søndag 3. juli 2022

Grapefrukt av Yoko Ono

I mitt hode var Yoko Ono lenge "bare" kjæresten til John Lennon. Så gikk det opp for meg at hun også er en anerkjent kunstner, uten at jeg lærte meg noe om hvordan kunsten hennes arter seg. Etter å ha lest Grapefrukt, som kom ut første gang i Tokyo i 1964, fikk jeg veldig lyst å lære mer om denne spennende kvinnen. Har du tips til videre lesning kanskje?

Forlaget om boken:
Yoko Onos Grapefrukt utkom opprinnelig i 1964 og regnes som et av de første eksemplene på konseptuell litteratur. Tekstene har ofte form av instruksjoner, performance-noter, som beskriver ulike performancer på en underfundig, ja, rent poetisk måte. Yoko Onos Grapefrukt har forbindelser til 60-tallets fluxusbevegelse og John Cages musikalske eksperimenter, men Onos instruksjoner tilfører sjangeren en egenartet lekenhet og en poetisk dimensjon. 

Simen Hagerup har laget en kongenial gjendiktning av dette sentrale avantgardistiske verket.

For en vidunderlig rar bok, dette er jo kunst! Bøker er som oftest litteratur, men da jeg leste denne boken merket jeg fort, at det var andre koblinger i hjernen som ble vekket til live nå. 

Boken inneholder mest tekst men også strektegninger som er med å illustrere utfordringen, eller instruksjonen som forklares. I løpet av de 9 delene som boken er stykket opp i, er vi innom forskjellige tema som musikk, maleri, event, poesi osv. Noe er tankevekkende, noe utfordrer og en hel del er bare "rart". Her er noen eksempler:

MALERI FOR Å SLÅ I EN SPIKER

Slå en spiker i et speil, en 
glassbit, et lerret, tre eller metall hver
morgen. Plukk dessuten opp et hårstrå som løsnet
da du gredde deg om morgenen og 
knyt det rundt spikeren. Maleriet
slutter når overflaten er dekket av spiker.

Vinteren 1961


Barneboken Ludde koker supper har alltid fascinert meg, tenk musen Gustav som kommer til Ludde med èn ert til suppen. Det er jo ikke mye å komme med... Jeg havnet tilbake i Luddeboken da jeg leste Ertestykket i Yoko Ono sin bok, tenk tilstedeværelsen du vil føle i livet, hvis du gjør dette:

ERTESTYKKE

Ha med deg en pose erter.
Legg igjen en ert hvor enn du drar. 

Vinteren 1960


I denne performanceboken blir du utfordret til å gjøre de underligste ting, som å holde et berøringspunktmøte på et sted i det fjerne eller en fiktiv adresse på en fiktiv dag, brette enkelte deler av en avis og les, knuse et samtidsmuseum med selvvalgt metode, og lime det sammen igjen, tell skyene og gi dem navn. Sånn fortsetter det.

Tekstene er signert med årstid og årstall som varierer fra 1960 til 1968. I siste halvdel av boken, som er revidert i senere utgivelser, får vi dokumentasjon på 13 konsertverkfremførelser. Vi hører om hvor, når og hvordan musikkstykkene ble fremført, og helt avslutningsvis er der samlet noen brev, dikt og prat om andre verker, signert av Yoko Ono.

Oversetter av boken Simen Hagerup, sier i sitt etterord at dette er en hybridbok som inneholder mesteparten av det skrevne arbeidet til Yoko Ono. Et tankevekkende fraspark fikk vi på siste side, der leseren blir minnet på den verden vi lever i nå, når den speiles tilbake til Yoko Ono sin hverdag for 50 år siden. 

Grapefrukt er en nydelig bok, leken og alvorlig på samme tid - jeg anbefaler den gjerne videre!


PS: Send gule dødsmeldinger til vennene dine hvis sommerfuglene i magen din dør.

Forlag: Kolon
Denne utgaven: 2022
Sider: mange, med lite tekst
Kilde: Leseeksemplar


I henhold til markedsføringsloven er jeg forpliktet til å merke bokomtaler som er skrevet på grunnlag av et mottatt leseeksemplar
 fra forlaget, med «reklame». At jeg har mottatt et frieksemplar påvirker ikke det jeg skriver om boken.

14 kommentarer:

  1. Jeg har bare skummet over h\hva du har skrevet, fikk boka jeg også. Litt flaks hadde jeg akkurat dagen etter. Jeg driver å rydder og i tidsskriftet fant jeg en lang artikkel om henne. Har bare tatt den ut så lang, men gleder meg til å lese den. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du noe å glede deg til Ingun. Jeg følger opp med en utgivelse jeg fant på biblioteket, men er klar for en biografi om henne hvis jeg finner det :)

      Slett
  2. Allerede lest, så rask du er:)
    Jeg har bladd gjennom den, vurderte den til diktsirkel i juli, men synes ikke den var stedsbunden nok til den kategorien. Men leses skal den uansett i sommer:)
    Snedig med de "oppgavene". Tips: Netflix-serien Kjærlighet og anarki, der kollegaene Sofie og Max, som jobber i et svensk forlag, driver og gir hverandre mer eller mindre sprø oppgaver. Ikke helt likt de eksemplene du viser til, men dog..
    Ønsker deg en fin søndag TIne:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hun sto og kikket på meg borte ved hyllen, og da jeg var ferdig med en bok, så tenkte jeg å titte på den. Medrivende som den var, ble det til at jeg leste gjennom hele boken.
      Prøver å være effektiv med skrivingen, siden jeg reiser fra pc`en og bloggmuligheter på fredag :)
      Kanskje Sofie og Max var inspirert av Yoko Ono? God søndag til deg også, jeg har sett årets festspillutstilling for andre gang, denne gangen med min datter.

      Slett
    2. Det er jo en lekker liten bok, da:)
      Du får det litt travelt frem til fredag, skjønner jeg.
      Jeg må vel skynde meg jeg også, å skrive et innlegg fra Malaga som er mer positivt enn det om tyveri.

      Hehe, om Sofia og Max er inspirert av Yoko Ono, ja, hvem vet...Det ble ikke sagt i alle fall, men kan hende har Max lest om henne? Det var han som startet moroa.

      Takk takk:) Har nå sett filmen Vita & Virginia, om Virginia Woolf og hennes forhold til Vita som inspirerte henne til å skrive Orlando. Her går vi all in;)

      Slett
    3. PS, og det ble ikke noe Kristinspel på meg i går. Akutt sykdom i familien, så jeg avlyste og har holdt meg hjemme. Blir vel en ny sjanse neste år.

      Slett
    4. Hadde bare regnet stoppet, så jeg kom meg ut på tur, så hadde ikke "ferdiglest" haugen vokst og behovet for å skrive blitt større :)
      All in er vårt mellomnavn, jeg noterer filmen, hvor finner jeg den? Det var Orlando jeg skulle kjøpe i byn i går, kom hjem med andre ting...
      Synd at spelet utgikk, men med sykdom i familien, så er det best å holde seg hjemme, håper det går bedre nå.

      Slett
  3. Ja, man glömmer ofta att en partner kan ha en egen karriär innan. Låter som en alldeles speciell nok.

    SvarSlett
  4. Jag hittar en svenska utgåva från 2001. Men vet inte om inte detta går över huvudet på mig, har nog inte den insikten, lekfullheten och övrigt som krävs för att begripa hennes konst. Tack för annorlunda smakbit

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke det er noe å forstå, jeg syntes det var morsomt, og interessant, det er ikke som enkelte dikt at det bare er ord :)

      Slett
  5. det låter som om det skulle vara en invecklad bok. biblioteket hade flera andra utav henne också. tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en god ide å sjekke biblioteket. Fant et homage til Nora i Et dukkehjem, men på engelsk, og noe om en utstilling på Astrup Fearnly i 2005 og en til, bestilte den siste, siden jeg skal på biblioteket før ferien :)

      Slett
  6. Har inte läst något av Yoko Ono. Tack för smakbiten!

    SvarSlett