mandag 16. desember 2013

Peanøttkjeks - deilig alternativ til de tradisjonelle sju sortene

I dag var jeg på besøk til verdens skjønneste kollega og fikk smake peanøttkjeks. Vill i blikket mens jeg slikket meg rundt munnen ba jeg pent om oppskriften, og den fikk jeg!
Prøv dem da vel, du vil ikke angre jeg lover :)


180 g smør
3 dl sukker
2 egg
5 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts salt
200 g nonstopp
200 g peanøtter

Rør smør og sukker hvitt. Rør i eggene og mel blandingen. Ha til sist i nonstopp og peanøtter. Settes med teskje som kuler på bakeplater med litt mellomrom.
Stekes på 200 grader i 10 minutter

8 kommentarer:

  1. Disse var kjempegode! Hadde ønske jeg klarte å snike til meg mer enn en! Namnam

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må vokte dem med mitt liv, om de skal vare til julaften :) Bare kom igjen, så skal du få en til....

      Slett
  2. Ser godt ut, men dessverre tåler jeg ikke hvetemel:(

    SvarSlett
  3. De så skikkelig gode ut og jeg fikk lyst til å prøve meg, så jeg får se hva jeg får tid til i helgen.Må lage en ny ladning med kokosmakroner med vaniljekrem og lage hjemmelaget marsipan, de MÅ jeg bare ha. Tusen takk for oppskrift:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kokosmakroner med vaniljekrem? Nam, det høres veldig godt ut! Du vil ikke legge ut en oppskrift da? Jeg har stor suksess for tiden med å prøve andre sine oppskrifter :)

      Slett
    2. De er kjempegode og oppskrift skal du få, jeg lager alltid dobbelporsjon for det går unna på disse her i huset: 3 dl sukker, 400 g kokosmasse, 2 egg, 2 dl vaniljekrem (enten helt ferdiglaget eller den du blander med melk) stekes på 200 grader midt i ovnen i 8-10 min.

      Slett
  4. Mmm, de så gode ut :) kanskje en dag jeg gidder og vaske opp ;) Jeg syns nemlig det er kos å bake, men jeg hater det som kommer etterpå!

    SvarSlett
  5. Oi! Der fikk jeg to oppskrifter jeg må teste etter hvert! Kjeks med peanøtter og nonstop kan jo ikke bli noe annet enn en vinner! :)

    SvarSlett