søndag 1. oktober 2017

Månedsoppsummering for lesemåneden september

Det er forskrekkelig så fort månedene fyker forbi, og denne måneden har vært ekstra travel. Sykkel VM har preget Bergen, noe også det varme sommerværet har gjort, så jeg er litt ute av synk for tiden. Litt har jeg lest, men mye tid har gått med på å høre alle tre bøkene om Dina, så det blir ikke noe høy uttelling på leselisten.

Når det handler om andre kulturelle og boklige arrangementer har jeg heldigvis noe på listen, til tross for at jeg ikke kom meg på Bokbloggertreffet i år.

Jeg er veldig glad i bildene til Lisa Aisato, så denne måneden får hun illustrere oppsummeringen min.

Bøker lest i september: 
  1. Jørgen Jæger - Guden - 6
  2. Herbjørg Wassmo - Lykkens sønn - 4
  3. Levi Henriksen - Her hos de levende - 5
  4. Rebecca Wexelsen - Så faller jeg - 4
  5. Britt Karin Larsen - Av lys er du kommet - 5
  6. Torkil Damhaug - Glasshjerte - 5
  7. Rune Christiansen - Fanny og mysteriet.... - 4
  8. Tracy Chevalier - Den nye gutten - 4
  9. Roy Jacobsen - Riegels øyne - 6
  10. Merete Junker - Vannmannen - 5
  11. Cathrine Wilhelmsen - Julia og nordlyset - 5
  12. Malachy Tallack - Atlas over u-oppdagede øyer - 4
Krim: 3
Romaner: 6
Dikt: 1
Sakprosa: 1
Barn: 1

Månedens overraskelse må bli Her hos de levende, som jeg likte godt til tross for at det er en roman fra virkeligheten. To bøker svarte ikke til mine høye forventninger, mens Jæger & Jacobsen absolutt innfridde. 

Får inderlig håpe at oktober ikke "forsvinner" like fort som denne måneden. Jeg har tenkt å få lest Herbjørg Wassmos Den som ser, etter å ha hørt meg gjennom de tre bøkene som Dina-trilogien består av. Ellers har jeg ikke andre ambisjoner enn å få lest mest mulig fra ventebunken :) 


Månedens kulturelle innslag:
For å begynne med slutten, Juritzen og Vegas høstlansering i vakre Villa Terminus sammen med Beathe. Jeg har gått i kloster! Kagge og Stenersen hadde også en flott lansering denne måneden. Jeg deltok på performance-kunst for første gang, samme dag som jeg var på babyteater for første gang. Tidlig i måneden fikk jeg oppleve Herbjørg Wassmo i samtale på Litteraturhuset. Første høstlansering ut var den til Cappelen Damm. I tillegg har jeg vært på en merkelig konsert med Susanne Sundfør, og sett Ibsen samlede på DnS. Den deiligste dagen i september var allikevel den dagen Hildegunn tok meg med ut for å padle kajakk rundt Lysøen, en varm solfylt septemberdag hvor jeg badet i sjøen for første gang på mange år.
God bokmåned alle lesegale!! 

11 kommentarer:

  1. Artig å lese din oppsummering Tine, selv om vi er himmelvid forskjellige ang opplevelsen av Sundførs konsert, som jeg synes var noe av det beste jeg har sett og hørt på år og dag.
    Og ang vurdering/opplevelse av Jægers Guden.

    Du får nå med deg det meste av nye bøker, synes jeg, selv om du sier du leser mindre så er det mye mer enn de fleste av oss rekker over.

    Jeg har av dine lest Jæger og Wassmo, og har Damhaug, Christiansen og Jacobsen( når jeg får skaffet den) på vent. Wexelsen også, tror jeg. Pluss en haug som antageligvis varer langt utpå nyåret tatt lesetempoet mitt for tiden i betraktning..

    Ønsker deg en flotters oktober Tine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er artig å høre min klan sin opplevelse av konserten til Sundfør, og majoriteten av de som har uttalt seg :) Vel, vi fikk ikke det vi kom for, og hadde lysshowet vært på Kode eller i en annen setting hadde jeg vært solgt.
      Det leses på spreng, og bøker fra høstlanseringer trykkes inn mellom romaner og krim. Spent på hva du synes om Christiansen og Jacobsen, og btw, jeg liker at vi ikke er helt enig alltid. Ha en flott ny, frakoblet lesemåned :)

      Slett
  2. Du leser virkelig mye, jeg har bare lest tre av de du har på listen.
    Jeg har lest mer enn jeg pleier, hele 9. Den siste novellen av Koritzinsky "Jeg har enda ikke sett verden" får jeg skrive om i morgen. Jeg kom akkurat hjem fra teater,(så Ungkar) så jeg får være litt sosial i heimen nå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Teater er gøy, jeg har en haug med billetter til teater og konserter liggende klar for lange, mørke høstkvelder. Var på guidet omvisning på KODE i dag og fikk høre om Christan Krogh sine bilder og om realismen i norsk kunsthistorie
      https://www.facebook.com/events/497124280633976/?fref=ts
      må jo gjøre litt annet enn å sitte å lese :)

      Slett
  3. Artig å se at dere har opplevd Jørgen Jægers bok så forskjellig fra hverandre, du og Anita. Men sånn er det jo av og til. Jeg har kun lest èn av "dine",Så faller jeg, som jeg likte hakket bedre enn deg men fire på terningen er ikke så gale - da har du funnet noe ved den som var bra og ingenting er bedre enn det. Har begynt på Fanny og mysteriet....men den havnet sammen med andre bøker i haugen med påbegynte bøker.
    Du rekker over mye og er en skikkelig reser på de nye bøkene, du får lest mange av dem. Det blir nok en prioritet her også i de månedene som er igjen av året.
    Gleder meg til de to siste forlagsmøtene denne måneden.
    Ha en fin oktober måned, Tine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Jørgen Jæger var ikke Anita og jeg helt enige om, men hva gjør vel det? Jeg har prioritert bøkene vi har fått i nettene våre, og angrer ikke på det. Flere av bøkene har overrasket meg. Fanny hanglet jeg gjennom, jeg strakk meg vel til en 4`er på den husker jeg rett. Litt skuff, siden hans forrige bok traff meg mye nærmere hjertet.
      Gleder meg til onsdag og Forfatterne kommer, sees da!

      Slett
  4. Vedk. ulik smak og ulik oppfatning av Sundfør og Guden:
    Eg tykkjer det er så bra at me lesarar/bloggarar/menneske er ulike og har ulik smak. Tenk så kjedeleg og uinteressant livet hadde blitt dersom me hadde likt og mislikt det same!
    Vel - Guden har eg enno ikkje lest, men eg har skaffa meg boka - eit signert eksemplar til og med :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker akkurat sånn som deg, og blir heller forundret og nysgjerrig når noen liker noe jeg ikke likte, eller motsatt :) Gled deg til Guden!

      Slett
  5. Hei igjen Tine.
    Ikke så spennende fra meg denne måneden. Har lest bare 6 bøker hvor av jeg vet at du har lest minst 3 av mine. Men bøkene jeg har lest har jeg også likt denne måneden.

    - Merete Junker- Vannmannen
    - Agnes Lovise Matre- Skinnet bedrar
    - Torkil Damhaug- Glasshjerte
    - Ninni Schulmann- Velkommen hjem
    - David Lagercrantz- Mannen som jaget sin egen skygge
    - Tom Egeland- Lasaruseffekten.

    Jeg elsker Egelands Bjørn Beltø👍

    SvarSlett
    Svar
    1. Seks bøker er ikke bare bare, da har du vel drevet med noe annet gøy da :) Gøy å se at vi har lest mange av de samme bøkene, takk for at du minnet meg på Schulmann, den må jeg få tak i. Jeg kjedet meg gjennom forrige bok av Tom Egeland, så i liket med Dan Brown har jeg "gitt ham opp".

      Slett
  6. Bra bøker, Tine! Og flotte kulturopplevelser. Rart hvordan vi vurderer bøker. Ser at du likte boka til Levi Henriksen. Den fikk jeg ikke helt taket på. Egeland skal jeg lese, men hopper over den nye boka til Dan Brown. Har ikke lest Guden enda, spent på hvordan jeg liker den.

    SvarSlett