fredag 1. april 2022

Oppsummering av lesemåneden mars

Igjen er en måned gått, jeg har erfart at det ikke går an å sette bremsen på tiden, selv om snøklokkene er avblomstret og krokusen står strunk og fin. Vi lesehester har vel det til felles at vi sjelden kjeder oss, så dermed fyker vel tiden av gårde. (ref. årets Jakob og Neikob bok, som har nettopp dette som tema).
Det har sittet langt inne å merke blogginnleggene med "reklame", men nå har jeg knotet meg frem til en setning om dette.

Grunnen til at jeg illustrerer med Murakamiboka, er at den avsluttet lesemåneden på aller beste måte. For en tankevekkende bok, denne må du lese!

I mars har jeg lest disse bøkene: 

  1. Tyra Teodora Tronstad - Det finnes ingen grenser for gult - 6
  2. Isabel Allende - Violetta - 4
  3. Vladimir Nabokov - Lolita - (1001) - 4
  4. Max Seeck - Jenta under isen - 4
  5. Nora Ikstena - Morsmelk - 6
  6. James Joyce - Ulysses (1001) - 4
  7. Angela Marsons - Stumme skrik - 4
  8. Laura Dave - Det siste han fortalte meg - 4
  9. Elin Cullhed - Eufori, en roman om Sylvia Plath - 5
  10. Sunniva Lye Axelsen - Invictus - 4
  11. Marcos Farina - Du og jeg og alle sammen - 5
  12. Marianne Teie - Dama til Rune - 4
  13. Alexander Kielland Krag - Litt redd bare - 5
  14. Angela Marsons - Ondskapens spill - 4
  15. Kari Stai - Jakob og Neikob og tidsmaskinen - 6
  16. Espen Haavardsholm - Utfor - 4
  17. Marco Balzano - Jeg blir her - 4
  18. Angela Marsons - Bortført - 5
  19. Georg Johannesen - Dikt i samling - 4
  20. Haruki Murakami - Yrke forfatter - 5
Romaner: 11
Krim: 5
Barn: 2
Dikt: 1
Sak: 1

Det ble litt vel mye lesing også denne måneden, nå er to av bøkene barnebøker, de tar jo ikke så lang tid, og et par av romanene er korte. Ulysses er ikke kort, men den begynte jeg på i februar. Mitt bidrag til 1001-lesesirkelen var Alice Munroes Tiggerpiken som jeg leste i februar, men med Ulysses og Lolita ble det litt 1001 denne måneden også. Jeg snek inn et bidrag til Diktlesesirkelen helt på tampen, med gode gamle Georg Johannesen.

Kultur i mars ble det litt av, og det er ikke tvil om at høydepunktet var premieren på Den glade enke. En fantastisk forestilling omskrevet til bergensk og med en litt endret handling, og masse fin sang.
Ett teaterstykke på DnS ble det også i mars, Solitare av Lars Norèn. Jeg ble ikke begeistret dessverre.

Det var det, jeg skulle sett en moderne oppsetning av Sult, men ble syk, og så meldte jeg meg av to forelesninger på biblioteket, av ulike årsaker, så det ble skrint med kulturelle opplevelser denne måneden. 

Til lesemåneden april har jeg allerede lastet ned fire bøker på Kindelen. 1001 boken er jeg i gang med, så nå håper jeg bare på fint turvær og mye sosial aktivitet, så det ikke blir alt for mange timer i sofaen.

God leseapril til alle lesehester der ute!!

9 kommentarer:

  1. Vår og lesing, to positive motpoler. Jeg hører ikke bøker på øret, så uteliv i finværet fører til færre bøker. Du har fått med deg mye, Tine, både klassikere og barnebøker. Koselig å lese oppsummeringen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Pluss og pluss blir heldigvis pluss, jeg ser frem mot vår med varme med lengsel, og håper på at det bremser lesingen min :) Siden jeg liker å gå lange turer med lydbok, blir det flere lydbøker når været tillater fjellturer.

      Slett
  2. Jeg har lest tre av dine fra mars. (Teie, Seeck og Lee Axelsen), men har flere på planen, bl.a. Murakami og Plath/Culhead. Tar med Murakami i sekken på reisen i morgen.
    Ang teater så har du sett like mye som meg; to forestillinger. Det er vel bra på en måned det vel:)
    Ønsker deg en fin april, la oss håpe det blir fint og varmt med mye sol og gode bøker:)
    Og takk for fint bidrag i diktsirkelen:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg med Murakami, og jeg er spent på hva du synes om Plath-boka. Mine to forestillinger var veldig forskjellig, en lang og kjempegøy og en kortere men, for meg uforståelig. Ser at jeg glemte å ta med Patricks triks som jeg så på onsdag, veldig bra den og, bare så det er nevnt :)
      Sol står øverst på ønskelisten, kanskje rett etter litt flere plussgrader :) God tur sørover Anita!

      Slett
    2. Takk, det skal jeg gjøre:)
      Plathboka må vente en stund, blir vel en del påskekrim i april, tenker jeg.
      Mine to forestillinger var også veldig forskjellieg; lang musical om Mozart Amadeus og en kort sær en om Parsival. Har nevnt det i oppsummeringen min.
      Takk det blir nok bra med en pause i sør:)

      Slett
  3. Har bare lest Jenta under isen fra din liste. Tror du likte den bedre enn meg, men er fortsatt interessert i serien. Det var emnene i oppfølgeren som ikke fenget så mye.
    Ingen krokus å se her. Her er det fremdeles et tynt lag med snø.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oy, snø fremdeles? da har vi det hakket bedre i Bergen. Ja, du husker nok rett ang. Jenta under isen :)

      Slett
  4. Morsmelk driver jeg med nå, den er flott. Eufori har jeg liggende og gleder meg til den Jeg likte nok Lolita bedre enn deg, ser jeg.
    Imponert over all lesingen din. Lydbok på øret når man går tur er et must, for meg også. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å høre at vi leser noen av de samme bøkene. Jeg er snart ferdig med Jerusalem som du anbefalte, den tok seg kraftig opp, så nå følger jeg spent med :)

      Slett