søndag 13. oktober 2013

Det henger en engel alene i skogen av Samuel Bjørk

Det er ikke lenge siden jeg hadde "Det henger en engel alene i skogen" på vent hos Beathe. Lesingen startet kl. 06:00 på Flesland, og gjorde at reisen mot Gardasjøen gikk helt smertefritt. Siden hadde jeg hyppige leseøkter, for denne var ikke lett å få tankene vekk fra. I dag skal du få en smakebit fra den.

Etter å ha lest boken kan jeg ikke hjelpe for å undre meg over hvem som står bak pseudonymet Samuel Bjørk. Boken er utrolig bra, og skårer en 6`er hos meg, så jeg tenker at dette ikke er den første boken som kommer ut av pennen til denne personen. Jeg klarte ikke si at han skriver likt til den eller den, så funderingen min får pågå til det eventuelt kommer for en dag. Fortsette å skrive må han/hun i alle fall.

Vi begynner boken med å bli kjent med politietterforsker Holger Munch. Han får i oppgave å få den nedlagte etterforskningsenheten som han tidligere hadde jobbet ved, opp å gå igjen, i en viss fart. Til det trenger han Mia Kruger, men hun har bikket litt over, og forskanset seg på en øde øy utenfor Hitra. Hennes sørgelige historie får vi også før Munch duker opp på dørstokken hennes og overtaler henne til å bli med tilbake til Oslo.
Dette er to troverdige karakterer, som får mye kjøtt på beina tidlig i historien. Bakgrunnen for hastverket er selvfølgelig saken som må oppklares. En seks år gammel jente blir funnet hengt i et tre i Maridalen. Hun er iført en dukkekjole, har sekk på ryggen og en lapp rundt halsen hvor det står "Jeg reiser alene". Herfra tar spenningen helt av, og med sine korte kapitler og kjappe språk, driver han handlingen fremover, i en forrykende fart. Jeg er imponert over måten boken er bygget opp på. Her flettes stadig nye historier inn, uten at det blir forvirrende. Vi får også anledning til å gruble på hvem som er morderen, og noen tenkte muligheter blir avslørt etterhvert.
Slutten er helt rå, så selv om jeg var på verdens gøyeste høstferie med 30 mennesker, ble boken prioritert fremfor sosialt samvær.

Terningkast 6!


Smakebiten er fra side 303:
Tobias kjente at han ble helt kald. Ikke på utsiden, men innenfor huden. Tankene løp rundt i hodet hans, og han pustet fort selv om han bare hadde ligget helt stille. I all verden? Hva var det som foregikk der nede? Han kom seg på beina i en fart. Det var ikke tid til å legge en plan. Ikke til å pakke heller. han løp tilbake til teltet, tok med seg kniven og kartet han hadde tegnet, og begynte å snike seg nedover lia mot gården.

15 kommentarer:

  1. Spännande! Så denna är skriven av en mystisk pseudonym? Det kommer nog fram vem det är till slut :)

    SvarSlett
  2. Jeg er også spent på hvem dette kan være, og ikke minst så jeg er veldig nysgjerrig på boken som får så gode omtaler alle veier. Jeg dytter den opp på listen og takker deg for smakebit og omtale:-) Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
  3. Denne har jeg virkelig lyst til å lese, så jeg venter på at vi skal få den på biblioteket! Som Beathe så har jeg hørt en masse bra om den. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Verkar som en himla bra bok :) Tack för tipset.

    SvarSlett
  5. Denne må berre lesast. Har "bestilt" boka på biblioteket mitt.

    SvarSlett
  6. Etter denne anmeldelsen blir jeg simpelthen nødt til å lese boken! Ha en fin søndag videre :)

    SvarSlett
  7. Er selv veldig spent på denne!:) Morsomt å høre boken blir prioritert over sosialt samvær, lett å gjøre det når man er så oppslukt av den. Takk for smakebiten! Kos deg på denne søndagen!:)

    SvarSlett
  8. Denne gleder jeg meg til å lese :)

    SvarSlett
  9. Ja, godt at du også likte denne, for det gjorde også jeg. Ingen lett bok å legge fra seg nei..:)

    SvarSlett
  10. Intressant titel. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  11. Takk for spennende smakebit. Har lest mye bra om denne. Blir nok til at den leses en gang.

    SvarSlett
  12. Tack för smakbiten. Den här står redan på min önskelista och jag läste häromdagen att den också väckt uppmärksamhet på någon mässa utomlands.

    SvarSlett
  13. Akkurat lest boka og var veldig fornøyd. Den var kjempespennende og jeg gleder meg til neste bok....av denne mystiske forfatteren. Det kommer vel fram en dag hvem det er!

    SvarSlett
  14. Her var vi uenige, gitt. Språket er ganske bra, men historien er syltynn og slutten er preget av en forfatter som enten ikke visste, eller ikke hadde lyst til å skrive ferdig. Snarveier ble tatt her.Alt for lange karakterbeskrivelser i forhold til funksjon for innholdet trekker også ned. Terningkast 4.

    SvarSlett