torsdag 8. januar 2015

To sonettkranser av Margaret Skjelbred - dikt

Sonettkransene heter Det lir mot kveld og Kristinas reise. De er gitt ut i en skjønn liten bok, som ga meg herlige vårfornemmelser. Jeg er på gyngende grunn når det gjelder dikt, men forfatteren har skrevet noen aldeles nydelige romaner som jeg elsker, og i disse sonettene kjente jeg igjen den herlige stemmen hennes.

Sånn beskriver forlaget diktene:
Sonettkransen er kanskje lyrikkens mest krevende form. Den består av fjorten sonetter som flettes sammen ved at hver sistelinje i én sonett skal være åpningslinjen i den neste. Til slutt kommer den femtende sonetten, som består av alle disse fjorten første- og sistelinjene. Denne siste, mestersonetten, kan derfor leses som et slags resymé av hele kransen.
I denne boken har Margaret Skjelbred ikke bare skrevet én, men to sonettkranser. «Det lir mot kveld» er en krans som beveger seg gjennom årstidene, men også gjennom livet, mens «Kristinas reise» tar for seg historien om den norske prinsessen Kristina fra Tunsberg som ble giftet bort til en spansk kongebror i 1258.

Margaret Skjelbred har rørt meg dypt før, spesielt med romanene Du skal elske lyset og Andrea D. I kveld var jeg alene hjemme, med fyr på peisen, stearinlys og te i koppen. Den stemningen jeg følte på da jeg leste disse to sonettene var formidabel.

Sonettkranser handler om rim og rytme, og det var akkurat det som rev meg vekk fra virkeligheten for en stakkars stund. I innledningen forteller forfatteren om denne formen å skrive dikt på, og kaller sonettkransen for "lyrikkens fine frøken". Hun byr også på seg selv når hun forteller om skriveprosessen. Denne gode starten gjorde meg i stand til å glede meg over det jeg leste når jeg begynte på sonettkransene.

Kristinas reise ble en ekstra godbit for meg som er glad i norsk historie. Dette er nemlig selveste eventyrprinsessen Kristina, datter til Håkon Håkonsson og storesøster til Magnus Lagabøte. Kristina ble født i Bergen i 1234 og fraktet til Spania for å giftes med en spansk kongebror.

Ta deg tid, jakt på stemningen og nyt disse diktene!


Forlag: Tiden
Utgitt: 2014
Sjanger: Lyrikk
Kilde: Leseeksemplar

16 kommentarer:

  1. Høres ut som en fin bok og den er lastet ned på nettbrettet så den skal leses om ikke så lenge og det blir faktisk mitt aller første møte med forfatteren. Ha en fin kveld, Tine! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldige deg som har romanene hennes til gode. Se på de som jeg har lest, de var utrolig sterke :)

      Slett
    2. Det skal jeg og den som heter Andrea D har jeg vært på nippen til å kjøpe flere ganger så kanskje jeg bare skal få tak i den snart. Begge bøkene du leser nå er på vei hjem til meg nå, en skikkelig "hermus" her.

      Slett
    3. Digger at du "hermer", er det ikke derfor vi driver med dette her da, for å få folk til å lese de bøkene vi liker? Håper du har en fin kveld, nå skal jeg på årets andre trening, og jeg som har gangsperr etter tirsdag :)

      Slett
    4. Så flink du er å komme i gang med det nye året! Kos deg på trening.

      Slett
  2. Fin omtale. Jeg har den i ventebunken og når den blir lest vet jeg ikke for jeg leser disse ventebunkene i kronologisk rekkefølge, men det tar vel sin tid før det blir denne boka sin tur. Men den skal leses som alle andre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flink du er som leser bøkene i den rekkefølgen du får dem. Det greier ikke jeg. Denne her tar det ikke mange timene, så den kan godt snike i køen :)

      Slett
  3. Takk for fin omtale. Denne må jeg lese. Kunne du legge linken til bloggen din inn i FB-siden Kvinners bøker - bøker av kvinner og om kvinner?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Klart jeg kan, må bare bli medlem først :)

      Slett
  4. Margaret Skjelbred hører til min svigerfamilie, så det er igrunnen obligatorisk lesning :-) Men jeg har ikke lest disse diktene enda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du noe å glede deg til :)

      Slett
  5. Den hørtes flott ut, jeg liker å sitte og lese små dikt og la de synke inn.
    Hva mente man der? osv..
    ha en flott kveld

    SvarSlett
  6. Høres fint ut.. Jeg har hørt Skjelbred lese fra en av sine siste romaner. Det var fint.. Jeg har boka, men den er en av de nedstøvede som skal frem i lyset i 2015.:)

    SvarSlett
  7. Spennende! Virker som en fin stemningsfull leseopplevelse. Koselig med stearinlys og dikt. Varme både utenpå og inni. Bra omtale!
    Jeg har lest noen av romanene til Skjelbred og hun har et godt interessant språk. Jeg har også prøvd å skrive sonetter - men ga opp fort :) Det kreves en som Skjelbred til å få det bra

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde aldri hørt om "konseptet" før, men hun skriver så artig om skriveprosessen og hva en sonette er for noe, at jeg fikk nesten lyst å prøve selv. Skjønner at det ikke er bare bare :)

      Slett
  8. Jeg har lest flere bøker av Margaret Skjelbred, men ikke disse sonetten. Takk for et godt lesetips, Tine! Må fyre på peisen og kose meg med dem når jeg får tak i de på biblioteket.

    SvarSlett