torsdag 30. juni 2011

Hva spiser du til frokost?

Varmt vann, chiafrø og gojibær er starten på min supersunne frokost
Stafettpinnen er plukket opp hos Elinslivsstil, og jeg vil gjerne sende den videre. Min frokost ser for et utrent øye, lik ut hver dag, men der finnes små variasjoner.
Forberedelsene blir gjort om kvelden når jeg lager min siste kopp te for dagen. Litt varmt vann helles i en skål, og når det har fått en temperatur type lunken har jeg oppi 1 toppet ss chiafrø og 2 ss gojibær. Dette rører jeg i, til chiafrøene har sugd til seg vannet. Deretter har jeg oppi 2 toppede ss med frøblandingen min: solsikkefrø, sesamfrø, gresskarkjerner, knuste linfrø, og heller over mandelmelk eller havremelk. Jeg rører inn 1 ss hjemmespiret og tørket bokhvete som gir en god krønsj, i tillegg til masse næringsstoffer.
Til slutt har jeg i en neve bær (bringebær eller blåbær) evt. mango eller kiwi hvis jeg er tom for bær. En liten klatt Tyrkisk yoghurt gir det hele en rund fin smak.
Ofte, men ikke hver dag, rister jeg ut Activated Barley, Spirulina, Purelygreens, AloeVera eller annen supermat i mandelmelken, før jeg tømmer den over frøblandingen.
Det ser kanskje arbeidssomt ut dette her, men det hele gjør seg selv mens jeg rydder vekk kveldens siste aktiviteter på kjøkkenet.
Denne frokosten anbefaler jeg alle som ønsker et skikkelig energi kick fra morgenen av, og den har gjort underverker for magen min, som nå fungerer supert. Hvis jeg skulle ramset opp alle de gode næringstoffene i denne frokosten hadde innlegget blitt langt, men tro meg her er det masse kroppen din jubler over.
Hva er din favoritt frokost? 
Og resultatet; deilig, næringsrik og mettende frokost

3 kommentarer:

  1. Min favoritt frokost er grove vafler laget av havregryn, sammalt spelt enten av grov eller bare sammalt, kurskakli, 1-2 egg, mager kesam. Stekt i vaffeljernet og servert med enten magerkesam og syltetøy uten tilsatt sukker eller med phiadelphia ost med syltetøy uten tilsatt sukker. NAM!
    Sammen med dette en stor kopp kaffe med peanøttsmør, en sukkett, litt skummet melk, 1 ts kakaopuler og eventuelt litt krem og kanel.

    SvarSlett
  2. Bra blogg du har!
    Mye vettig hær ;-)
    Havrekjeksoppskriften din så god ut, så skal prøve den i kveld.

    SvarSlett