lørdag 9. mars 2013

Lørdagskafè med Cecilie Løveid og Bjørn Willberg Andersen

Lyrikk og dramatikk var overskriften på dagens Lørdagskafè. Diktlesning er ikke min sterkeste side, men jeg liker jo en god utfordring så hvorfor ikke?
Cecilie Løveid er poet og dramatiker. Hun er født i 1951 på Mysen, men trådde sine barnesko i Bergen, før hun igjen flyttet ut av byen for en tid. Nå er hun tilbake. Hun har skrevet mye i sitt liv, skuespill, hørespill, prosa, dikt, barnebøker, listen er lang, og jeg kjente ikke til en eneste ting hun har laget.
Etter denne lille timen kjenner jeg henne litt, men jeg har mye å gå på når det gjelder å bli familiær med formatet diktlesning. Hun leste for oss fra sin siste diktsamling "Flytterester", og med litt forklaringer fra forfatteren, ble det forståelig, også for meg.
Cecilie Løveid hadde sitt første samarbeid med DnS i 1982 med stykket "Vinteren revner". I formiddag fikk vi oppleve en smakebit fra stykket, med Bjørn Willberg Andersen, Ragnhild Gudbrandsen og Thea Borring Lande som leste teksten uten noe fixfaxeri. Cecilie Løveid satt med manus med alle notatene i margen, og leste dette for oss. Dette ble ganske artig, og en spennende måte å presentere en liten bit av stykket på.
Plassert på første rad, hadde jeg fin anledning til å ta bilder, men det var en så fin stemning i dag, at jeg ikke fikk meg til å forstyrre, verken publikum eller utøvere på scenen med klikkingen min.
Igjen, tusen takk DnS for en fantastisk lørdagskafè. Disse "happeningene" er utrolig varierte, lærerike og underholdende, og de som er ansvarlig på scenen er alltid like dyktige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar