lørdag 28. oktober 2017

Skjult agenda - tredje bok i Emelie Schepps spennende serie

De to første bøkene i denne serien Merket for livet og Hvite spor tok meg med storm, så det var med en god dose forventning jeg søndag morgen startet lesingen av Skjult agenda.

Forlaget om boken:
Ambulansesykepleieren Philip får det ene utrykningsoppdraget etter det andre der han kjenner de alvorlig sårede personene. Når ytterligere en person blir funnet svært skadet, begynner sannheten å gå opp for ham. Det virker som om han er fellesnevneren for det hele. Hvordan kan han finne sammenhengen før flere blir drept eller skadet?
Når statsadvokat Jana Berzelius kobles på saken sammen med politiet, begynner også hun å ane et ubehagelig mønster. Det som først ser ut til å være en engangshendelse, vokser til noe betydelig større. Hvem står bak de grusomme drapene?

Forlag: Gyldendal
Utgitt: 2017
Sider: 384
Kilde: Leseeksemplar

Historien har en særdeles frisk åpning, med dramatikk på flere plan. Gjensynet med de kjente karakterene gir et grøss gjennom meg, mens nye spennende personligheter bygges opp på en glimrende måte.

Allerede tidlig introduseres flere nervepirrende faktorer. Når de to sykepleierne lister seg inn på rommet til den mordmistenkte og strengt overvåkede Danilo Pena, sitter jeg med hjertet i halsen.
Jeg liker måten Emelie Schepp setter folk ut av spill uten å strø om seg med lik i første kapittel.

Jana Berzelius er en av hovedpersonene i denne serien, og hun er et kapittel for seg selv. Hun er særdeles privat og usosial, hun har store problemer med relasjoner og krever orden og struktur langt utover det som er vanlig. Hun kvier seg ikke for å la være å svare på tiltale, og går alltid og uten unntak sine egne veier. Egentlig er Jana helt uspiselig, men jeg har etterhvert blitt glad i henne, og heier på henne til tross for at mye av det hun gjør er helt på kanten.

Primærhandlingen er flettet sammen av statsadvokatens og politiets arbeid med å både oppspore Danilo Pena og finne gjerningsmannen i drapssaken. Frampek dytter leserens tanker i forskjellige retninger, og gjør dette til en medrivende historie å lese, men løsningene holdes tett til brystet.

Jana er personlig involvert på flere plan, og det som skjer i livet hennes utfyller bildet og gjør historien både spennende og interessant å følge med på. Jeg vil ikke røpe detaljer fra handlingen som kan komme til å ødelegge spenningen for deg, men lover deg at du vil bli imponert over Janas rolle i historien.

Den andre hovedpersonen, politikvinnen Mia Bolander er Janas motstykke på et vis. De liker ikke hverandre, men er temmelig like. Konflikten mellom disse to var tydeligere i forrige bok, men de som har lest Hvite spor, føler spenningen dem imellom.

De siste hundre sidene i denne boken var type "sitte på kanten av stolen med åpen munn". Det gikk slag i slag med spenningstopper på rad og rekke. Heldigvis er historien velskrevet og troverdig, og alt som skjer er godt forankret i handlingen.

For min del blir dette den tredje sekseren jeg deler ut til Emelie Schepp, det er ingen vei utenom for dette er krim på sitt aller beste 😁


4 kommentarer:

  1. Spennende, disse har jeg ikke hørt om :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Med disse har du en liten bokskatt på lur :)

      Slett
  2. Jeg har lest Hvite spor, men ikke kommet lenger. Likte den godt, men får se om jeg finner fram til de andre ved anledning. Det er, som alltid, så mye en skulle lest!

    SvarSlett
  3. Likte godt Merket for livet og Hvite spor, så denne skal absolutt lesast. Emelie Schepp er rå - og dyktig!

    SvarSlett