torsdag 21. april 2022

Vi begynner med slutten av Chris Whitaker

Om Chris Whitaker kunne jeg lese at han bor i Storbritania med familien sin, han jobber på bibliotek når han ikke skriver, og dette er hans tredje utgivelse. Han var et ukjent blad for meg, men etter å ha lest Vi begynner med slutten, har jeg lyst å lese debuten Tall Oakes også. 

Forlaget om handlingen:
Rett eller galt? Livet leves et sted midt imellom. 

Duchess er 13 år gammel og følger bare sine egne regler. Iherdig beskytter hun sin fem år gamle bror Robin, samtidig som hun passer på moren sin, Star.

Politisjefen Walk har bodd hele livet i den californiske kystbyen der han og Star vokste opp. Han plages med det som skjedde da han som ung måtte vitne i saken som sendte bestevennen, Vincent King, i fengsel på livstid. Walk gjør alt han kan for å beskytte Star, Duchess og Robin. Men er det nok?

Nå, 30 år senere, slipper Vincent ut av fengsel. Men hva er det egentlig som venter ham på utsiden?


Vi begynner med slutten er en glimrende skildret oppveksthistorie og en krim i ett. Handlingen er konsentrert rundt tiden da Vincent King kommer ut av fengsel, men vi hører også om den foranliggende dramatikken som fant sted for tretti år siden.

I 1975 var Walk, Vincent, Star og Martha en klikk. De er veldig forskjellig av lynne og personlighet, men finner hverandre i det rurale miljøet de vokser opp i. Så blir Sissy, lillesøsteren til Star drept, og Vincent får skylden.

Det ligger en usikkerhet i dette, gjennom hele historien, var det Vincent som drepte Sissy? I nåtid blir dette nøstet opp i, samtidig som historien bygges ut med spennende detaljer fra lokalmiljøet. Dette innebærer blant annet eroderende klipper som sluker husene ett etter ett, og historiens andre hovedperson Duchess, som er ett av barna til den plagede Star. 

Duchess er helt spesiell, hun og lillebroren Robbin lever veldig utsatt, og storesøster er tøffere enn de fleste når hun står på for å beskytte lillebroren sin. Heldigvis har de Walk i nabolaget, en snill politimann som ser til dem, og som dessverre får mye med dem å gjøre.

                        Jeg skulle bare ønske at det fantes en mellomting, skjønner du? For det er der folk lever. Det må ikke være alt eller ingenting... enten å svømme eller å drukne, liksom. De fleste trår bare vannet, og det er nok. For når du synker, drar du oss ned med deg. 


Historien utvikler seg hele tiden, de to små mister omsorgspersonene sine, og må flyttes på. Heldigvis dukker det opp en som ser Duchess som det hun er, og ikke bare den aggressive fasaden, alle skulle hatt en Dolly i livet sitt ☺

Slutten preges av ankesaken som Walk og Marha  jobber med, men vi følger hele tiden de to barna, som i mine øyne er det sterkeste ved denne kriminalromanen.

Boken er lang, men den føltes ikke lang, for uventede vendinger i historien og spennende sosiale bilder fra Amerika gjorde den interessant å lese - jeg anbefaler den gjerne videre.

Utgitt: 2020/på norsk 2022
Sider: 527
Kilde: PDF fra forlaget


I henhold til markedsføringsloven er jeg forpliktet til å merke bokomtaler som er skrevet på grunnlag av et mottatt leseeksemplar fra forlaget, med «reklame». At jeg har mottatt et frieksemplar påvirker ikke det jeg skriver om boken.

2 kommentarer:

  1. Interessant! Omslaget og tittelen gir meg litt feelgood stemning.
    I sommer skal jeg lese lettere, mer koselig krim og romaner. Kanskje denne passer på listen ...
    God helg, Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er to barn som har det ganske fælt her, men med fine øyeblikk og mye mellommenneskelig kjærlighet, innimellom det grusome som skjer med dem. Feelgood? ja kanskje....
      Lurt å lese koselige ting innimellom, jeg leste ferdig Slagmark før jobb i dag, og satt og grein for bombingen av Berlin minnet meg sånn på bombingen i Ukraina :(

      Slett