torsdag 23. desember 2021

Elsi-trilogien av Bjørg Vik

Fra den dagen jeg begynte å bruke Storytel bestemte jeg meg for å ikke skrive om lydbøkene lengre. Det "løftet" har jeg holdt på gjennom 8-9 bøker, men etter å ha lest Bjørg Viks vei var jeg så nysgjerrig på denne forfatteren, at jeg bare må ha et handlingsreferat på bloggen. Elsi-trilogien består av Små nøkler, store rom, Poplene på St. Hanshaugen og avsluttes med Elsi Lund.

Forlaget om handlingen: 
Dette er fortellingen om Elsi Lund, jentungen fra Collettsgate i Oslo, som var 4 år da krigen kom til Norge. Med stor dikterisk kraft gjenskaper Bjørg Vik miljøet i sin barndoms gate, og gir samtidig et bilde av en hel tidsepoke. Menneskene i den helt vanlige - nesten fattige og overbefolkede - leiegården ved St. Hanshaugen kommer oss merkelig nær. Med deres daglige strev, men også med deres drømmer og uforløste lengsler.
 

Den er skrevet med humor og varme, denne boken. Få kan som Bjørg Vik skildre hvordan ting ser ut, lukter, smaker, og hvordan tilsynelatende små hendelser blir nøkler til store rom.

Denne romanen begynner når Elsi er fire år, men etter under en times lytting, merker de sylteglass med 1944, så det går ganske raskt fremover. Vi hører om den eksentriske damen i gården deres Fru Vogel, og om sengearrangementet den lille familien på to voksne to barn og en mormor har i torommeren de bodde i. 

Senere er det den litt sære tante Agathe som blir skildret, hun som alltid har sigaretter og går med nye silkestrømper, til tross for at de andre klærne er gamle og slitt. Hun forskjellsbehandler Elsi og broren, Elsi synes dette er sårt, men aksepterer det på en voksen måte. 

Bjørg Vik har veldig fine miljøskildringer, en er liksom den lille jenta som lever barndommen sin i gatene i Oslo. Alt er satt i et korrekt historisk perspektiv, hvor barns verden skrives frem med 40-tallets ferniss. Vi opplever krigsutbruddet, ikke et generelt bilde, men helt detaljert, hva akkurat denne lille familien gjorde da alarmen gikk. 

Vi følger Elsi frem til 1948, er inni hodet hennes og føler med hennes kvaler og bekymringer. Spesielt forholdet til moren skildres godt, og den tynne broren som tisser i sengen, men trener for å få mer muskler. 

Jeg gikk rett over på å høre den selvstendige fortsettelsen av historien Poplene på St. Hanshaugen, og frydet meg over at fortellingen fortsetter der denne slapp, men byr på en spennende overraskelse helt i begynnelsen.

*******

Forlaget om handlingen:
Mens Elsi gruer til konfirmasjonen fordi hun ikke har bryster, gruer bror Yngve fordi han ikke tror på Gud. Konfirmasjonsselskapet går av stabelen på selveste Biltmore før jul 1949, og i Poplene på St. Hanshaugen følger vi henne - med venninner, og gutter, fra nye miljøer - gjennom tenårenes korsveier, til hun er 18 år og "Snorres pike". Gjennom realskole og gymnas med stadig videre utfoldelsesrom - men samtidig forsterket opplevelse av de nådeløse klasseskillenes betydning. 

Jeg likte også denne boken veldig godt. Det er litt mye pur ung kjærlighet, av den famlende, skrekkinngytende typen, som tenåringer opplever, men problemstillingene som diskuteres oppveier for dette.

Familien til Elsi er ikke rik, de bor stadig på to rom og kjøkken, og når farens jaktskade begynner å volde problemer, tar også barna i et tak for å få inn litt penger. Historiske detaljer morer meg underveis, som når faren skal få en helt ny medisin for betennelsen i foten, penicillin. 

Mot slutten av boken har det gått noen år siden konfirmasjonen, og Yngve melder seg ut av statskirken. Litt artig at i boken jeg leser for tiden, Knausgårds Ulvene fra evighetens skog, gjør hovedpersonen akkurat det samme. I denne trilogien skal Bjørg Vik ha brukt sin egen oppvekst som ramme rundt historien, så det er litt gøy å finne detaljer her, som jeg kan speile tilbake til biografien om henne, jeg nettopp har lest.

*******

Forlaget om handlingen:
Dette er tredje og siste romanen i serien om Oslo piken Elsi Lunds utvikling og den tidsepoken hun selv er barn av, med konvensjoner det koster å bryte seg løs fra. Hun er snart nitten, har tatt artium, vet hvordan en mann ser ut naken og hvordan det er å ligge med han. Vi følger henne et par år midtveis i 50-tallet - gjennom russetid, husmorskole, forlovelse, gjennom brudd, oppbrudd og sammenbrudd, frem til Journalistakademiet og nøkkelen til eget rom og liv.


Det er når jeg kommer til den tredje og avsluttende boken i trilogien at forfatteren Bjørg Vik, trer frem i Elsi Lund sin skikkelse. Jeg likte barndommen (første boken) bedre enn puberteten (andre boken) men denne tredje som starter når hun har landet litt i seg selv som 18- åring, var den som fenget mest hos meg.

Elsi drømmer om å bli fri fra foreldrene, som styrer henne ganske strengt. Hun har en kjæreste som også legger føringer for oppførselen hennes, og begrenser spillerommet hun har, til å være seg selv. 

Hun begynner å kreve noe, av kjæresten og av foreldrene. De synes de har gjort nok for barna når de har "gitt" dem begge artium, og storebror har fått begynne å studere. Elsi forventes å gifte seg og kanskje ta et år på husmorskole. Hun steiler, hun vil bare skrive, men det tør hun ikke si til foreldrene. Det går ikke så bra, og mot slutten av boken, blir det ganske så dramatisk.

Bjørg Vik hadde et sterkt feministisk engasjement, og det kommer tydelig frem i denne siste boken. Hun har selv uttalt at av hele hennes forfatterskap, er det Elsi-trilogien hun er mest stolt av. Jeg likte denne trilogien godt, 40- og 50-tallet er spennende tiår å ferdes i, og koloritten fra denne tiden danner en tydelig ramme rundt handlingen. 

Det er Tone Danielsen som har lest inn disse bøkene, og det har hun gjort på en veldig fin måte. Bøkene er lett å følge med på, selv om du gjør andre ting mens du lytter. 

Bøkene kom ut i 1988, 1991 og 1994. Siden debuten i 1963 har hun gitt ut en lang rekke titler, i tillegg til romaner, finner vi hørespill, noveller, skuespill og barnebøker. Bøkene ble lest inn i 2015 og 2016 og hver varer ca 9 timer - 27 timer med flott selskap på tur. Bøkene anbefales!

*******

Med dette tar jeg en liten pause fra bloggen. Jeg flyr til svigers på Snåsa grytidlig i morgen, og jeg har bestemt meg for å la pc`en stå igjen hjemme. Med håp om både julesnø og nordlys, og glede over å være sammen med svigerfamilien, reiser vi nordover. 

Ønsker alle som er innom bloggen, velkommen tilbake når vi nærmer oss nyttår, da for oppsummering og planer for neste år. Riktig god jul til hver enkelt ☺


4 kommentarer:

  1. Jeg leste denne trilogien for mange år siden, husker jeg likte den godt. Kanskje jeg skal lytte til dem også i løpet av året.
    Ønsker deg en God Jul og Godt Nyttår !

    SvarSlett
    Svar
    1. Endelig var jeg hjemme fra juleferie uten pc, så nå kan jeg svare deg. Bøkene var nydelig innlest, og lett å følge med på, alltid kjent med en oppfriskning. Jeg frisker opp Staalesens trilogi nå, før jeg skal i gang med hans nyeste, er veldig glad for at jeg gjør det.

      Slett
  2. Kjapt innom for å ønske deg GOD JUL.
    Fint innlegg. BJørg Viks bøker er skattekister. Og for et flott bilde av Bergen.
    Spent på hvordan dagene ble uten pc. Sikkert deilig. Kos deg, Tine ❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Der var jeg hjemme igjen. Jeg slang meg ikke over pc`en, måtte handle mat, hente bøker på posten, ta meg en dusj og så var det bloggtid :) Jeg er skikkelig dårlig på å bruke mobilen på annet enn snap, meldinger og messenger, andre blogger klarer jeg ikke å forholde meg til der. Håper du også har hatt en fin jul, og veldig kjekt å få høre at du også er glad i Bjørg Vik :)

      Slett