onsdag 1. november 2023

Oppsummering av lesemåneden oktober

For en oktober vi har hatt her i Bergen, jeg kan nesten ikke huske hva regn er. Solen varmer, men den er ikke oppe så lenge, klokken er nesten 10 før den svinger seg forbi fjellene, og skinner på den vakre byen vår. 

Jeg har vært heldig med bokvalgene mine denne måneden, noe et dryss av femmere vitner om. Lesingen er preget av nyheter, og at jeg igjen har sviktet lesesirklene jeg deltar i. Min hang til lystlesing får all skylden ☺

I oktober har jeg lest disse bøkene:

  1. Jørgen Brekke - Nattens bok - 4
  2. Tore Renberg - Tollak til Ingeborg - 5
  3. Agnes Ravatn - Alle mot alle - essay - 5
  4. Line Marie Warholm - Foreldrerevolusjonen - sak - 5
  5. Karin Fossum - De gales hus - 4
  6. Nadia Ansar - Min skam - 5
  7. Petter Fergestad - Saltstøtten - 5
  8. Frode Grytten - Den dagen Nils Vik døde - 6
  9. Chris Tvedt - På ære og samvittighet - 5
  10. Sandra Lillebø - En fransk familie - 5
  11. Jeanette McCurdy - Jeg er glad mamma døde - 5
  12. Martine Johansen - Lykkelige mennesker har ikke bikkje - 4
  13. Tess Gunty - Kaninburet - 4
  14. Silje Bekeng-Flemmen - Inn i vårt mørke - 5
  15. Aksel Inge Sinding - Sa jeg noe feil? - sak - 5
Romaner: 7
Biografi: 2
Essays: 1
Krim: 3
Sak: 2

Heldigvis og endelig greide jeg å kutte den månedlige leselisten med noen bøker. Jeg ser ikke umiddelbart årsaken, men fryder meg over at jeg kanskje har greid å lese litt roligere.

Gratulerer med Nobelprisen i litteratur Jon Fosse!! 

Kultur og sånt denne måneden: 

DnS har satt opp George Orwell sin klassiker 1984, det ble første opplevelse denne måneden. Deretter var det Ahmed Umar sin utstilling i Bergen Kunsthall som imponerte. 

På Litteraturhuset fikk jeg oppleve Sandra Lillebø og Pedro Carmona-Alvarez i fri dressur om Chiquitita og En fransk familie. Så, DnS igjen med Diktatoren, altså Chaplin. Den likte vi så godt, at vi tar mennene våre med oss i desember og ser den en gang til.
Jeg fikk tak i 2 billetter til kr. 50,- til Julegøy, et av showene som skal gå på Ole Bull Scene nå før jul. 


Dagen etter tok Frode meg med på kino for å se filmen Oppenheimer, veldig bra den også, ikke for lang, som mange har påpekt, men veldig interessant. Måneden ble avsluttet i går, etter jeg hadde vært og fått nytt pass, og Frode og jeg deltok på ett arrangement hvor Frode Grytten ble intervjuet på Litteraturhuset.

Sandra Lillebø og Pedro Carmona-Alvarez kom ut med bøker i høst
som jeg gjerne anbefaler videre

Det er forfatterskapet Elise Winterthun helst ville snakke med Frode Grytten om,
men vi fikk litt om den nye boken også, helt på tampen ☺

Før jeg tar en bloggrunde for å se hva dere andre har lest denne måneden, er jeg spent på hva som "har skjedd" den siste måneden. Har vi lest noen av de samme bøkene kanskje?

God novemberlesning dere!

11 kommentarer:

  1. Skulle gjerne vært på flere arrangementer men kanskje til våren når jeg kryper ut av hiet igjen. Ikke det, skal faktisk i Grieghallen på "Ladies night" i november med klubben så det er da noe. Du er flink til å få med deg ting, eller orke å gå på ulike arrangement. Jeg er nok for glad i sofaen om ettermiddag / kveld.
    Du har fått lest en hel del likevel, og jeg har lest 5 av disse, og et par av dem på vent. Vi har vært veldig samstemte ser jeg også på de vi har lest begge to.
    Ønsker deg en fin november, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi ses igjen når solen har snudd, Ladies night høres gøy ut da. I perioder brenner jeg meg helt ut på iveren min etter å få med meg saker og ting, prøver stadig vekk å sette bremsene på. Har "kontordag" i dag frem til 22, når jeg skal være "drosje" en liten halvtime. Gøy at vi er samstemt :)

      Slett
  2. Lest mange fine bøker som jeg også har på min ønskeliste, men det får komme etter hvert. Du er flink til å gå på arrangementer. Det er ikke så mange litteratur møter her i Hamar, og det blir for langt å dra til Oslo der det er mange. Men vi har mye annet, så jeg koser meg med det. Jeg var fast bestemt på å få med meg noen kinoer, men det ble det heller ikke. Her er det bra tilbud om formiddagsforestillinger også på kinoen, så der må jeg bli flinkere. Ønsker deg en fin november :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er gull å kunne gå på kino på formiddagen, du må få med deg Oppenheimer, den var knallgod. Du har nå virkelig mye å henge fingrene i, om du ikke skulle hørt på foredrag også :)

      Slett
  3. Heia, så bra du er fornøyd med lesemåneden både i antall og hvilke bøker . Antallet er uansett dobbelt så mange som meg;) Hehe..bare erter.
    Jeg har lest 2,5 og 6, men har flere av dem på tbr-lista mi, og noen ligger klar her.
    Spennende med de bokbadene der. Kunne tenkt meg dem :)
    Grytten ble også nominert til Brageprisen for siste boka si.
    Hurra for Fosse:)

    Oppenheimer tenkte jeg å se da den kom, men det har enda ikke blitt. Kino er dyrt, samtidig må jeg ikke putte inn for mye greier på en uke. Ser at den går fortsatt, og tenker at det er en film jeg må være rett modus til å se, at den krever litt våkenhet. Godt at du likte den:)

    Har kjøpt meg billett til Den store kinodagen lørdag, til en komedie fordi jeg føler for det nå. Skal se Tilsammans 99. Fristende å se flere filmer til halv pris, men tviler på at jeg orker mer enn en på samme dag. Har lyst til å se Past Lives, men den er med i kinoklubben, så den kan jeg se til halv pris uansett. Ser også det kommer en film basert på A. Indridason, om det er bok eller han har skrevet manuset vet jeg ikke. Noe med Napoleon i tittel, den vil jeg se.
    Bruker å ta meg en kinokveld sammen med en venninne en gang iblant. Hun vil se den nye med deCaprio, men da jeg så at den varer i 3,5 time, mistet jeg motivasjon. Det er drøyt i en kinosal. Heller se den hjemme når den blir tilgjengelig.

    Glemte å skrive i mitt innlegg at jeg skal se Miss Saigon i Oslo 11.11 med en venninne fra da jeg gikk på folkehøgskolen. Det gleder jeg meg veldig til:) Da blir det Oslohelg, og kanskje rekker jeg en utstilling på Muncmuseet e.l. siden jeg kommer tidig fredag.

    Ønsker deg en fin november med det ene og det andre Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Grytten og Fosse er to nynorske gullgutter, skal lytte litt til Fosse, fant ut at de hadde mange titler av ham på Storytel.
      Kino er gøy, men jeg er enig med deg, alt for dyrt. Skal sjekke ut Indridason-filmen, jeg leser ham nå, så det hadde vært artig.
      3,5 time er alt for lenge, det holdt med 3 for meg da jeg så Oppenheimer. Miss Saigon blir sikkert bra, og så gøy å møte gamle venner da. Ha en kjempefin lesenovember Anita :)

      Slett
    2. Takk:) Ja, det at Oppenheimer er på tre timer hadde jeg glent, men garantert en grunn til at jeg har utsatt å se den.

      Slett
  4. Har lese nummer 1, 2 og 9 - og har gitt same terningkast som du har på alle tre. Måtte google 'De gales hus' og ser den er frå 1999. Så muleg at eg har lese den òg. Innbillar meg at eg har lese "alt" av Fossum.
    Elles legg eg merke til at du har lese eit meir "edrueleg" antal bøker i oktober. Kanskje det er lurt å lesa litt rolegare?

    SvarSlett
    Svar
    1. Edruelig var et godt ord, skal forsøke å holde den stilen i tiden fremover :) Gøy at vi har trillet samme terning! Jeg har nok litt gammel Fossum til gode, har lyst å ta for meg det jeg ikke har lest, men vil gjøre det samme med Fosse, så vi vi får se hvem som får mest oppmerksomhet.
      Ha en fin helg Berit!

      Slett
  5. Filmen Diktatoren er god, har den i samenlingen, men har ikke sett noen teaterversjon av den. Tror jeg holder meg til filmen.

    Favorittmåneden og årstiden er over, for i går kom snøen, men heldigvis har man mange mørketid måneder igjen. Tror Bergen stjal goværet, for her regnet det hver dag omtrent de første to ukene i oktober, men jeg har ikke noe i mot det. Synes at drittvær skaper mer atmosfære. =)

    God oppsummering og den eneste på lista jeg har lest er De gales hus osm jeg leste for mange år siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. samlingen, skulle det stå. Skriver vel fort noen ganger ...

      Slett