mandag 18. oktober 2021

304 dager - ny roman fra Simon Stranger

Dette er sterke saker dere, en historie bygget på samtaler med en virkelig veteran fra Afghanistan. 304 dager er en roman, dikt og forbannet løgn, som Ibsen så klokt formulerte det, men med en sannhet i bunn som skremmer. Simon Stranger er kjent for meg fra flere romaner, så forventningene var store til årets utgivelse.

Forlaget om handlingen: 
I mars 2015 står Afghanistanveteranen Nicholas alene i skogen bak huset, klar til å ta sitt eget liv, da han innser at han er nødt til å varsle sine nærmeste. Han lover moren sin å holde seg i live til jul, som er 304 dager unna.

Gjennom 304 fragmenter fortelles to fortellinger: Nicholas går til krig fordi han vil være med på å gjøre verden til et bedre sted, men ender med å få livet sitt revet i småbiter. Arman er tre år gammel da Sovjet invaderer Afghanistan. Som voksen skal han slutte seg til Taliban for å beskytte landet sitt - blant annet mot norske soldater.

304 dager er en roman om krig og vennskap, kjærlighet og familie. Mest av alt handler den om kampen for å komme seg gjennom et krigstraume, og forsøke å overleve freden.


Det skal litt til å greie å skildre beveggrunnene en ung mann har, for å ta livet sitt. Det greier Stranger med glans, jeg forstår godt hvordan Nicholas har det med seg selv, og selv om det er dårlig gjort overfor moren som er glad i ham, så føler jeg fortvilelsen hans. 

Historien begynner altså etter Nicholas har vært i Afghanistan, og avsluttes 304 dager etter han avga løftet til sin mor, om å holde seg i live en stund til. Hva var det som fikk tilværelsen hans til å rakne? Når vi hører om livet i de internasjonale styrkene i Afghanistan, så kan en jo skjønne at tankene kan gå i spinn etterpå.  

Vi møter også Arman, en ung afghansk gutt, som senere skal få en betydning i Nicholas sitt liv. I vekslende kapitler hører vi om de to unge guttene, som lærer å ta i mot livets helt forskjellige utfordringer. Arman for eksempel ble som ganske ung, tvunget til å delta på steiningen av en burkakledd dame. Etterpå fortviler han:

        Arman løper ut gjennom porten igjen. Ser seg raskt om til begge sider, og nå begynner han å bli desperat. Allah, ikke la det være en av søstrene mine, tenker han, og løper bort til brønnen, der en rekke av kvinner står for å hente vann. Alle sammen tildekket av burkaer, så det er vanskelig å si hvem de er. Ikke kan han rope søsterens navn for å sjekke, heller, for det er ingen som skal vite hva hun heter. Da mister familien ære, så han må finne på noe annet.
            Mamma! roper Arman.
            Alle snur seg. Himmelblå skikkelser som vender oppmerksomheten mot ham, skjult bak gitter av tråd. Ingen av dem svarer.

Karakteroppbyggingen er god, og det er refleksjonene rundt ptsd også. Jeg likte godt å lære om krigen i Afghanistan som jeg har hørt om så lenge jeg har levd. 1978 var året revolusjonen kom til Afghanistan, og i 1983 startet krigen mot terror. Arman er syv år og må flykte fra sitt hjem i Herat. 

Vi hører om de tre anglo-afghanske krigene, fredsprisvinner Malala løftes frem, og navn på mennesker og organisasjoner vi aldri kommer til å glemme settes i sammenheng: Osama bin Laden, Al-qaida, Taliban, Det muslimske brorskap og ikke minst byen Mazar e Sharif, som sto hardt imot Taliban, helt frem til august i år.

Det går ikke an å forstå hvor disse talibanlederne tar sine forskrudde holdninger fra, men at det har gjort noe med generasjoner av muslimer, det at 70000 mennesker ble fordrevet fra Palestina i 1948, det kan jeg relatere til. Arman henviser også til hatet mot koloniherrer verden over for undertrykkingen og utarmingen de har stått for.

I tillegg til interessant kunnskap om Afghanistan, og om hvordan de norske styrkene der nede jobber, skildrer Stranger Nicholas sine traumer på en overbevisende måte. Det er ingen solskinnshistorie dette her, men en fortelling som lar leseren spille på lag, så vel med nordmannen som sloss for livet hjemme og med afghaneren som har helt andre utfordringer i livet sitt.

Simon Stranger har igjen skrevet en roman som holder leseren fast til boksidene. Den er glimrende komponert og engasjerende til tusen - jeg anbefaler den høylytt videre ☺


Jeg har tidligere omtalt disse bøkene av Stranger: Mnem, Det som en gang var jord, De som ikke finnes og Leksikon om lys og mørke 

Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2021
Sider: 435
Kilde: PDF fra forlaget


13 kommentarer:

  1. Hørte bokbad med ham fra Kapittel og lest en del om boka og har notert den som skal-lese. Bra du bekrefter mitt inntrykk:)

    SvarSlett
  2. Jeg var på lunchlesing med Stranger som fortalte om bakgrunnen til og leste fra boka. Ble i utgangspunktet engasjert, men har lest litt ymse tilbakemeldinger. Når jeg nå leser din rosende omtale får jeg tilbake vibbene jeg fikk da jeg hørte ham lese fra boka.
    Argumentet til ene anmelderen (som jeg ikke husker hva var i farten) var at Stranger benytter seg av "billige oppskrifter" når han skriver. Med denne boka, nedtellingen fra 304 - som bryter historien opp i frittstående småtekster (som i leksikonboka der han benytter alfabetet). Reagerte du ikke på at 304 "kapittel" ble et litt for dominerende virkemiddel? Jeg tenkte ikke på det da han selv leste, for han leste så få dager..

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også lest blandete anmeldelser, Marianne. Men har lagt vekt på de gode, og forberedt på at det ikke trenger å bli full klaff, om det er helt vellykket, men interessant tror jeg den kan være. Han fikk jo alt fra 6 i Adressa til 3 andre steder.

      Slett
    2. Jeg snappet også opp noe negativt om denne boken, men tenkte for meg selv, det der må jeg sjekke ut. Jeg reagerte ikke på tydelig bruk av litterære virkemidler, klart de er der, noe annet ville vært rart, men mitt hode er ganske så lineært skrudd sammen, så nedtellingen fungerte bra for meg.

      Slett
    3. Akkurat. Eg e me. Jeg kan se at ikke-lineært sammenskrudde (som meg) kanskje vil reagere på nettopp dette. Det er jo bare en måte å finne det ut på. Nemlig å lese boka, så ok ;)

      Slett
    4. No ble jeg veldig spent, gleder meg til du har lest :)

      Slett
    5. Står på bibliotekvent, om jeg ikke finner den på en-ukes-lån på biblioteket igjen. Jeg har pleid å være heldig sånn i det siste.

      Slett
  3. Jeg har ikke lest omtalen din, for den boka skal jeg lese. Jeg har lest flere bøker av han og denne skal jeg ta stilling til selv etter hvert. Så får vi se :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å lese hva du synes Ingun :)

      Slett
  4. Jeg har lest noen bøker av Stranger som jeg har likt godt. Denne kommer jeg ikke til å lese selv om temaene er interessante.
    Det er fascinerende med romaner som får så ulike terningkast.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes så mange gode bøker, og vi kan ikke lese alle :) Enig med deg, at terningen trilles forskjellig er bare gøy.

      Slett
    2. Jeg skal lese boken. Skal lese alt av Stranger. Men har allerede bunker og stabler og lister med bøker. Jeg må slutte å la meg inspirere :)

      Slett
    3. Det hørtes bedre ut, men bøkene løper ikke fra oss :)

      Slett