak øynene - 6
  108. Gøhril Gabrielsen - Ankomst - 6
  109. Linda Skomakerstuen - Uten vesentlige feil eller mangler - 4
  110. Agnes Ravatn - Værda er ein skandale - 6
  111. Herbjørg Wassmo - Dinas bok - 6
  112. Bergljot Kaslegard - Det som nesten er sant - 5
  113. Jørgen Jæger - Guden - 6
  114. Herbjørg Wassmo - Lykkens sønn - 4
  115. Levi Henriksen - Her hos de levende - 5
  116. Rebecca Wexelsen - Så faller jeg - 4
  117. Britt Karin Larsen - Av lys er du kommet - 5
  118. Torkil Damhaug - Glasshjerte - 5
  119. Rune Christiansen - Fanny og mysteriet.... - 4
  120. Tracy Chevalier - Den nye gutten - 4
  121. Roy Jacobsen - Riegels øyne - 6
  122. Merete Junker - Vannmannen - 5
  123. Cathrine Wilhelmsen - Julia og nordlyset - 5
  124. Malachy Tallack - Atlas over u-oppdagede øyer - 4
  125. Rupi Kaur - Melk og honning - 5
  126. Cecilia Samartin - Skjønnhet for aske - 3
  127. Herbjørg Wassmo - Karnas arv - 6
  128. Roy Arundhati - Ministeriet for den høyeste lykke - 3
  129. Emelie Schepp - Skjult agenda - 6
  130. Camilla Lackberg - Heksen - 5
  131. Kristian Hæggernes - Ida & Oda - 4
  132. Herbjørg Wassmo - Den som ser - 6
  133. Heidi Linde - Talte dager - 4
  134. Jane H. Johansen - Kjøttfrie burgere - 5
  135. Olaug Nilssen - Tung tids tale - 5
  136. Egil Foss Iversen - Janus - 5
  137. Maja Lunde - Blå - 6
  138. Trude Teige - Pasienten - 5
  139. Jan Guilou - 1968 - 4
  140. Kristin B. Johansen - Jeg har levd i dette landet i tusen år - 6
  141. Mariela Årsandøy - Nye veier - 4
  142. Bjørg Thorhallsdottir - Du er sterkere enn du tror - 5
  143. Mariela Årsandøy - Urolige hjerter - 3
  144. Caspar Eric - Nike - 4
  145. Tove Braathen - Alle disse dagene - 5
  146. Merethe Lindstrøm - Nord - 4
  147. Sigrid Undset - Jenny - 5
  148. Ragnhild Kolden - Det gode vi ikkje gjer - 5
  149. Ketil Bjørnstad - Åttitallet - 5
  150. Robert Næss - Byrået for ikkehendelser - 5
  151. Lotta Elstad - Jeg nekter å tenke - 5
  152. Kristin Friis - Familiesykdommen - 5
  153. Kjell Westø - Den svovelgule himmelen - 5
  154. Finn Iunker - Stemmer fra Israel - 5
  155. Mari Linbäck - Jeg er Daniel - 5
  156. Carl Frode Tiller - Begynnelser - 4
  157. Mo Hayder - Ulven - 6
  158. John M. Gottman - Hjerteforeldre - 5
  159. Lars Petter Sveen - Fem stjerner - 5
  160. Runar K. Dahle - Forskjellen på blomster og ugras - 4
  161. Marjam Idriss - Jannikeevangeliet - 6
  162. Vidar Kvalshaug - Blodbøksommer - 5
  163. Niels Fredrik Dahl - Mor om natten - 6
  164. Edvard Hoem - Liv andre har levd - 5
  165. Lucinda Riley - Perlesøsteren - 5
  166. Endre Lund Eriksen - Baksiden - 5
  167. Hilde Susan Jægtnes - Gildra - 5
  168. C J Tudor - Krittmannen - 6

12 kommentarer:

  1. 188 bøker på et år er helt fantastisk! Godt jobbet! Ser frem til å følge deg her på bloggen og andre steder i året som nå såvidt er i gang! :-) Du nevner noe som jeg glemte å ta med i mitt innlegg - Ikke styre unna "mursteinene"!

    Et riktig godt nyttår Tine! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Beathe! Nå gjenstår det å se hvor mange mursteiner det blir i år. Har lovet meg selv å bli en flittigere bruker av biblioteket i år, og da hender det at bøker overrasker med sin tykkelse når jeg henter :)

      Slett
  2. Har du allerede rukket 5 bøker i 2017? Shocking! Spent på hva du synes om Leiligheten. Ganske sikker på at du likte To Søstre! Proust har jeg til gode, kun lest Swanns vei, så lenge siden at jeg ikke husker hva jeg synes, som trolig betyr at det ikke var sterke følelser involvert.

    SvarSlett
  3. Er det mulig? Nei, jeg tror du har lest en og er i gang med de fire neste..

    SvarSlett
    Svar
    1. Å nei Ingalill og Anita, jeg er rask men såååå rask er jeg ikke :) Brekke sin bok havnet på i år siden jeg var akkurat halvvveis på nyttårsaften, men de andre står bare i prioritert leseliste. Landet på Flesland 40 minutter før biblioteket stenger, så Frode holdt klampen i bånn, så jeg kunne komme hjem med både Leiligheten og Far din i hånden. Sult leste jeg ut på Værnes, mens lydboken 2,8 sekunder hørte jeg nesten ferdig på flyet.
      Hjemme lå Yrsa Sigurdardottir sin nyeste krim klar, så nå har leselisten for januar sagt seg selv. Takk for innspill Ingalill!!

      Slett
  4. Godt nytt år til deg, Tine! Så flott januarliste. Jeg skal straks igang med "To søstre", den skal leses til neste møte i lesesirkelen jeg er med i, og jeg gleder meg virkelig!

    SvarSlett
  5. Godt nyttår, Tine:) Kos deg videre med lesingen i 2017:)

    SvarSlett
  6. Bøyer meg i lukten av svidde boksider, 188 bøker er virkelig imponerende, Tine! Gleder meg til å lese din omtale av "Leiligheten" nå, jeg har skrevet om den i dag. Rakk den akkurat før fristen til BBP, og godt var det.

    SvarSlett
  7. 19 bøker på 19 dager!! Jeg er fornøyd når jeg greier en i uka :) Stå på Tine, kanskje bikker du 200 bøker i år, eller har du greid det tidligere år også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg rekker heller ikke mer enn to bøker i uken - og når det blir for mange tett innpå hverandre, får jeg liksom ikke "fordøyd stoffet - og blogging rekker jeg heller ikke for mer enn en brøkdel av det jeg leser - bruker vel 2-3 dager på en bokomtale. (Nå har jeg en liste på ca 150 bøker som står på "blogge-prioritering")

      Slett
  8. Oisann, litt av en liste....., ser 93 og 103 ikke har så høy skår, to bøker jeg har liggende for lesing, og har forventninger til. (PS Rigel)

    SvarSlett