fredag 27. oktober 2017

Utstillingsåpning i den nye Stenersensalen på KODE 2 - Chiharu Shiota

Den japanske kunstneren Chiharu Shiota åpnet i kveld installasjonen Direction. Kunstneren er internasjonalt anerkjent for sine omfattende og spektakulære trådverk, som fyller hele rom. Verket fyller hele den nye Stenersensalen med flere hundre kilometer rød tråd. Publikum inviteres til å gå inn i trådverket for en omsluttende opplevelse.


Det var 856 stykker som har klikket "skal" på fb på dette arrangementet, og det var sannelig stinn brakke også.

Erfaren som vi er med denne type arrangementer stilte vi opp tidlig og var heldige å få to av de få setene som var satt frem til publikum. Boblevann fikk vi også, og når forværelset til selve utstillingen var fullt, ankom den nye KODE-sjefen Petter Snare og holdt sin lille åpningstale. Etterpå fikk vi høre litt hardingfele, et kunstnerisk innslag som jeg undret meg litt over.

Henning Warloe sa deretter noen ord om bygget, KODE 2 har vært stengt for oppussing et par år nå, men åpnet igjen i dag, med denne utstillingen.


Jeg var litt overrasket over at de slapp hele publikum inn i kunstverket samtidig. Vi var tidlig ute og fikk tid og plass til å se oss godt omkring. Kunstneren har hatt ti medhjelpere med seg, og brukt to uker på å sette opp installasjonen. Jeg kan ikke si annet enn at jeg er imponert, og gleder jeg til å bruke KODE-kortet mitt for å gå inn her helt alene.



Dette sier KODE om Direction:  

Chiharu Shiota ønsker å vekke publikums følelser og minner gjennom verkene sine. Hun kombinerer ofte trådens rike symbolikk med gamle gjenstander som bærer med seg personlige historier. Med bakgrunnen sin i maleri og performance, har Shiota fortsatt å interessere seg for kroppen og den kroppslige gesten i sine installasjoner. Det visuelle inntrykket er både skjørt og massivt, og kroppens respons på å gå inn i verket er en viktig del av kunstnerens mål.

Her i Bergen har kunstneren valgt å inkorporere gamle vestlandsbåter i verket, som har tittelen «Direction». Disse båtene var en gang hverdagens framkomstmidler langs kysten utenfor Bergen, og tittelen bærer i seg en referanse til det å reise. Samtidig tar kunstneren opp det å finne fram i et mer overordnet perspektiv:

«I denne installasjonen har jeg konsentrert meg om avstanden vi tilbakelegger i livene våre, reisen vi alle er på hvor målet er ukjent. Vi er på vei i en viss retning men vet ikke helt hvilken».

*******

Susanne og jeg frydet oss over det Shiota har fått til, og det var gøy å være på åpningen sammen med alle andre som ønsker en gratis kunstopplevelse. Heldigvis skal installasjonen stå helt til våren igjen, så jeg håper mange flere vil finne veien til KODE 2!

2 kommentarer:

  1. Høres og ser veldig interessant ut så kanskje jeg skulle tatt turen en gang før våren. Du er så flink å få med deg slike ting, og alltid like kjekt å lese om. Ha en fin kveld,Tine :-)

    SvarSlett
  2. Dette var spennende å se, gleder meg til å oppleve det uten et menneskehav rundt meg. Fb er genial når det gjelder å få med seg hva som skjer rundt om kring, også blir det jo litt mer fokus når jeg har investert i medlemskap i KODE kunstklubb, da får jeg med meg litt av hvert, som jeg ikke ville gått på ellers :) Ha en fin helg Beathe!

    SvarSlett