tirsdag 3. oktober 2017

Julia og nordlyset av Cathrine L. Wilhelmsen

Julia og nordlyset ble liggende litt i bokbunken min, rett og slett fordi jeg skimtet en julenisse da jeg flippet gjennom den. Nå har kakemennene kommet i butikkene, så da var det ingen vei utenom.

Forlaget om boken:
Hvordan kan man hjelpe de voksne når man bare er en liten jente?

Julia er yngstedatteren til selveste julenissen. Pappa jobber hardt, slik voksne ofte gjør, og er helt utslitt av presset om å få levert pakker til alle barn i tide. Julia vil så veldig gjerne hjelpe pappa, men hvordan – hun er jo bare fire år? Løsningen finner hun i å minne ham på hvem han egentlig er.


Boken er en nydelig fortelling, utsmykket med flotte illustrasjoner av Christoffer Paulsen. Det er en fin historie som vil fengsle barna, med en liten moralsk pekefinger til de voksne, om å huske det som var viktig for oss, da vi var små.

I handlingen får også barna en smak av alvoret de voksne må forholde seg til når det gjelder arbeid og tidsfrister. Med litt moral og mye magi har dette blitt en fortryllende magisk historie.

Hvis du fremdeles undrer deg over hvordan julenissens slede kan fly i luften, ja da er dette boken for deg! Jeg gleder meg til å ta boken med i barnehagen og drysse litt stjernestøv over barna i førjulstiden.




Utgitt: 2017
Sider: 56
Kilde: Leseeksemplar

2 kommentarer:

  1. Virker som en fin barnebok du har funnet frem til denne gangen. Ja,juletingene har begynt å komme, uke 37 hvert eneste år.Det er tidlig men jeg har allerede vært bortpå kakemennene men nå er det stopp frem til desember.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, boken er veldig fin. Jul i oktober er alt for tidlig for meg, og de mennene der må du holde deg langt unna Beathe!!

      Slett