fredag 16. mars 2012

Har du tenkt over tempoet ditt, når du er ute å går?

En liten gjeng som elsker å gå på tur, her på høyeste topp i Godøy Kommune
Helsemagasinet VOF (Vitenskap og fornuft) er et av de mange bladene som serverer statistikk som er lettfordøyelig for oss lesere. Det første jeg gjør er å sjekke hvor mange som har vært med i studien, og over hvor lang tid den har foregått. Mange studier blir fort uinteressante fordi de er for små.
I VOF nr. 2 presenterer de litt forskningsnytt hvor 35 000 personer over 65 år har blitt fulgt i 6 til 20 år.
Forskningen deres viser at hastigheten man går med, sier noe om hvor lenge man kan forvente å leve. Gjennomsnittlig ganghastighet ligger på rundt 2,9 km i timen. De som går raskere, ca. 3,6 km i timen, har opp til 87 % økt sannsynlighet for å være i live 10 år senere. 91 % hvis du er så heldig å være kvinne :)
Ganghastighet viser seg å være et godt mål for forventet levealder, på linje med medisinske mål som f.eks. blodtrykk, fedme og kroniske sykdommer.
Så det er bare å kjøre på folkens, ikke sett ned tempoet selv om du passerer 50!

2 kommentarer:

  1. Nei så festlig! Hvem kommer på å ha studier på en sånn ting lissom...!! (Og veldig oppløftende, - når jeg går i mitt vanlige tempo (det jeg syns er mest behagelig å gå i) går jeg 6 km i timen. Så det burde bety at jeg ligger godt ann?) :)

    Rakk for at du deler - og god helg! :)

    (I ettermiddag brukte jeg 1,5 time på 4,5 km, men det hadde sine grunner...)

    http://kjernesunn-nordkvinne.blogspot.com/2012/03/en-fin-start-pa-helgen.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Helen for at du nevner meg. Jeg blir så glad når foreldre begynner tidlig å ta barna med seg på tur i skog og mark.
      Lykke til, dere har en kjekk tid foran dere med de to små :)

      Slett