onsdag 1. desember 2021

Oppsummering av lesemåneden november


Og der var vi ferdig med enda en måned, 2021 forsvinner før vi vet ordet av det. Det har blitt mørkt og kaldt ute, og det frister mer med sofakrok enn fjellturer. Jeg har hørt tre lydbøker på Storyel, og som vanlig skriver jeg ikke om dem. Alt skal brenne leste jeg for andre gang, den står støtt på 6`eren jeg ga den i 2019, og nå gleder jeg meg til senere i kveld, når jeg skal se DnS sin teaterversjon av romanen.

Sånn ser leselisten min for november ut:

  1. Virginia Woolf - Bølgene - 4
  2. Per Petterson - Ut å stjæle hester - 5
  3. Ahnhem - Siste spiker - 5
  4. Annie Ernaux - Sommeren 58 - 5
  5. Sofia Nordin - Alt skal brenne - 6
  6. Jon Klassen - Dette er ikke min hatt - 6
  7. Joyce Carol Oates - Graverens datter - 4
  8. Mari Ann Augestad - Tre kvinner - 5
  9. Erlend O. Nødtvedt - Mordet på Henrik Ibsen - 5
  10. Benedicte Kroneberg - Svalbardnotatene - 5
  11. Celeste Ng - Små branner overalt - 5
  12. Aslak Nore - Havets kirkegård - 4
  13. Annie Ernaux - Far/En kvinne - 6
  14. Victoria Hislop - August - 3
  15. Lars Vik - Bjørg Viks vei - 5
  16. Caroline Ringskog Ferrada Noli - Rich boy - 4
Romaner: 11
Krim: 2
Ungdom:1
Barn: 1


Det ble ikke mye aktivitet på den kulturelle fronten. Kun Prokofiev med Harmonien, før vi reiste til London en tur, nå må det nevnes at konserten fikk meg til å høre på hans Peter og ulven, så konsertopplevelsen hadde et etterspill. Vi hørte også Tsjaikovskij med samme fantastiske orkester mot slutten av måneden. I London så vi musikal om Bob Marley, den anbefales, jeg fikk klump i halsen flere ganger. 

Litt kunst har det blitt også, i London var vi på Saachies og Tate og hjemme i Bergen åpnet Dead end hole av Paul Mccarthy, videokunst med 18 års grense, det var heftige saker. Bildet er tatt tilfeldig fra videokunsten, som vi utholdt i 10 minutter. (filmen skal vare i flere timer) mer her!

Desember da? Det er fire engelske bøker i denne haugen, om jeg får lest to av dem neste måned så er jeg fornøyd. I tillegg har jeg bedt om to, og takket ja til ett leseeksemplar som jeg gleder meg til å lese. Jeg har 14 bøker jeg venter på på biblioteket, så når det blir min tur, er det bare å hive seg rundt.



Ha en fin advent alle sammen, håper på mange spennende
lesetips utover desember
📚

16 kommentarer:

  1. No rest for the wicked? Ser ut som du får nok å lese i desember også Tine ;) Jeg leverte nettopp inn mine siste bibliotekbøker. Skal det leses i desember så skal det leses fra egne hyller. Det er ennå "litt" å ta av. Der har jeg faktisk to av Winterson, så kanskje vi leser samme forfatter i det minste?
    Og - den Paul McCarthy utstillingen virker i mangel av et bedre ord...spenstig! Jeg er ikke flink når det gjelder kunst, men dette virker jo så sært at det er verd å dra til Bergen for. Jeg mener, virkelig. Hvorfor holdt dere ut kun 10 minutter? NÅ er jeg nysgjerrig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurt å lese litt fra hyllen av og til, det blir ikke noe av når det hagler inn med bestilte bøker. Jeg liker Winterson, og hun har jo skrevet så mye, gleder meg til å lese mer av henne.
      Den kunstfilmen ja... Vi gikk inn i en kube på 10 x 10 meter hvor 2 filmer ble avspilt samtidig på alle fire veggene. Her satt Trump på gulvet uten bukse, Andy Warhole var der med et håndholdt kamera og Nancy Reagan kravlet rundt og bæsjet og herjet på. Det var rett og slett for ekkelt til å bli stående å se. Men siden filmen er flere timer lang, så ble jo dette bare et miniutdrag. Mulig jeg prøver igjen, men jeg kan ikke love noe :)

      Slett
    2. Å.DU.VERDEN!!! haha, ja jeg forstår. Det er ikke bilder man vil ha i hodet i desember. Da skal det gå i engler i skjul, julegaver og nissegrøt. Himmel og hav. Sensory overload and then some, sier mannen her :) Du trenger ikke prøve igjen for min skyld, for å si det sånn. Og jeg tror jeg drøyer bergensturen. Litt :D

      Slett
    3. Virkelig overload, må se om jeg finner noen omtaler av "verket". Stygt å sette gåsetegn, for videokunst er også kunst, men dette her var i drøyeste laget.
      Snart helg, ha en god en Marianne!

      Slett
  2. Imponerende! Har også fått lyst til å lese noe av Per Petterson ... lurte på å ta den han skrev etter de hestene..

    SvarSlett
  3. Heia! Herlig oppsummering med reiser og kultur attåt bøker.:) Me like:) Reisende som jeg selv er.
    Har lest 3 av dine denne gang (Ernaux Far/En kvinne, Hislop og Ut å stjæle hester) . Har Sommeren58 og Bølgene i hylla, der har de vært en stund..Må gjøres noe med, men du vet - alle de nye bøkene som strømmer inn og frister..
    Bell Jar av Sylvia Plath leste jeg for mange år siden. En sterk roman som gjorde inntrykk på mitt den gang unge og ufordervede sinn.
    Ønsker deg en fin desember her fra Gran Canaria. Snøfritt og deilig:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nye bøker brenner liksom litt mer i hyllen, og har en bok først blitt "parkert" så står den godt. Det som blir lest sist er bøker jeg har kjøpt i London, så kanskje Bell Jar kunne blitt en sånn, men etter denne kommentaren blir den nok ikke det.
      Nyt det snøfrie Granca, her svinser vi rundt i slush om dagen, ikke gøy i det hele tatt

      Slett
    2. Så sant, så sant..
      Takk for det Tine- ja, godt å være her. Skifter hotell og sted i morgen, spent på om nettet der funker like bra som her.
      Slush i gatene er surt, mye av det i Trondheim om vinteren også.

      Slett
  4. Nok en fin oversikt. Av dine har jeg kun lest 1 og 2, men ønsker å lese 5,6,9,11 og 12. Gled deg til Winterson og Plath bøkene. Jeg har lest begge flere ganger.
    Du er aktiv på kulturfronten og det er spennende å lese om for meg (jeg er knapt nok ute av huset for tiden og kulturen består av serier jeg har sett før). McCarthy utstillingen virker spennende. Det er rart, men for meg blir noen ganger sjokkerende kunst kjedelig. Som om mengden provokasjoner "slår hverandre i hjel".
    Spent på hva du synes om Galgutboka
    Ha en fin torsdag, Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Nummer 5 og 6 er spesielt bra, så Alt skal brenne på DnS i går, og jeg ble ikke skuffet, til tross for at jeg likte boken så godt. Kultur er gøy, og for tiden har jeg mye energi (sikkert fordi jeg sov gjennom første halvår i år) Jeg liker å bli ristet i når jeg ser på kunst, men all den nakenheten, er det virkelig nødvendig?
      Jeg koser meg med Galgut, litt tungt med engelsken, så jeg leser noen av de tynne flisene jeg har innimellom :)

      Slett
  5. Imponert over alt du klarer å få med deg, du er en skikkelig racer. Det er virkelig morsomt. Don Quixote skulle jeg likt å se. Jeg jobbet under performancefestivalen her på Hamar i oktober og der var det en polsk kunstner som hadde en performance som jeg kalte Don Quixote, den kalte han Time. Men han skulle vurdere og bytte navn på den forestillingen etter hva jeg fortalt. Moro!
    Jeg ser at det bare har blitt bøker på min blogg i dette året, men skal skjerpe meg på formidling av kunstutstillinger igjen, jeg prøver å få med meg en del. God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra skjerping, alltid kjekt når du deler dine kunstopplevelser. Don Q fikk ikke så gode kritikker, så jeg har skrudd ned forventingene, og så legger det en demper at jeg må gå alene, jeg skal jobbe den kvelden gjengen har billetter. Artig med performance da, spent på hva det var som gjorde at du kalte den Don Quixote?
      God helg til deg også!

      Slett
  6. Gled deg til The Bell Jar. Leste den noen år siden sammen med Birthe. =) Ha en fin adventstid. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre om flere som har lest og likt The Bell Jar, må prøve å prioritere den :) God førjul til deg også!

      Slett
  7. Jeg er imponert over dere som greier å lese så mye på en måned. Jeg foretrekker boken i hånden og lese selv, og det krever tid. Og dessuten trenger jeg tid til å fordøye leseopplevelsen etterpå. Men nå har jeg akkurat sendt ut ønskelist til jul, og den består for det meste av bøker :)Flott å få lese omtale av bøker da, så tusen takk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det går unna, har ikke så mange andre forpliktelser, og når jeg hører på lydbok får jeg rørt meg litt også. Det er ikke optimalt for å skrive om boken, så nå lar jeg megselv slippe. Unntaket blir boken jeg lytter til nå, for jeg er veldig begeistret for Bjørg Vik. Flott at du leser, bøker er den beste gaven. God adventstid!

      Slett