mandag 13. desember 2021

Jente, 1983 av Linn Ullmann

Jente, 1983 er Linn Ullmann sin syvende roman, har du ikke lest noe av henne? det må du gjøre, for hun skriver virkelig bra. Jeg har lest Det dyrebare fra 2012 og De urolige fra 2015, så det begynner å bli en stund siden sist. Bakgrunnen til Linn Ullmann kjenner alle, med så kreative gener er det kanskje ikke rart at datteren skriver så bra ☺

Forlaget om handlingen: 
Paris, en vinternatt i 1983. Hun er seksten år og har gått seg vill i de ukjente gatene. På en lapp har hun adressen til den tretti år eldre fotografen A. Nesten fire tiår senere, mens både hennes eget liv og verden utenfor krakelerer, prøver den voksne kvinnen å forstå den unge jenta hun en gang var.

Jente, 1983 utspiller seg i Oslo, New York og Paris, og er en sjangeroverskridende og besettende reise gjennom lag av minner og glemsel. Linn Ullmann fortsetter å utforske hukommelsens dikteriske kraft i forsøket på å fortelle om det aller hemmeligste. Hun trekker linjer frem og tilbake i livsløpet, linjer som også går tvers gjennom den stedville seksten år gamle jenta. Dette er en rå, naken og til tider brutal fortelling om makt og avmakt, lyst og skam, skjønnhet og glemsel.

Som tittelen antyder så er dette en anonymisert historie, jenta det handler om ser vi bilde av, og det er aldri tvil om hvem dette handler om. Utgangspunktet er et bilde, som er borte for godt, men som hovedpersonen selv minnes. Minnene tar oss med til den gang hun ble "oppdaget" i en heis i New York, og han, A, ville ta henne med til Paris, så en modellagent kunne "ta en titt på henne".

Denne turen til Paris er rammen rundt romanen, jenta er 16 år og uskyldig, naiv og tøff på en og samme tid. Når hun utforsker disse årene i livet sitt, blar hun i skolens årbok og med det fornyes tanker og følelser fra livet tidlig på 80-tallet da hun var i ferd med å finne seg selv. Det var nok dramatisk å være Linn på denne tiden, og i ettertid under hun seg over, om det å se sin egen datter på samme alder, vil gjøre noe med perspektivet.

I ettertid har hun vært rasende på seg selv, for den jenta hun var da hun var 16, men skrivingen har hjulpet henne vekk fra sine egne tanker om seg selv.

En gang blir kun kalt for "skamløs" og sitter og grunner over hvorfor hun som skamløs føler så mye skam. Ordspill av denne tankevekkende typen er det mange av, teksten skyller over meg som bølger, og for en gangs skyld oppfatter jeg gjentakelsene, som det er en del av, som helt naturlige. 

Romanen kan med letthet leses som en ikke-personlig historie, for den føles ikke utleverende og for privat. Vi kommer tett på, men det er med et kunstnerisk blikk, så det føles greit. Teksten tar oss med frem og tilbake i tid, nåtid er 1983, men den unge jenta vi møter da, speiles i den voksne damen som skriver og reflekterer i dagens koronasmittede Oslo.

Jeg frydet meg over sitater fra Annie Ernaux, Virginia Woolf som handler om skriving, og selv sier hun mye om sin egen skriveprosess:

                            Gjennom å skrive det som skjedde, gjennom å fortelle historien så sannferdig som jeg kan, forsøker jeg å samle dem i èn kropp - kvinnen fra 2021 og jenta fra 1983. Jeg vet ikke om det er mulig.

Å utforske sinnets kronglete irrganger, gjør Linn Ullmann på en nydelig måte. Romanen har mange sterke scener av en ung jentes opplevelser, og gode refleksjoner over hvordan dette kan ha vært med å utforme den hun er i dag. Romanen er underholdende å lese, helt uten dødpunkter, så lesingen gikk fort. Måten boken er bygget opp på, bidro til dette, og den er også en av grunnene til at historien ble med meg i tankene etterpå. 

Forlag: Oktober
Utgitt: 2021
Sider: 254
Kilde: Leseeksemplar


9 kommentarer:

  1. Det er noe med Linn Ullmann sine tekster som jeg sliter med. Noe jeg ikke burde, for jeg tror egentlig hun er for meg. Denne boka skal jeg prøve meg på over nyttår. En siste sjanse. Den høres jo fin ut. Du syns ikke språket er litt vel omstendelig og blomstrete? Peker til Annie Ernaux hektet meg her. Godt salgsargument ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint er det jo, og jeg synes ikke språket er omstendelig i det hele tatt. Har skjønt at Ernaux er en favoritt hos deg, det har du og Linn til felles :)

      Slett
  2. Bra du likte denne. Har lest litt på mobilen (bookbites), men må leveres tilbake i morgen, så jeg må få skaffet den i papir. Liker alt det andre jeg har lest av Ullmann.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bookbites har jeg helt "glemt", skal bestille der neste gang. Husker ikke hvorfor jeg ga det opp, kommer nok på det når jeg setter meg ned med padda :) Jeg har enda ikke lest bøker på mobilen, Kindelen er lite nok synes jeg. Gled deg til denne Anita!

      Slett
    2. Ok. Fikk lånt lydboka i dag. Noen ganger klaffer det med nye bøker der fort. Litt treg innleser, men det kan komme seg.. Skal i alle fall prøve.
      (Å lese bøker på mobil er langt fra optimalt. Leste ferdig Flukt på mobilen på GranCa, den var ikke så lang og så var den utrolig bra- tok korte stunder, maks halvtime, av gangen så jeg ikke slet ut øynene)

      Slett
    3. Lurt med korte økter. Flukt? det er Tiller det vel, ham har jeg ikke lest mye av, håper det kommer en omtale :)

      Slett
    4. Ja, Tiller ja. Tenker å skrive en liten omtale, men i kveld ble jeg opptatt med webinar og nå pressekoferansen i opptak. Men det blir. I Morgen, håper jeg:)

      Slett
  3. Denne skal jeg lese, jeg har lest bortimot alt hun har skrevet og jeg synes hun skriver bra. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke lest så mye av henne, har ikke talt opp men jeg har likt godt det jeg har lest. Gled deg til denne :)

      Slett