søndag 5. juni 2011

ToppTrim - Ulskebjørnen og Borga

Endelig! Sol og fint vær, og vi har planlagt tur. ToppTrim`s siste sølvtopp går til Ulskebjørnen. Denne toppen ser en fra motorveien nedi dumpen i Eidsvåg, og jeg har gledet meg til å komme meg opp hit. Vi kjørte inn Jordalen og parkerte der en går opp til Stallane. Dette er et koselig lite sted 15 min. fra veien hvor der er folk som holder orden og steiker vafler om søndagen.
Det var ingen der da vi strenet forbi kl. 10:00, og det var like bra for vi hadde glemt at hyttene er åpen om søndagene, og lommebok må medtas for å støtte diverse initiativ.
Stallane 15 min på sti opp i fjellet fra Jordalen
Stien videre opp mot Ulskebjørnen går bratt opp på venstre side av Stallane. Toppen ligger på 443 moh. og det er ganske bratt opp, men da tar en høydemeter raskt så det gikk bra.
Sondre klipper siste sølvklipp for i år
Fra Ulskebjørnen satte vi nesen sørover med mål Vikinghytten. For å komme over på stien fra Rolland må en gå litt i terrenget, men på tross av regnet vi har hatt var det ikke så bløtt å krysse. Ved Vikinghytten var vi alene, selv om hytten var åpen. Her spiste jeg halvparten av salaten min, før vi gikk videre utover Varegga. Det var første gang for oss å gå videre rett fram, og ikke ned mot Rundemanen herfra. Igjen måtte vi krysse utmark uten sti for å komme til Borga. Toppen ligger på 634 moh. men er ikke på langt nær så spektakulær som Ulskebjørnen, med sine bratte stup og nydelige utsikt. Turen tilbake gikk først til Vikinghytten hvor jeg spiste resten av salaten.
Det går an å styre unna karber også på tur
Fra Vikinghytten gikk vi mot Rundemanen, men tok av til Jordal der stien kommer opp. Her har vi heller ikke gått før, selv om vi har sett stien ned en million ganger. Stien ned føltes lang, men etter 4 timer på tur begynte beina og gi beskjed.