onsdag 4. oktober 2017

Forfatterne kommer!

I kveld var tiden kommet til Gyldendals høstlansering, et arrangement som fant sted på Ole Bull Scene. Vi ble bevertet på beste måte, og mitt spontane spørsmål om å få salaten uten kjøtt, ble innfridd på få straxer.
Gyldendal fokuserer mer på å få forfattere ut til folket, enn å gå gjennom bokhøsten i detalj, så etter en superkort gjennomgang av noen av de nye titlene, var det duket for forfatterbesøk på scenen.

Heidi Linde var først ut, og hun fortalte om sin nye roman Talte dager. Jeg fryder meg over å ha boken i hyllen, og plukker den med meg som en av to som skal få være med på langhelg til Oxford til helgen.

Heidi Linde som snakker om din nye roman Talte dager

Ørjan Karlsen er kanskje kjent for mange for sine bøker for voksne. Nå har han tatt steget inn i barns fantasyverden og skrevet den første bok i det som skal bli en serie på fire. Nattspeilet heter den første boken, og måten han skildret innholdet gjorde at jeg gjorde meg et notat i margen.

Ørjan Karlsen blir intervjuet om sin nye fantasy Nattspeilet

Cecilie Enger var neste mann på podiet. Hun kom tidligere i høst ut med romanen Pust for meg, en roman som jeg har lest og likte veldig godt. Det var spennende å høre henne snakke om boken sin, og siden jeg lyttet meg gjennom lydbokversjonen hvor hun leser selv, ble det et fint gjensyn, ikke bare med bokens handling, men også med stemmen til forfatteren.

Cecilie Enger forteller om sin roman Pust for meg

Levi Henriksens nye utgivelse Her hos de levende har jeg også lest. Det er en flott beretning om hans far og andre i slekten. Jeg likte denne boken veldig godt, til tross for at jeg ikke er så glad i "virkelighetsromaner". Levi var ikke verre på det at han spilte og sang for oss, teksten som står på aller siste side i romanen hans.

Mona B. Riise i samtale med Levi Henriksen

Sara Døscher har skrevet boken Vin til folket. Dette er en bok som skal lære oss dødelige å bli gode vinkjennere. Hun vartet til og med opp med en liten vinsmaking i kveld, hvor vi fikk lukte og smake på en Chardonnay og en Sauvignon, noe som var veldig lærerikt og artig.

Mona og Sara Døscher i munter passiar under vinsmakingen

Herbjørg Wassmo var siste mann ut i kveld. Den som ser ligger nå klar i hyllen min, etter at jeg har hørt meg gjennom Dina-trilogien. Det er ikke lenge siden jeg hørte henne snakke om boken, men seansen i kveld ble ikke en repetisjon av forrige gang. For en dame, jeg har stor respekt for hva hun har fått til, og gru-gleder meg til å lese oppfølgeren til Dina-trilogien.

Herbjørg Wassmo forteller om sin nye roman Den som ser

Jørgen Lier Horst sendte oss en videohilsen, hvor han skrev autografer i en svær bokhaug. Dette var bøkene som skulle til Bergen, og når vi åpnet boknettet vårt, lå den sannelig oppi der, sammen med en notisblokk som kunne brukes når vi selv skulle løse Katharina-koden. I boknettet lå også Peter Frankopans bestselger Silkeveiene, en historiebok som etter sigende vil gi oss en ny verdenshistorie. Denne mursteinen skal jeg spare til juleferien!

Takk for selskapet Beathe og Svein, og takk til Gyldendal for en kjempefin kveld!


Min omtale av Pust for meg og Her hos de levende finner du ved å klikke på titlene.

14 kommentarer:

  1. Artig å se. Se at dere hadde samme konseptet med de samme forfatterne, emn var det konkurranse om kattpissmaken på Sauvignon Blanc med vinboka til gevinst? Boka er i alle fall veldig artig.
    (en forskjell er det dog fra i går: Alle har skiftet antrekk fra Trondheim til Bergen;) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Du var heldig med den vin-boken, Anita - kunne tenkt meg den jeg også for jeg har så lite erfaring med vin at jeg burde lære litt mer.....

      Slett
    2. Ja, jeg var det.:)
      Kjekt med en litt mer folkelig bok om vinlære.:)

      Slett
    3. Skulle gjerne hatt den vinboken ja, veldig gøy med vinsmaking og konkurranse om kattepiss. Gratulerer med seieren Anita, Svein satt sammen med Beathe og meg, og han vant bok :)

      Slett
  2. Så flott referat, og fine bilder, Tine. Det kommer et referat fra meg også snart - men jeg er ikke så raskt-bloggende som dere ungdommene. (Dessuten fotograferer jeg alltid bare i RAW-format, og da tar det litt tid å "develop" og redigere.) Vi er heldige som får delta på disse inspirerende bokmøtene....

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjekke møter dette her, både sosiale og lærerike :) Bloggingen går raskt her hos meg, må bare så vidt innom fotoshop før bildene er klare :)

      Slett
  3. Fint innlegg,Tine!Mitt referat kommer i morgen for jeg er treg av meg om kveldene. Tusen takk for i kveld, Tine. Koselig som alltid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig koselig å ha deg som borddame :) Jeg er så giret når jeg kommet hjem fra lange dager med mye innhold, så jeg bruker likegodt energien på å få ferdig blogginnlegget :)

      Slett
  4. Idag kommer de til Stavanger, så de tar kysten for seg ser jeg. Nå har jeg lest både ditt og Beathe sitt innlegg og vet hva jeg kan forvente meg. Litt synd Lier Horst ikke dukker opp, men - her er det mye spennende likevel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tipper du koser deg, selv uten Horst :)

      Slett
  5. Synd jeg ikke bor nærmere slike tilbud! Morsomt å se!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn er det bare når en bor på "bygda" :) Hva skulle vi gjort uten det store internettet? :)

      Slett
  6. Ser ut til at dere hadde det like trivelig som oss, ja :)

    SvarSlett