torsdag 26. oktober 2017

Høstlansering med Aschehoug forlag i kveld

Kveldens høstlansering var den fjerde og siste i rekken av forlag som har besøkt Bergen i høst. Det er spennende å være med på disse presentasjonene, og bli oppdatert på hva nytt bokhøsten kan by på.


I kveld var det en ekstra hallelujastemning på forlagsmøtet, siden dette er dagen hvor det offentliggjøres hvilke bøker som er nominerte til Bokhandlerprisen 2017. Hele seks av forfatterne som er nominert til prisen, har gitt ut sine bøker på Aschehoug, så det var ikke rart de var euforiske. Tre av de nominerte forfatterne var også tilstede i kveld, noe som var ekstra gøy.

Flatland har jeg lest, Blå og Pasienten fikk jeg i posen, de tre andre må jeg vurdere

Som seg hør og bør på disse møtene var det deilig bevertning og bokpose på stolen.
I posen var det fem bøker jeg virkelig hadde lyst på, og siden jeg også hadde to nyinnkjøpte bøker og to bøker jeg fikk av Beathe med hjem, ser det ut som november også kan bli en travel lesemåned.

Gudrun Skretting var første forfatter ut i kveld. Hun skriver barnebokserien om Anton, og når hun leste fra boken falt jeg helt i staver.

Helga Flatland var også med oss i kveld. Jeg har lest hennes nye bok En moderne familie, og likte den godt. Nå er hun nominert til Bokhandlerprisen 2017, og siden jeg foreløpig bare har lest hennes bok av disse seks, heier jeg selvfølgelig på henne.

Helga Flatland

Maja Lunde var neste kvinne som besøkte oss (for det var bare damer på besøk i kveld). Jeg likte hennes forrige bok Bienes historie godt, og siden årets utgivelse Blå lå i posen, kommer jeg til å lese den ganske snart. Hun kunne fortelle at hun har planer om at disse to bøkene skal få selskap av to til, og de fire bøkene til sammen skal utgjøre en slags helhet. Dette høres spennende ut, så det er bare til å henge med.

Maja Lunde

Trude Teige fikk æren av å avslutte arrangementet med sin fortelling om den nye boken Pasienten. Dette er en krim i serien om Kajsa Coren, en serie jeg ikke har fulgt, men jeg leser gjerne Pasenten, hvor deler av handlingen dreier seg rundt hendelser på det for lengst nedlagte Dikemark psykiatriske sykehus.

Trude Teige

I tillegg til bøkene til disse fire forfatterne fikk vi den nydelige boken Du er sterkere enn du tror, av Bjørg Thorhallsdottir. Jeg har flippet gjennom den, og ble sittende og nyte noen av de flotte bildene. Gleder meg til fortsettelsen!

I løpet av kvelden fikk vi vite litt om mange forskjellige bøker, og noen fristet virkelig å lese. Ketil Bjørnstads serie har nå kommet til 80-tallet, og det er jo "mitt tall", så den må jeg i alle fall lese.

Takk for en kjempefin kveld Aschehoug, og for selskapet Beathe og Ellinor, alltid like kjekt å være sammen med dere ☺

11 kommentarer:

  1. Artig at Aschehoug fikk nominert seks av sin rike katalog. Men deres høstkatalog er såå sterk så det er ikke så rart egentlig.
    Jeg er i gang med den femte av disse seks (Berge) hvor jeg har lest en tredjedel, og har Lasaruseffekten på vent.

    Jeg heier på Tillers Begynnelser, den må du lese Tine. Pasienten og Blå er også gode, samt Flatlands, ja alle er gode, men heia Tiller først og fremst.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble en spesiell aften dette, med så mange glade mennesker på et sted. Kanskje jeg skal prøve meg på Tiller, vet ikke hvorfor det sitter langt inne. I fjor hadde jeg lest alle nominerte til denne prisen, i år bare en (foreløpig) får gjøre noe med det :)

      Slett
    2. Ja, det må du Tine.:) (er det nynorsken som sitter igjen som en bøyg fra gammel av?)

      Slett
  2. Du slipper ikke unna Tiller, Tine! Han MÅ du lese. Ellers må jeg si du får med deg mange fine bokmøter. Aschehoug har mange flotte bøker i år, og det kan vel bli tale om nominasjoner til Bokbloggerprisen her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Okei, skal lese Blå og Pasienten så får Tiller komme etterpå :) Listen deres var imponerende, sånt er gøy!

      Slett
  3. Var på samme arrangement i Oslo, men der klinket man til med null bøker i gaver. Jeg ble litt grinete, til tross for deilig tapas og et fantastisk stjernelag av forfattere. - Men samboeren min tror jeg er meget fornøyd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare i drømmene mine ... tsk, tsk ��

      Slett
    2. Tihi.. du må vel komme en tur til Trondheim;)

      Slett
  4. Det viktigste er jo at samboeren tror, osv... :) Jeg har ingen ambisjoner om at samboere skal forstå noe av det jeg driver med

    SvarSlett
  5. Ja, det kom mange flere bøker på ønske-lese-listen i går og så er det bare å håpe man rekker over mesteparten at det man ønsker å få med seg. Alltid kjekt å være med deg også, Tine :-)

    SvarSlett