fredag 8. april 2022

Dalen - ny spennende krim fra franske Bernard Minier

Tolleren Bernard Minier debuterte som forfatter i 2011 med Hvis helvete var av is. Siden den gang har jeg sett frem til hvert nye møte med politimannen Martin Servaz. Dalen er den sjette boken i serien, så hvis du ikke har lest denne serien, må du få med deg alt, fra begynnelse til slutt - du har noe å glede deg til!

Forlaget om handlingen:
Jeg tror noen forsøker å spille Gud

En dal avskåret fra resten av verden. Et kloster fylt av hemmeligheter. Et skrik om hjelp midt på natten. En mystisk skog. En serie grusomme mord. Vettskremte innbyggere som vil at rettferdigheten skal seire. Et samfunn på randen av kaos.

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2022
Sider: 512
Kilde: PDF fra forlaget

Det er noen helt ekstreme drap vi får servert i denne krimmen, bare så det er sagt. Men, på den annen side, så tar handlingen oss med gjennom tankegods som føles dagsaktuelt, og veier opp for de fysiske glimt av skrekk og gru.


Når vi fornyer bekjentskapet med Martin Servaz har det gått litt tid siden forrige bok sluttet. Han er permittert i påvente av at internrevisjonen, skal bestemme seg om han er skikket som politimann. Dette stopper ham selvfølgelig ikke når Marianne (mor til sønnen hans) etter åtte år i fangenskap, ringer og trygler om hans hjelp. Politiet blir i en annen sak, kalt ut til området hvor Marianne sist ble sett, og Martin slår seg sammen med Irène, som trenger all den hjelpen hun kan få. 

Irène la på. Hun kastet et nytt blikk på Martin som for øyeblikket følte at han var i fritt fall. Wargnierklinikken.... Enda en gang dukker fortiden opp igjen. Lik en ubuden gjest alle vet kommer til å ødelegge festen, og som ingen har noe ønske om å møte. 

Historien tar oss med opp i fjellene, til en dal ved foten av Pyreneene, hvor svimlende tinder, dype grotter, og ekstrem natur preger området. I den lille landsbyen på 4000 mennesker, finnes det et aktivt kloster med munker som ikke snakker, og leseren kan begynne å velge seg ut den skumleste. Som om dette ikke er klaustrofobisk nok, så stenger et steinras den eneste innfartsåren til dalen, og gjennom hele etterforskningen, er befolkningen, politiet og morderen stengt inne i dalen.

Drapene vil jeg ikke beskrive, det er et scenario fra helvete, jeg lover deg at noe lignende har du aldri lest. Dalen er hardkokt til tusen, som leser fikk jeg nesten pusteproblemer, for spenningstoppene kom tett som haggel. Det er ikke tvil om at noen leker med politiet, og til min store glede kommenterer de at saken minner om serien Papirhuset (en av får serier jeg har sett)

Min begeistring handler om spenningsnivået selvfølgelig, men tematikken som preger handlingen er implementert i teksten på en genial måte. Her stopper ikke tempoet opp av karakterenes diskusjoner og "avhandlinger" men temaet, som handler om ondskap og det ondes problem, presenteres gjennom handlingen. 

Bernard Minier skriver frem et samfunn som er preget av spenning og polarisering. Det sosiale miljøet i samfunnet kollapser, vi ser en voldskultur vokse frem, hvor eliten krever beskyttelse og menigmann blir undertrykt. Alt blir sort/hvitt i samfunnet og de ideologiske skillene blir tydeligere.

Gjennom levende skildringer av et mer og mer korrupt samfunn, og ha det som et levende bakteppe gjennom hele historien, planter Minier skrekkbilder på netthinnen vår, som ikke har med krimmen å gjøre, men med hvor vår egen virkelighet er på vei. 

Den sjette boken i serien tok meg med storm, dette må være den beste, i alle fall siden de to første da vi ble kjent med Julian Hirtman. 

Artemisias Verden har også skrevet om boken!


I henhold til markedsføringsloven er jeg forpliktet til å merke bokomtaler som er skrevet på grunnlag av et mottatt leseeksemplar fra forlaget, med «reklame». At jeg har mottatt et frieksemplar påvirker ikke det jeg skriver om boken.

12 kommentarer:

  1. Mange liker bøkene til Minier og jeg blir like fristet hver gang noen skriver om bøkene. Men fortsatt har jeg kun sett tv serien. En dag skal jeg lese bøkene, og da har jeg seks makabre og mørke spenningsromaner jeg kan glede meg til. God følelse :)
    Ønsker deg en super vårhelg, Tine

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg utbryter "tv-serien?" Har sagt det før, jeg vet jeg går glipp av litt (mye?) siden jeg ikke ser på tv, men en serie ser jeg fra tid til annen. Hva heter den?
      Her i Bergen snør og soler det om en annen, skikkelig aprilvær. Skal ta noen stolper i morgen, på et sted som ligger over "snøgrensa" (i alle fall så det sånn ut på bygen i sted) Ha en fin vårhelg du også, håper dere har et snev av vår i Oslo :)

      Slett
    2. Tv serien heter Glace (The Frozen Dead). Den var på Netflix, men er nå fjernet. Det var en miniserie på 6 episoder.

      Her er det nesten påskevær. Vi skal på langtur med hund i morgen så satser på at det ikke blir regn. Kos deg med stolpejakten i morgen. Har du snart funnet alle i Bergens området?

      Slett
    3. Herlig med langtur, blir kanskje det på meg også, men uten hund :) Nei, nå er det så mange stolper i Bergen at det ikke går an å finne alle, tar de som er på sentrumskartet, det holder plenty for meg :)

      Slett
  2. Ja, hva var det ikke å like med denne:)
    Har blogget om den btw, hvis du ikke har lest..

    Apropos det Augusta sier : TV-serien er basert på første boka, heter Glace´ på Netflix. Veldig bra den også, men som sagt det er kun av første boka. (som jeg har sett i alle fall)

    Ønsker deg en fin helg Tine:) Leste ferdig Murakamis Yrke forfatter i dag, skal lese omtalen din etter jeg har laget meg mat her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal legge inn lenke, går litt i en drøs her om dagene, takk og pris for påskefri til uka :) Noterer meg Glace, selv om Augusta sier den er tatt av. Det er jo det som skjer i fortsettelsen av serien som gjør den så bra.
      Spent på hva du synes om Murakami, ser at gubben har stoppet opp i lesingen ca der jeg måtte ta meg litt sammen.

      Slett
    2. Skjønner det:) Godt med ferie:)
      Da er den sikkert tatt av, ja. Jeg så den da den var ny på Netflix, begynner å bli en stund siden. Men kanskje finnes den på Youtube eller andre stedet.. Synes den serien av første bok ga godt bilde av stemningen slik den var i boka. iskaldt..
      Likte boka til Murakami, digger slike bøker om skriving skrevet av forfattere jeg liker. Var greit å ta den i små porsjoner.. Har akkurat blogget om den, la inn link til deg, så du har likt den også:)
      Hvor stoppet det opp? Synes det om skole var litt malplassert først, men så hadde det en relevans likevel, på grunn av hans skolehistorie og hvordan systemet er i Japan.
      Takk for link og god påske:)

      Slett
    3. Murakami skriver veldig godt og distansert om deg selv, det var de to siste kapitlene "Hvem skriver du for" og "Ut i verden" som ikke var like interessante som resten.
      Jeg håper at Netflix lager serie av alle bøkene til Bernard Minier :)

      Slett
    4. Ok. De synes jeg fløt raskt avgårde.
      Ja hadde det vært så vel:) Ang Minier.
      God søndag straks:)

      Slett
  3. Jeg ble nysgjerrig på denne serien, høres virkelig spennende ut! Ønsker deg en super påske, med mye lesestoff :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker du å klamre deg til boken er denne serien midt i blinken. Riktig god påske til deg også, håper du er i gang med påskekrimmen allerede :)

      Slett
    2. Åja! Det var denne som fikk en 6er, så nå er den notert på leselisten :))

      Slett